Identifiering SA340

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Identifiering SA340

Inlägg av Holländaren » 21 dec 2008, 17:55

Kompisen har fått tag i en SA340 motor men vi hade gärna velat veta vilken av dom det nu är precis.. Fläktkåpan saknas så det finns ingen typbricka.
Den har iaf 75,5 mm borr och 75 slag så det ska väl vara antingen SA340 eller SA340SS. Men går det att se skillnaden på dom på nåt sätt?
Motorn har alukolv och alupackning mellan toppen och cylindern. Och toppens kylflänsar sticker ut en bit på fläktsidan. På vevhuset fanns det några siffor ingjutna, 43 om jag minns rätt.

Nån som vet?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 21 dec 2008, 20:33

Det ska vara skillnad på materialet i cylindrarna. Har för mig 340ss har någon alu historia och vanliga 340 är gjutjärn eller liknade. Hoppas det kan vara till lite hjälp
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

sledmainia
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jan 2008, 20:50
Ort: "Bigsouth" Rokn

Inlägg av sledmainia » 22 dec 2008, 00:09

Hallo jag har en 290ss den har iallafall alu cylle mad stålfoder och överströmmningskanalerna sitter liksom gjutna på utsidan av cyllen bilder finns här http://skoter.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=2426 dessutom är det gjutet 290ss på den hoppa det är någon hjälp
69-Ockelbo 300
73-Ockelbo 380
75-Ockelbo 300
??-Ockelbo Trioman
71-Bolens Sprint
76-Rajd r60
76-yamaha sw
71-yamaha sl
74-yamaha sl
79-yamaha srx
80-yamaha srx
77-Sno-tric sc-3
74-Ski-doo elan
77-Ski-doo elan
80-Ski-doo blizzard x2
96-Polaris xcr 440 Gummans racer
03-Lynx enduro

StefanO
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 sep 2008, 20:05
Ort: Enviken

SA 340

Inlägg av StefanO » 22 dec 2008, 09:24

Hej!

Har du 4-bultad topp=SA340. Har du 6-bultad topp=SA 340 ss

Efter vad jag kunnat utröna.

Hälsar:StefanO

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 22 dec 2008, 12:47

Tack för svaren! Det är nog ingen 340SS då tyvärr, det var 4-bultad topp och jag skulle nog ha kommit ihåg om jag hade sett stora kanaler utanför cylindern.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 22 dec 2008, 21:39

Jag har fått en reservdelslista av en snäll forummedlem så nu ska vi nog kunna identifiera den mha topp/cylinder numret.

Kollar jag på listan verkar det inte finnas några 6 bultade toppar, möjligtvis till 340C/R för dom fanns inte med. Men antalet toppbultar var 4 st till alla.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 04 jan 2009, 23:54

Idag tog vi en närmare titt på motorn... Och visst fan måste det vara en 340SS :) Vi plockade av cylindern och inspekterade den lite bättre.. Den hade iaf inget foder och insidan var nikasilat. Och riktig ordentliga kanaler var det också, dom hamnade precis lite utanför kylflänsarna, inte lika extrem som på 290SS.
Så det var som en fin bonus, det ger ju 4 hästar iaf och så får man varva mer ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 05 jan 2009, 00:14

Holländaren skrev:Idag tog vi en närmare titt på motorn... Och visst fan måste det vara en 340SS :) Vi plockade av cylindern och inspekterade den lite bättre.. Den hade iaf inget foder och insidan var nikasilat. Och riktig ordentliga kanaler var det också, dom hamnade precis lite utanför kylflänsarna, inte lika extrem som på 290SS.
Så det var som en fin bonus, det ger ju 4 hästar iaf och så får man varva mer ;)
Bara att gratulera om det är en ss, måste nog själv börja leta efter en ny motor. Den jag har mår inte så bra märkte jag.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Skriv svar