Fart på stånkan.

Chassie, Drivlina, osv
blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

Fart på stånkan.

Inlägg av blixters » 23 jan 2009, 20:56

Jag har en et250 motor i min sm nån som har tips på hur man får bra snurr på en sådan,håller just nu på att jaga friktion i hjulboggien och det känns som en bra början men lite högre effekt hade inte skadat.
En cylinder räcker...

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Re: Fart på stånkan.

Inlägg av Pinjongen » 23 jan 2009, 22:09

blixters skrev:Jag har en et250 motor i min sm nån som har tips på hur man får bra snurr på en sådan,håller just nu på att jaga friktion i hjulboggien och det känns som en bra början men lite högre effekt hade inte skadat.
Hej
Jag tar inget ansvar om du misslyckas eller gör fel. Skaffa en extramotor så att du ändå har en motor som fungerar ifall du misslyckas.
Här har du lite smått och gott i all fall.

Bestämd dig hur mycket pengar det här få kosta.
Det är alltid bra att ha en bra bottendel i motorn. Ta med vevaxeln till en motorenoverare och be dem svetsa vevtappen stum, annars är det lätt hänt att den vevaxeln vrider sig och blir krokig. Den skall balanseras och få nya ramlager.
Cylindern:
Börja med att bredda spol-kanalerna i första hand. Erfarenheterna jag har är från ET/BR 250 motorn efter 1980. De är tillräckligt stora nerifrån vevhuset, men det är gjort strypning vid cylindermanteln, där kanalerna slutar vid cylinderväggen. Använd din Dremel (för det har du väl? Annars skaffa!) och bredda utgången av spolkanalerna vid cylindermanteln, så de har samma bredd som kanalen innanför.
Gör avgasporten rund/oval, den har ett mindre "jack" i övre kant. Slipa bort 1-2 mm uppåt. Men prova dig fram, ta hellre mindre, montera ihop och prova.
Slipa avgaskanalen med sandpapper 100-130 så att all sot är borta - blankt.
När det är klart, skall du slipa av med ett fint sandpapper alla kanter som vetter ut mot cylinderloppet så att det inte finns nån vass kant som kan skada kolven. Alltså där du har varit och slipat.

Sedan kan du förbättra flödet nerifrån vevhuset och upp i cylindern. Jag lägger till en bild från en Yamaha SRX 440 cylinder som visar hur det kan se ut.
Bild

Nedre cylinderkanten skall vara vass och även mellanväggen som delar kanalerna åt. De behöver inte vara så vass att det riskera att lossna bitar ur aluminiumen, men närapå.
Slipa på slutet med sandpapper så att det blir slätt.
Hona cylindern för att få bort eventuella skador och grader.

Gör en kontroll att vevhusets öppning passar bra mot kanalernas öppning in mot cylindern. På ET:en är det rätt bra men kontrollera ändå.

Du kan även ta upp en lucka i kolvens framkant som är mot insuget. Den kan vara ca 15x15 mm med runda hörn. Ta hellre lite och prova dig fram.

Skaffa en till cylinderfotspackning och sätt dit båda. Det ändrar durationen på avgasporten.
Montera ihop.

Nu måste du skaffa en avstämd pipa till din 250. Prova att svetsa om en MC crosspipa från nån gammal 250cc fartvindkyld cross.
Du kan ju alltid höra om http://www.mcservice.se/
har nån pipa att sälja. Vad som helst är bättre än burken som sitter på ET:en original.
En ny kolv med nya kolvringar gör också bra nytta i en gammal motor.

Montera ihop och prova.
Skaffa en bättre förgasare: en Mikuni eller Kehin 34-36 mm från Storumans skoterskrot. Bestycka den med rätt munstycken och kolla tändstiftet noga och ofta för att tillse att den får tillräckligt med bränsle.
Skaffa en bättre primär variator: En Comet 102C som du sätter en blå fjäder i och lättare vikter ca 48-50gr, så att du får upp varven till det varvtalsområde där pipan börjar ge effekt.

/ Robert

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Inlägg av Kronjocke » 23 jan 2009, 23:43

Jag tycker att ovansående beskrivning är en riktigt bra grundläggande beskrivning om hur man kan få mer fart på en 2taktare. Bra att du tog dig tid Pinjongen.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Brännström
Inlägg: 120
Blev medlem: 08 okt 2008, 15:41
Ort: Vilhelmina - Laxbäcken
Kontakt:

Inlägg av Brännström » 23 jan 2009, 23:51

mycket bra!

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 24 jan 2009, 08:01

Kronjocke skrev:Jag tycker att ovansående beskrivning är en riktigt bra grundläggande beskrivning om hur man kan få mer fart på en 2taktare. Bra att du tog dig tid Pinjongen.
Ja,de var en riktig trimbeskrivning :arrow774:
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

Variator?

Inlägg av blixters » 24 jan 2009, 09:48

En tanke som dyker upp är ju att utgående axel på et motorn har splines och inte kona,finns det då en comet som passar eller får man bygga om?
Har hört att det finns en powerblock som ska passa men då ska man få tag på en sådan.
Tack pinjongen för dina tips.
En cylinder räcker...

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Kona/splines

Inlägg av Pinjongen » 24 jan 2009, 11:54

Skaffa en nyare BR 250 motor som du utgår ifrån, det har jag. Spara din originalmotor så att du har kvar nåt att köra med ifall du misslyckas.
Jag vet inte riktigt vilket år när det blev en kona men det vet säkert nån annan.
Så fort du börjar vässa, oavsett vilken två-takts motor det gäller, så ändras karakteristiken på motorn och då måste primärvariatorn bestyckas om. Comet 102C finns det delar till och bättre att bestyckas så att den passar motorn.

/ Robert

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 24 jan 2009, 12:51

Jag har kona på min etmotor men den var de bytt vev i när jag köpte den. Var samma cdi-box som till et340 även.. skumt?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

mikuni 38

Inlägg av blixters » 24 jan 2009, 13:12

Har en kartongny mikuni 38 liggande blir den för stor?
En cylinder räcker...

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: mikuni 38

Inlägg av green_lightning » 24 jan 2009, 13:13

blixters skrev:Har en kartongny mikuni 38 liggande blir den för stor?
Jag har en 36 mm's mikuni i annat fall.. :)
Att k

blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

Re: Fart på stånkan.

Inlägg av blixters » 01 mar 2011, 19:40

Har efter många turer fått ihop min motor och fått den att gå skapligt,tycker dock att den är lite trör från början tom obelastad vill den inte riktigt svara på gas direkt utan den vill bröla ett tag innan den går upp i varv.
Har provat en 38 och en 34mm mikuni utan större skillnad,vad kan det bero på?
En cylinder räcker...

blomp68
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2009, 13:02
Ort: Hammerdal
Kontakt:

Re: Fart på stånkan.

Inlägg av blomp68 » 03 mar 2011, 17:02

Säkert en misslyckad portning.Fick du garagetips om detta skjut personen i fråga ;)
" Hörs man inte syns man inte"

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Fart på stånkan.

Inlägg av Starlite » 03 mar 2011, 18:12

Kan det ha något med bestyckningen att göra ?
Medlem i TT RACING.

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Fart på stånkan.

Inlägg av Soderberg » 03 mar 2011, 18:26

Flikar bara in med att du bör plana cylindertoppen motsvarande det du höjer cylinderfoten, annars tappar du komp plus att du förflyttar förbränningsrummet ner i cylindern och det är inte bra :thumbright:
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: Fart på stånkan.

Inlägg av burk_ab » 03 mar 2011, 19:11

först och främst så är det en encylindrig motor. dom brukar bröla.
men det kanske är onormalt mycket. har du portat mycket? isåfall kan det ju vara de, annars skulle jag säga att det är förgasaren som är fel inställd
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Fart på stånkan.

Inlägg av sleed » 03 mar 2011, 19:18

blixters skrev:Har efter många turer fått ihop min motor och fått den att gå skapligt,tycker dock att den är lite trör från början tom obelastad vill den inte riktigt svara på gas direkt utan den vill bröla ett tag innan den går upp i varv.
Har provat en 38 och en 34mm mikuni utan större skillnad,vad kan det bero på?

det här är något jag har funderat på angående rotax 454(blizzard 9500) då båda mina motorer är så trots olika slidskivor, olika toppar å olika förgasar inställningar. Klipper man full gas från tomgång så böar det lite innan det smäller till. Man måste i stort sett pumpa upp varvet med gasen. lite störande men har fått för mig att karaktäristiken är så på dessa motorer. Själv botade jag problemet med att fixa 5000+ i tillslag så man kommer iväg ordentligt....
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Fart på stånkan.

Inlägg av sleed » 03 mar 2011, 19:30

Så menar jag...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HqFO1ShFinc[/youtube]
svart å gult

blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

Re: Fart på stånkan.

Inlägg av blixters » 04 mar 2011, 23:57

Det är inte våldsamt portat,och jag har provat olika bestyckningar, misstänker pipan som kommer från en kvarna 250 cross.Dom dubbla cylinderfotspackningarna (som är väldigt tunna) motverkas med att köra utan topp packning,men lite tips angående bestyckning är man alltid öppen för.
En cylinder räcker...

Ozzy
Inlägg: 131
Blev medlem: 23 feb 2009, 18:22

Re: Fart på stånkan.

Inlägg av Ozzy » 05 mar 2011, 00:57

Börja med att pilla på nålen, räcker inte de till kanske du får byta lågfartsmunstycke.
Skulle prova sänka nålen först, dvs sätta clipset på nålen längre upp.

Skriv svar