Problem med tändningen på Yamahan
Problem med tändningen på Yamahan
Skotern (et340) startar inte, när man drar i snöret långsamt så har man gnista (fast båda tändstiften gnistar samtidigt, ska de va så?) men om man drar fort så gnistar den inte alls.
Innan jag hade vevaxelhaveri så gick den ju igång fast när man gasade på mer än typ 20kmh så böööhh-ade den bara och gick ner på tomgång igen... känns inte dom här felen lite lika varran?
Det som är bytt i tändningen efter vevaxelhaveriet är bara tändplattan.
Jag har testat att koppla ur lyse å sånt för att se om det blir nåt överslag, men det blev ingen skillnad.
Nån som vet vad som kan va fel?
Innan jag hade vevaxelhaveri så gick den ju igång fast när man gasade på mer än typ 20kmh så böööhh-ade den bara och gick ner på tomgång igen... känns inte dom här felen lite lika varran?
Det som är bytt i tändningen efter vevaxelhaveriet är bara tändplattan.
Jag har testat att koppla ur lyse å sånt för att se om det blir nåt överslag, men det blev ingen skillnad.
Nån som vet vad som kan va fel?
Du hade samma fel på den alltså?
Det konstiga är att jag har ju bytt tändplatta en gång, nu vet jag ju inte om de va dedär som var fel innan vevaxelhaveriet, men de var ju liknande iallafall tyckte jag...Fast de klart, är vevaxeln pajj så är ju i princip allt pajj.
Skotern står i stugan, jag har tagit med mig tändplatta, CDI-box och tändspole hem...
De vore bra om jag kunde låna fungerande tändplatta, cdi och tändspole av nån så kan jag testa de en åt gången och sen köpa de som var paj...
Det konstiga är att jag har ju bytt tändplatta en gång, nu vet jag ju inte om de va dedär som var fel innan vevaxelhaveriet, men de var ju liknande iallafall tyckte jag...Fast de klart, är vevaxeln pajj så är ju i princip allt pajj.
Skotern står i stugan, jag har tagit med mig tändplatta, CDI-box och tändspole hem...
De vore bra om jag kunde låna fungerande tändplatta, cdi och tändspole av nån så kan jag testa de en åt gången och sen köpa de som var paj...
Re: Problem med tändningen på Yamahan
maqqe17 skrev:Skotern (et340) startar inte, när man drar i snöret långsamt så har man gnista (fast båda tändstiften gnistar samtidigt, ska de va så?) men om man drar fort så gnistar den inte alls.
Innan jag hade vevaxelhaveri så gick den ju igång fast när man gasade på mer än typ 20kmh så böööhh-ade den bara och gick ner på tomgång igen... känns inte dom här felen lite lika varran?
Det som är bytt i tändningen efter vevaxelhaveriet är bara tändplattan.
Jag har testat att koppla ur lyse å sånt för att se om det blir nåt överslag, men det blev ingen skillnad.
Nån som vet vad som kan va fel?
Att stiften gnistar samtidigt är helt i sin ordning många motor särskildt skotermotorer gör så antagligen för att det är enklare att tillverka cdi box osv.
Låter väldigt skumt det där skulle ju kunna vara tändspolen kanske.
---------------------------------------------
Sno-tric sc20 -72:a
Yamaha SS440 -83:a
Lynx X-Trim 550 -08:a
(BR
Sno-tric sc20 -72:a
Yamaha SS440 -83:a
Lynx X-Trim 550 -08:a
(BR
Nu har jag mätt upp tändplattan...
Resultat:
Pulserspolen wobblade ganska mycket, allt mellan 10 och 22, men oftast runt 16. Den ska ha 9.
Båda chargespolarna hade 583 och ska ha 350 och 15
Mätte även tändhattarna, båda hade runt 4.5 och ska ha 5 så de är väl okej?
Sen tändspolen vet jag inte hur man ska mäta... Vars sitter primär och sekundärlindningen?
Har bara gissat hur jag ska mäta här men:
Primär: 1.4, ska ha 1
Sekundär: Inget, ska ha 5.9
Jag gissar att det är tändspolen som är paj även om jag inte är säker på att jag mätt rätt, men den har inte ens kontakt mellan båda tändkablarna...
(Sen belysningsspolen har väl inget med dehär att göra, fast den hade 4 och ska ha 0.19)
Vilken av dom tror ni de är? Ingen verkar väl helt okej? Borde jag kolla CDI:n också?
Tack för svar
Resultat:
Pulserspolen wobblade ganska mycket, allt mellan 10 och 22, men oftast runt 16. Den ska ha 9.
Båda chargespolarna hade 583 och ska ha 350 och 15
Mätte även tändhattarna, båda hade runt 4.5 och ska ha 5 så de är väl okej?
Sen tändspolen vet jag inte hur man ska mäta... Vars sitter primär och sekundärlindningen?
Har bara gissat hur jag ska mäta här men:
Primär: 1.4, ska ha 1
Sekundär: Inget, ska ha 5.9
Jag gissar att det är tändspolen som är paj även om jag inte är säker på att jag mätt rätt, men den har inte ens kontakt mellan båda tändkablarna...
(Sen belysningsspolen har väl inget med dehär att göra, fast den hade 4 och ska ha 0.19)
Vilken av dom tror ni de är? Ingen verkar väl helt okej? Borde jag kolla CDI:n också?
Tack för svar
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Många gånger har de uppdagats för mig att de är skitfel. Har du bytt ut alla kabekskor som rör sig i kabelhärvan där felen kan ligga. De är inte säkert de är kontakt bara för att dom sitter ihop.. Hänt mig 2ggr!
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Det är nog tändspolen som ballat ur.
Primärlindningen: Om du mäter mellan kabeln som går in i spolen och gods så ska resistansen vara ca 0,12 ohm, dvs med ett vanligt mätinstrument så hamnar du jäkligt nära noll och då är det bra.
Sekundärlindningen: Om du mäter mellan tändkablarna, utan tändstiftshattarna på, så ska resistansen vara ca 4 Kohm.
Tändläget för ET är 1,6mm före ÖDP (+- 0,1mm)
Primärlindningen: Om du mäter mellan kabeln som går in i spolen och gods så ska resistansen vara ca 0,12 ohm, dvs med ett vanligt mätinstrument så hamnar du jäkligt nära noll och då är det bra.
Sekundärlindningen: Om du mäter mellan tändkablarna, utan tändstiftshattarna på, så ska resistansen vara ca 4 Kohm.
Tändläget för ET är 1,6mm före ÖDP (+- 0,1mm)
Tack för hjälpen, men jag tror de värsta är över nu...
Tändplattan som satt på var från en nyare ET, och gick inte att passade inte med CDI-boxen...
Så jag har bytt till mig en tändplatta från samma årsmodell och då funkade den
... Iallafall en stund Först gick den bara lite löst och var nåt sjukt trögstartad, men efter ett tag stannade den... jag är inte säker men vi tror att det de ena tändstiftet som inte funkar som de ska, vilket har resulterat i att den inte gick optimalt på ena cylindern och därför maxade den bara runt 50 kmh...
Kan de stämma? För de ena tändstiftet hade mycket svagare gnista än de andra...
Jag gissar att jag måste byta båda stiften ändå?
Juste ja, jag kan nämna att det var bara de ena stiftet som blev blött när man chokade???
Tändplattan som satt på var från en nyare ET, och gick inte att passade inte med CDI-boxen...
Så jag har bytt till mig en tändplatta från samma årsmodell och då funkade den
... Iallafall en stund Först gick den bara lite löst och var nåt sjukt trögstartad, men efter ett tag stannade den... jag är inte säker men vi tror att det de ena tändstiftet som inte funkar som de ska, vilket har resulterat i att den inte gick optimalt på ena cylindern och därför maxade den bara runt 50 kmh...
Kan de stämma? För de ena tändstiftet hade mycket svagare gnista än de andra...
Jag gissar att jag måste byta båda stiften ändå?
Juste ja, jag kan nämna att det var bara de ena stiftet som blev blött när man chokade???