ski doo everest -77

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
kjellson
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 jan 2009, 17:45
Ort: vännäs

Inlägg av kjellson » 10 jan 2009, 18:17

där sa du nått om soppan, ånglås vad menar du då? ena slangen (retur) i tanken är "pluggad"
________________
Polaris Colt -68 2st
Ski-Doo Alpine -65
Ski-Doo Valmont -71
Ski-Doo Trapper 602 -81

Koebes
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 dec 2008, 23:15
Ort: Hammerdal

Inlägg av Koebes » 10 jan 2009, 18:24

Hej, jag är ingen vidare på skotermotorer, men på bilarna och 2T MC som jag har ägt/äger visade sig ett kondensatorfel alltid genom att motorn stannade när den var varmt, som om man hade fått bränslestopp (funkar, funkar inte, funkar...buuuuuuurp) och sedan fick men vänta ett tag så startade den igen. Om du har två separata tändspolar på den motorn skulle jag därför tippsa på spolen istället.
Kan du se på tändstiftet om det är samma cylinder som inte funkar? Om du har bara en tändspole kan du kanske flytta över allt från den ena cylindern till den andra. Kan vara värt ett försök även med två tändspolar. (flytta alltså, tändkabel, tändstiftshat och tändstift)


Mvh, Nisse

Koebes
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 dec 2008, 23:15
Ort: Hammerdal

Inlägg av Koebes » 10 jan 2009, 18:31

kjellson skrev:där sa du nått om soppan, ånglås vad menar du då? ena slangen (retur) i tanken är "pluggad"
Ånglås = soppan blir för varm och det bildar sig ångblåsor. framledningen måste dras om isåfall.

koppla returen till en petflaska. tror inte att man kan bara plugga den,eller?

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 10 jan 2009, 18:34

kjellson skrev:där sa du nått om soppan, ånglås vad menar du då? ena slangen (retur) i tanken är "pluggad"
jo men när man bygger skotrar så dras ju slangen på ett visst sätt... och med tiden och olika ägare så flyttas det om i motor rummet ibland, och om bensinslangen kommer för nära motorn och om den råkar bli böjd på ett speciellt sätt, då blir det sån värme strålning från motorn, och det uppstår ett lås i slangen..
Dvs soppan i ledningarna förångas så att pumpen inte har vätska att jobba med. Prova att linda in ledningarna med någon som isolering, trasor eller liknande.



en annan variant är så här


Ånglås får du när motorn blir så varm att den värmt upp förgasaren så bensinen "kokar" , ett sätt att greja det är att isolera förgasaren med tjockare packningar under den , men det bästa är att kolla varför motorn blir så varm , står tändningen fel ?

Användarvisningsbild
kjellson
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 jan 2009, 17:45
Ort: vännäs

Inlägg av kjellson » 10 jan 2009, 18:35

Koebes skrev:
kjellson skrev:där sa du nått om soppan, ånglås vad menar du då? ena slangen (retur) i tanken är "pluggad"
Ånglås = soppan blir för varm och det bildar sig ångblåsor. framledningen måste dras om isåfall.

koppla returen till en petflaska. tror inte att man kan bara plugga den,eller?
men det är tillbaka returledningen i tanken som är pluggad, altså det är ju 2 st anslutningar och den ena går till pumpen och den andra är bara pluggad,
________________
Polaris Colt -68 2st
Ski-Doo Alpine -65
Ski-Doo Valmont -71
Ski-Doo Trapper 602 -81

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 10 jan 2009, 18:41

det som händer om returen är pluggad är att gasaren flödar ut överskottet, och ja den kan börja gå dåligt, testa att öppna upp den slangen och dra tillbaka den till tanken, då har du då rätt den vägen

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Inlägg av Swesled » 10 jan 2009, 18:43

Jag tror att det är kondensatorn då går motorn dåligt när den blir varm, vid ånglås brukar dom väl inte gå alls, framför allt inte starta förrän dom blir kalla?
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Re: ski doo everest -77

Inlägg av PLUSSS » 10 jan 2009, 18:45

kjellson skrev:
felet på min everest är att den (poffar) till när den är körd med ett tag, altså blivit varm, sen går den bara på 1 cylinder är det packmoxen då? så jag inte river i onödan. får den stå och vila ett tag så går den fint tills den blivit varm igen, tändnigen är nyinstäld och alla kablar är fina, soppa får den, mvh
den går ju bra i början, och dåligt när den är varm.. ocg det är typiskt ånglås... för motorn står ju inte å går dyngnet runt swesled :wink:

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Re: ski doo everest -77

Inlägg av Swesled » 10 jan 2009, 19:02

PLUSSS skrev:den går ju bra i början, och dåligt när den är varm.. ocg det är typiskt ånglås... för motorn står ju inte å går dyngnet runt swesled :wink:
Min gamle Olympique stannade vid ånglås iallafall, va bara att öppna huven och kyla ner skrället, man önskade att man hade en virre med sig dom gånger det hände... :lol:
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 10 jan 2009, 19:10

händer det igen, och du råkar vara nära lövånger, då ska jag komma ut i skogen, då kan vi dela en flaska virre i snön :D

SNO-TRIC
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 dec 2008, 11:43
Ort: Kvarn

Inlägg av SNO-TRIC » 11 jan 2009, 00:01

Enligt mina tidigare erfarenheter från liknande problem så kan det mycket väl vara kondingen eller tändspolen om du har en sprucken lödning eller tråden inne i spolen gått av händer det ofta att motorn fungerar bra när den är kall och sen när den värms upp av motorns värme så glider lödningen isär och skapar glappkontakt när motorn svalnat lite så tar lödningen ihop igen och fungerar detta kan hända med alla komponenter som innehåller minst en lödning en kompis som jobbar som skogsmaskinsreparatör säger att samma fel förekommer även där och är väldigt svåra att hitta. Tänk alla moderna skotrar som har mikrodatorer för insprutning elback osv. om tio tjugo år vilket elände det kommer att bli då.................
Det var bättre förr :)

Beträffande ånglås så har jag aldrig råkat ut för det själv så jag håller mig neutral i den diskussionen kan mycket väl vara det också
---------------------------------------------
Sno-tric sc20 -72:a
Yamaha SS440 -83:a
Lynx X-Trim 550 -08:a

(BR

Användarvisningsbild
kjellson
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 jan 2009, 17:45
Ort: vännäs

Inlägg av kjellson » 11 jan 2009, 17:38

tack för alla svar och tips :) bra med åsikter om vad som kan vara fel :) i morse så kortade jag bensinslangen 7 cm luftskruven tror jag det är ska vara på 1&kvarts varv grundinställning tror jag, skruvade ut den 1 och halvt och sen har skotern gått bra i några timmars körning i sträck sen poffade den skruvade lite på luftskruven (utskruvad 2 varv) men motorn igång och sen gick den bra igen !? på förgasaren sitter det ingen retur "utgång" , hur går det till? :)
________________
Polaris Colt -68 2st
Ski-Doo Alpine -65
Ski-Doo Valmont -71
Ski-Doo Trapper 602 -81

Skriv svar