Trimma sachs 290

Chassie, Drivlina, osv
Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Trimma sachs 290

Inlägg av Ante » 31 dec 2008, 14:57

Har en sno tris sc3 290 lång som jag tänkte försöka få lite fart på. Skotern har varit i bekantskapskretsen sen den köptes ny. Har ägts av vår familj dom senaste 5 åren. Har inte gått särskilt långt så skotern är i fint skick. Men det vore kul och trimma den lite så den blev lite piggare iaf. Vad finns det att göra? Hjälper det nått att sätta i en tjockare toppackning och plana toppen? Ändra port tider "jacka" kolv mm. Vill helst åka med orginal förgasaren om det går, vill inte lägga ut några stora summor pengar. Kanske går att bygga en liten pipa till den...är den nån som har några erfarenheter av det här så hör gärna av er så man får lite ideer och tips :twisted:

J.Linder
Inlägg: 59
Blev medlem: 06 jan 2008, 22:53
Ort: Lycksele
Kontakt:

Sachs

Inlägg av J.Linder » 31 dec 2008, 15:11

Ja , fart kostar pengar , hur fort vill du åka ?
Jag bygger nu på en sådan motor (bilder kommer att komma under min tråd i projekt/ garagebilder) .
Jag kan iaf direkt säga att du inte ska ha en tjockare toppackning.
De finns nämligen ingen ....
Igenom att höja kompressionen kan du tjäna lite effekt och detta görs igenom att man planar toppen d.v.s "sänker" toppen mot cylindern.
De finns en hel del att göra vad gäller portning av cylindern också .
Vill du ha mera ingående tips får du fråga,
Om du tänkt använda standardförgasaren så se till att ha schysta membran i den .

/Johan

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 31 dec 2008, 15:20

Wopps jag skrev fel. Jag menade cylinderfotspacknignen. Sätter man dit en tjockare så ändrar man ju lite port tider, vet inte om det ger nått på en sånn här motor. Plana toppen blir det nog, men lite osäker å vad man ska åka med för komp. Vill ju att den ska gå på vanlig mack soppa :D Portning kan vara av intresse, kanske nån som har en mall liggandes? Förgasaren ska så klart kollas över och renoveras vid behov.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 31 dec 2008, 15:38

jag har en portings mall men det blir ingen monster motor om du tror de.
Låt motorn vara som den är, om du vill ha mer effekt så byt till en större.

Tråkit men sant...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 31 dec 2008, 15:42

Nej jag tror absolut inte att det blir någon värsting, vill bara ha lite att pilla med och få den att bli lite piggare iaf. Bara som ett kul projekt. Har du mallen tillgänglig på nätet?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 31 dec 2008, 16:53

Nä den finns inte på datorn... den är gammal som gatan men kommer från sachs :shock: ååå de är lite kul.

Ska se om jag hittar den så kan jag skicka den till dig.

PMa din adress bara :wink:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 31 dec 2008, 16:57

Gunnar skrev:jag har en portings mall men det blir ingen monster motor om du tror de.
Låt motorn vara som den är, om du vill ha mer effekt så byt till en större.

Tråkit men sant...
Om man skulle sätta i en annan motor, vad skulle du rekomendera för nån isf?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 31 dec 2008, 17:06

en ET250 då har du dubbla effekten men ändå kör enstånk

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 31 dec 2008, 17:08

Hmm...ja, det kanske är ett bättre alternativ, man lär ju knappast kunna plocka ut dubbla effekten ur sachs snurran...eller d går säkert men inget jag har kunskap till tror jag. Då skulle man hittat en sånn motor till vetigt pris oxå...får fundera lite på det här :D

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 31 dec 2008, 17:18

Hittade inte papperna här hemma, dom kan vara i verkstan men jag har för mig att med uträknad pipa och den där portningen så skulle den ge 25-30hk :shock: me de ta vi me en nya salt... men 20 tror jag inte ska vara nått problem me den där portningen och avgasrör.
ET250 cylle är 100gånger bättre än en 290 cylinder .......

Hitta en ET250 motor då har du mycke gratis, CDI och dubbla effekten.
Jag hadde en ET250 motor i en Elan för en massa årsen, gick grymt bra.
Elanen känndes riktig rapp :shock:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 31 dec 2008, 17:20

Ska hålla ögonen öppna efter en sånn. Men jag tror ändå jag vill pilla lite på sachsen, ett litet roligt projekt. :D

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 31 dec 2008, 17:30

Alldeles riktigt i mitt tycke! Håll det på en nivå som du känner dig bekväm med, det lär du dig mest på.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 31 dec 2008, 21:01

Gunnar skrev:Hitta en ET250 motor då har du mycke gratis, CDI och dubbla effekten.
Överdriver du inte lite nu? :) Enligt vad jag hittar så har ET250 motorn 23 hk och SA290 20 hk.. SA280 däremot är inte så mycket att komma med, 14 eller 16 hk..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 31 dec 2008, 21:17

19.5 hk vid 5500 varv vid effektmässigt optimala insug och avgasanläggningar, så står det i min bok :D

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 01 jan 2009, 21:36

Nån som vet om nått program som man kan ladda ner för att beräkna pipor som inte behöver excel. Min burk är inte utrustad med sånt lyx program :(

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 01 jan 2009, 21:40

Holländaren skrev:
Gunnar skrev:Hitta en ET250 motor då har du mycke gratis, CDI och dubbla effekten.
Överdriver du inte lite nu? :) Enligt vad jag hittar så har ET250 motorn 23 hk och SA290 20 hk.. SA280 däremot är inte så mycket att komma med, 14 eller 16 hk..

hahaha det är bra holländaren, att du håller gunte kort , han får ju inte spåra iväg hur som helst :wink:

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 01 jan 2009, 22:07

äää, vafan de känns som dubbla effekten i allefall...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 01 jan 2009, 23:00

Gunnar skrev:äää, vafan de känns som dubbla effekten i allefall...
hahaha :P

mrSnoFury
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2008, 23:46
Ort: Valbo

Program

Inlägg av mrSnoFury » 01 jan 2009, 23:23

Ante skrev:Nån som vet om nått program som man kan ladda ner för att beräkna pipor som inte behöver excel. Min burk är inte utrustad med sånt lyx program :(
Prova detta "Expansion Chamber Design Utility" finns att ladda ner på :http://www.iwt.com.au/pipedsn.HTM
/mrSnoFury
Ockelbo Turist -66 Sachs 275
Ockelbo 300 -69 ILO 297
Ockelbo 5000 -84 Rotax 377
FramKing/Rajd S200 -70 Sachs SA290
SnoFury SC12 -70 Sachs SA280
SnoFury SC14 MkII Wankel -70
Yamaha S350Europa -69 2st.
Yamaha SL351 -69
Yamaha SL300Europa
Rajd 60 -77 Kohler 440
Raider Double-Eagle -74 CCW 440

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 01 jan 2009, 23:34

Kanon bra...tack ska du ha. Nu ska man bara lära sig det här oxå :?

Skriv svar