kedjehus på elan

Chassie, Drivlina, osv
ElanDanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 179
Blev medlem: 15 nov 2008, 23:28
Ort: sundsvall (njurunda)

kedjehus på elan

Inlägg av ElanDanne » 19 dec 2008, 10:13

hmm har jag missat nåt.... det verkar ju som drivaxeln bara är instucken genom kedjehuset i drevet men det sitter då som berg.
det ser nästan ut som om det blivit vändkanter på splainsen på axeln vid derevet.
nån som har nån erfarenhet av detta eller kanske har nån bra lösning :?:
Mina skotrar
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 19 dec 2008, 10:38

Det sitter inte ett lager i kedjehuset, bakom drevet?
Kanske till o med en låsring? :?

ElanDanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 179
Blev medlem: 15 nov 2008, 23:28
Ort: sundsvall (njurunda)

Inlägg av ElanDanne » 19 dec 2008, 10:47

vet inte om det sitter en låsrig där , för det går inte att ta ut drevet ur växelhuset på nedre hålet. det verkar va meningen att man ska sänka ner derevet och kedjan genom det övre hålet och sen trycka in drivaxel igenom drevet ,och då är det omöjligt att få dit nån låsrig( för tajt)
Mina skotrar
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 19 dec 2008, 14:05

Kedjehuset på Elanen (och alla andra skidoo med icke delbar kedjehus) är en ganska dum konstuktion..

Det sitter en låssprint genom drivaxeln, sen en bricka, sen kommer drevet, sen ett lager och sen en tätning.
Det är vad jag vet omöjligt att få bort nedre drevet utan att plocka lös mattan iaf delvis.

Jag brukar iaf göra såhär:
Öppna nedre locket på kedjehuset och låt evt olja rinna bort. Var gärna beredd att fånga upp det med nånting..
Plocka bort sprinten som håller nedre drevet på plats, brickan också.
Lossa klammrena till kedjehuset.
Skruva bort dom 3 bultar på drivaxelns hållare på motsatta sidan av kedjehuset.
Plocka bort vändaxeln och boggie axlarna.
Lägg skotern på sidan och lägg mattan så att drivhjulens kuggar inte sitter kvar i mattan.
Ta nu en stadig träbit (typ 45x70 mm och kanske 40-50 cm lång) och sätt det mot drivhjulet längst bort från kedjehuset. Sätt det längst in mot axeln för att inte skada hjulet.. Nu är det bara fram med släggan och slå allt du har bort från kedjehuset, och till slut kommer det gå att få bort kedjehuset från axeln ;)

Sen att byta kedja eller drev är som du säger, man får stoppa in dom samtidigt genom övre hålet. Trångt som fan kan jag meddela, men det går. Om man får ge ett tips så olja eller fetta inte in nånting innan du har fått dit det, det gör det hela bara ännu besvärligare.

Montera i omvänd ordning, fast då brukar man inte behöva släggan.

Ang låsringen, på mina har det suttit en låsring på hållaren på andra sidan, men inte på kedjehussidan om jag minns rätt. På 71:an sitter det inga låsringer alls men det satt nog så jävligt ändå. Men om dom sitter där så sitter dom inne mot tunneln och då går dom att komma åt därifrån.

Hoppas det här hjälper nåt ;) Och har nån en bättre metod så hör jag den också gärna för jag tycker det är lagom stökigt det här..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

ElanDanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 179
Blev medlem: 15 nov 2008, 23:28
Ort: sundsvall (njurunda)

Inlägg av ElanDanne » 19 dec 2008, 14:17

ja, jag ska nog testa slägg och brädbit metoden ikväll, tack :D för tipset
Mina skotrar
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 19 dec 2008, 15:01

Låter som om Sno-tric har samma konstruktion. Höll på att bli tokig när vi bytte matta på grabbens SC-12. :?
Där satt det ingen låsring med det satt hårt iaf! :shock:

Lycka till! :D

ElanDanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 179
Blev medlem: 15 nov 2008, 23:28
Ort: sundsvall (njurunda)

Inlägg av ElanDanne » 07 jan 2009, 00:08

Holländaren skrev:Kedjehuset på Elanen (och alla andra skidoo med icke delbar kedjehus) är en ganska dum konstuktion..

Det sitter en låssprint genom drivaxeln, sen en bricka, sen kommer drevet, sen ett lager och sen en tätning.
Det är vad jag vet omöjligt att få bort nedre drevet utan att plocka lös mattan iaf delvis.

Jag brukar iaf göra såhär:
Öppna nedre locket på kedjehuset och låt evt olja rinna bort. Var gärna beredd att fånga upp det med nånting..
Plocka bort sprinten som håller nedre drevet på plats, brickan också.
Lossa klammrena till kedjehuset.
Skruva bort dom 3 bultar på drivaxelns hållare på motsatta sidan av kedjehuset.
Plocka bort vändaxeln och boggie axlarna.
Lägg skotern på sidan och lägg mattan så att drivhjulens kuggar inte sitter kvar i mattan.
Ta nu en stadig träbit (typ 45x70 mm och kanske 40-50 cm lång) och sätt det mot drivhjulet längst bort från kedjehuset. Sätt det längst in mot axeln för att inte skada hjulet.. Nu är det bara fram med släggan och slå allt du har bort från kedjehuset, och till slut kommer det gå att få bort kedjehuset från axeln ;)

Sen att byta kedja eller drev är som du säger, man får stoppa in dom samtidigt genom övre hålet. Trångt som fan kan jag meddela, men det går. Om man får ge ett tips så olja eller fetta inte in nånting innan du har fått dit det, det gör det hela bara ännu besvärligare.

Montera i omvänd ordning, fast då brukar man inte behöva släggan.

Ang låsringen, på mina har det suttit en låsring på hållaren på andra sidan, men inte på kedjehussidan om jag minns rätt. På 71:an sitter det inga låsringer alls men det satt nog så jävligt ändå. Men om dom sitter där så sitter dom inne mot tunneln och då går dom att komma åt därifrån.

Hoppas det här hjälper nåt ;) Och har nån en bättre metod så hör jag den också gärna för jag tycker det är lagom stökigt det här..

jo slag och brädbitsmetoden fungerade fint , nu är den tjuriga_______ lös.
tack för tipset :D
Mina skotrar
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 07 jan 2009, 01:24

Fint att det gick bra. Här lite komplementerande info om någon annan meckar och läser tråden...
http://www.geocities.com/elanmannen/meksidan3.html

Skriv svar