Trimma sachs 290
Trimma sachs 290
Har en sno tris sc3 290 lång som jag tänkte försöka få lite fart på. Skotern har varit i bekantskapskretsen sen den köptes ny. Har ägts av vår familj dom senaste 5 åren. Har inte gått särskilt långt så skotern är i fint skick. Men det vore kul och trimma den lite så den blev lite piggare iaf. Vad finns det att göra? Hjälper det nått att sätta i en tjockare toppackning och plana toppen? Ändra port tider "jacka" kolv mm. Vill helst åka med orginal förgasaren om det går, vill inte lägga ut några stora summor pengar. Kanske går att bygga en liten pipa till den...är den nån som har några erfarenheter av det här så hör gärna av er så man får lite ideer och tips
Sachs
Ja , fart kostar pengar , hur fort vill du åka ?
Jag bygger nu på en sådan motor (bilder kommer att komma under min tråd i projekt/ garagebilder) .
Jag kan iaf direkt säga att du inte ska ha en tjockare toppackning.
De finns nämligen ingen ....
Igenom att höja kompressionen kan du tjäna lite effekt och detta görs igenom att man planar toppen d.v.s "sänker" toppen mot cylindern.
De finns en hel del att göra vad gäller portning av cylindern också .
Vill du ha mera ingående tips får du fråga,
Om du tänkt använda standardförgasaren så se till att ha schysta membran i den .
/Johan
Jag bygger nu på en sådan motor (bilder kommer att komma under min tråd i projekt/ garagebilder) .
Jag kan iaf direkt säga att du inte ska ha en tjockare toppackning.
De finns nämligen ingen ....
Igenom att höja kompressionen kan du tjäna lite effekt och detta görs igenom att man planar toppen d.v.s "sänker" toppen mot cylindern.
De finns en hel del att göra vad gäller portning av cylindern också .
Vill du ha mera ingående tips får du fråga,
Om du tänkt använda standardförgasaren så se till att ha schysta membran i den .
/Johan
Wopps jag skrev fel. Jag menade cylinderfotspacknignen. Sätter man dit en tjockare så ändrar man ju lite port tider, vet inte om det ger nått på en sånn här motor. Plana toppen blir det nog, men lite osäker å vad man ska åka med för komp. Vill ju att den ska gå på vanlig mack soppa Portning kan vara av intresse, kanske nån som har en mall liggandes? Förgasaren ska så klart kollas över och renoveras vid behov.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Nä den finns inte på datorn... den är gammal som gatan men kommer från sachs ååå de är lite kul.
Ska se om jag hittar den så kan jag skicka den till dig.
PMa din adress bara
Ska se om jag hittar den så kan jag skicka den till dig.
PMa din adress bara
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Hittade inte papperna här hemma, dom kan vara i verkstan men jag har för mig att med uträknad pipa och den där portningen så skulle den ge 25-30hk me de ta vi me en nya salt... men 20 tror jag inte ska vara nått problem me den där portningen och avgasrör.
ET250 cylle är 100gånger bättre än en 290 cylinder .......
Hitta en ET250 motor då har du mycke gratis, CDI och dubbla effekten.
Jag hadde en ET250 motor i en Elan för en massa årsen, gick grymt bra.
Elanen känndes riktig rapp
ET250 cylle är 100gånger bättre än en 290 cylinder .......
Hitta en ET250 motor då har du mycke gratis, CDI och dubbla effekten.
Jag hadde en ET250 motor i en Elan för en massa årsen, gick grymt bra.
Elanen känndes riktig rapp
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Alldeles riktigt i mitt tycke! Håll det på en nivå som du känner dig bekväm med, det lär du dig mest på.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Överdriver du inte lite nu? Enligt vad jag hittar så har ET250 motorn 23 hk och SA290 20 hk.. SA280 däremot är inte så mycket att komma med, 14 eller 16 hk..Gunnar skrev:Hitta en ET250 motor då har du mycke gratis, CDI och dubbla effekten.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Holländaren skrev:Överdriver du inte lite nu? Enligt vad jag hittar så har ET250 motorn 23 hk och SA290 20 hk.. SA280 däremot är inte så mycket att komma med, 14 eller 16 hk..Gunnar skrev:Hitta en ET250 motor då har du mycke gratis, CDI och dubbla effekten.
hahaha det är bra holländaren, att du håller gunte kort , han får ju inte spåra iväg hur som helst
Program
Prova detta "Expansion Chamber Design Utility" finns att ladda ner på :http://www.iwt.com.au/pipedsn.HTMAnte skrev:Nån som vet om nått program som man kan ladda ner för att beräkna pipor som inte behöver excel. Min burk är inte utrustad med sånt lyx program
/mrSnoFury
Ockelbo Turist -66 Sachs 275
Ockelbo 300 -69 ILO 297
Ockelbo 5000 -84 Rotax 377
FramKing/Rajd S200 -70 Sachs SA290
SnoFury SC12 -70 Sachs SA280
SnoFury SC14 MkII Wankel -70
Yamaha S350Europa -69 2st.
Yamaha SL351 -69
Yamaha SL300Europa
Rajd 60 -77 Kohler 440
Raider Double-Eagle -74 CCW 440
Ockelbo 300 -69 ILO 297
Ockelbo 5000 -84 Rotax 377
FramKing/Rajd S200 -70 Sachs SA290
SnoFury SC12 -70 Sachs SA280
SnoFury SC14 MkII Wankel -70
Yamaha S350Europa -69 2st.
Yamaha SL351 -69
Yamaha SL300Europa
Rajd 60 -77 Kohler 440
Raider Double-Eagle -74 CCW 440