Kullager från biltema

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Kullager från biltema

Inlägg av Gunnar » 07 feb 2009, 20:55

Jag har köpt nya till boggin, rätt billigt men kommer dom att hålla...??
Någon som har testat dom?

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=99266

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 07 feb 2009, 20:58

Jag har monterat lite olika lager därifrån, och har inte sett nåt katastrofalt än, det har varit i bla nån generator för ett par år sen.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

Skrotaxkungen
Inlägg: 172
Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
Ort: Sundsvall/örebro
Kontakt:

Inlägg av Skrotaxkungen » 07 feb 2009, 23:13

dom lagerna fungerar bra bara om man sköter den in fett sånt...vad min efarhet.

erguer
Inlägg: 174
Blev medlem: 09 dec 2007, 06:28
Ort: Krutholmen, Hallstahammar.

Inlägg av erguer » 08 feb 2009, 05:08

Mycket på Biltema kan vara skit, men Kullagren är bra.
Gubbe 63

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 08 feb 2009, 11:26

me dom där priserna så kan man ju byta en gång om året om dom inte skulle hålla nå längre.
En veteranskoter går inte många mil så dom håller säkert hela livet...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Inlägg av Noe » 08 feb 2009, 20:49

Jag har haft upp just dessa kullager för diskussion på mitt jobb.

Jag har själv framgångsrikt använt dessa lager i boggie,kedjehus etc, likaså har jag använt skf , koyo och lager med andra konstiga namn, jag har än inte märkt någon skildnad.

De finns ju de som hävdar att kullager från biltema bara är skräp, men vad är det som gör dessa kullager till just skräp? någon som vet vart dom kommer ifrån?
Ingen ska ju tuta i mig att det sitter någon liten svarting i namibias öken och knådar kullager till biltema med sisådär precision.
Sen att dom kanske har billigare råvaror i sina lager är ju en annan sak, det måste ju finnas något som gör att priset kan vara så lågt i jämförelse med andra.
Dock så tror jag inte att detta enbart beror på att det är sämre kvalite på deras lager.

Vad är det som säger att kullager från Skf, koyo, och andra tillverkare ska vara bättre? bara för att dom är dyrare.

Jag ska dock inte sticka under stolen med att jag såklart skulle välja ett skf framför ett biltema.

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 08 feb 2009, 22:25

Noe skrev:Jag har haft upp just dessa kullager för diskussion på mitt jobb.

Jag har själv framgångsrikt använt dessa lager i boggie,kedjehus etc, likaså har jag använt skf , koyo och lager med andra konstiga namn, jag har än inte märkt någon skildnad.

De finns ju de som hävdar att kullager från biltema bara är skräp, men vad är det som gör dessa kullager till just skräp? någon som vet vart dom kommer ifrån?
Ingen ska ju tuta i mig att det sitter någon liten svarting i namibias öken och knådar kullager till biltema med sisådär precision.
Sen att dom kanske har billigare råvaror i sina lager är ju en annan sak, det måste ju finnas något som gör att priset kan vara så lågt i jämförelse med andra.
Dock så tror jag inte att detta enbart beror på att det är sämre kvalite på deras lager.

Vad är det som säger att kullager från Skf, koyo, och andra tillverkare ska vara bättre? bara för att dom är dyrare.

Jag ska dock inte sticka under stolen med att jag såklart skulle välja ett skf framför ett biltema.
Med nästan allting så är det så att man får vad man betalar för! Så är det bara.. Sen kan ju kullager va ett undantag..
Att k

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Inlägg av Noe » 09 feb 2009, 12:39

gidz skrev:
Noe skrev:Jag har haft upp just dessa kullager för diskussion på mitt jobb.

Jag har själv framgångsrikt använt dessa lager i boggie,kedjehus etc, likaså har jag använt skf , koyo och lager med andra konstiga namn, jag har än inte märkt någon skildnad.

De finns ju de som hävdar att kullager från biltema bara är skräp, men vad är det som gör dessa kullager till just skräp? någon som vet vart dom kommer ifrån?
Ingen ska ju tuta i mig att det sitter någon liten svarting i namibias öken och knådar kullager till biltema med sisådär precision.
Sen att dom kanske har billigare råvaror i sina lager är ju en annan sak, det måste ju finnas något som gör att priset kan vara så lågt i jämförelse med andra.
Dock så tror jag inte att detta enbart beror på att det är sämre kvalite på deras lager.

Vad är det som säger att kullager från Skf, koyo, och andra tillverkare ska vara bättre? bara för att dom är dyrare.

Jag ska dock inte sticka under stolen med att jag såklart skulle välja ett skf framför ett biltema.
Med nästan allting så är det så att man får vad man betalar för! Så är det bara.. Sen kan ju kullager va ett undantag..
Ja visst är det lite så att man får vad man betalar för.

Det är ju samma sak med bildelar, orginal vs "pirat" vad är skildnaden, många gånger tror jag att dom tillverkas på samma ställe.
Kan ju vara så även med kullager.

Detta med att man får vad man betalar för, ta på mitt jobb t.ex, vi tillverkar och säljer papper, och det är allt utom billigt, förutom närvi helt plötsligt har för mycket papper,, då säljs papper av prima kvalitee till vrakpirser i asien, det är ju så kallad överproduktion som då säljs billigt istället för att den ska förfaras, kan det vara liknande saker med t.ex kullager.
För i mitt exempel här med pappret så faller lite det där att man får vad man betalar för.

//noe

SNO-TRIC
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 dec 2008, 11:43
Ort: Kvarn

Inlägg av SNO-TRIC » 10 feb 2009, 21:10

Man får inte alltid vad man betalar för skulle väl iofs aldrig påstå att biltemas lager håller samma standard som skf och koyo b.la men kvalitet är inte bara pris som min gamle numera pensionerad lärare i kvalitetsteknik skulle ha sagt rätt kvalite är när produkten uppfyller kundens krav och förväntingar. mina krav och förväntnigar på ett lager som sitter i ett boggiehjul är inte så höga sällsynt med hård belastning tuff miljö tex vatten/fukt där dom dyrare lagrena inte är så pass mycket bättre att priset är värt det men på drivaxel och vändhjul där vill jag gärna ha bättre lager med tanke på driftsäkerheten om ett boggiehjul stannar så är ju inte det hela världen. Prisskillnaderna mellan dessa lager är många råvarupris arbetskostnad tillverkningssätt bla men vad dom dyrare lagrena framförallt är bättre på (tror jag iaf) är noggrannhet i tillverkning (toleranser härdning) och ständiga kontroller för att undvika måndags exemplar hamnar på marknaden och dom har ständigt ett förbättringsarbete vilket höjer kvalitet ytterligare i framtiden.

Använd billiga lager i boggiehjulen men ett tips vare sig det är billiga eller dyra lager plocka ner boggien efter varje sässong och pilla försiktigt lös tätning på lagret och fyll lagret med fett så minskar risken för rost vilket brukar vara det största problemet. Det fett som redan finns i lagret från tillverkning brukar vara minimalt och det med tanke på att lagret är avsett att klara betydligt mycket högre hastighet än vad det utsätts för i en boggi om lagret tillåts snurra fortare så blir det varmt och fettet blir mer lättflytande och kryper fram emellan kulor och lagerbana men som sagt i ett boggiehjul kommer aldrig lagret upp i så hög temp därav kan det vara ide att redan när lagret är nytt att fylla på en extra klick fett innan det monteras
---------------------------------------------
Sno-tric sc20 -72:a
Yamaha SS440 -83:a
Lynx X-Trim 550 -08:a

(BR

Skriv svar