Tändningsproblem ET250
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Tändningsproblem ET250
Jag har som sagt en -79:as ET250 som nu är helt klar förutom att den inte går så de är ju inte så nära vill säga..
Fakta
Köpte den utan CDI-box då den saknat gnista för tidigare ägare sen har han tydligen drullat bort boxen sen den plockats ur. Synd för kabeln till tändspolen hade gått av inuti kabelskohöljet..
Jag har monterat in en CDI-box från en 86:as ET340 då viss hörsägen säger att de ska gå. Starta den efter väldigt många drag och visst gick den men ville inte varva och sen sköt den eld ur pipan. Då kom jag på att tidigare ägare hade tagit lös tändplattan så jag tänkte att den var fel. Öppnade och såg att den stod på max eftertändning. Flyttade den till mitten av justeringen och satte igång den igen efter väldigt många ytterligare drag. Ville inte varva nu heller och sköt nu eld i förgasaren istället. Skruvade lös allt igen och ställde nu plattan på ett typ av mellanläge mellan där den sköt baksmällar och förgasarsmällar och sen starta den igen, återigen efter många många drag. Nu smäller den inte varken fram eller bak och varvar lite mer men långt ifrån fullt.
Cylindern är höjd 2mm och då avsvarvad lika mycket i överkant, kan de vara så att de inte är tätt mellan motor och cylinder?
Kompet ligger på 6kg, är de för lite?
Vad är de troliga felet? Mer justering i tändplattan, försöka få tag i en ET250 CDI-box eller leta något annat fel?
Kvalificerade svar sökes..
Mvh Marino
Fakta
Köpte den utan CDI-box då den saknat gnista för tidigare ägare sen har han tydligen drullat bort boxen sen den plockats ur. Synd för kabeln till tändspolen hade gått av inuti kabelskohöljet..
Jag har monterat in en CDI-box från en 86:as ET340 då viss hörsägen säger att de ska gå. Starta den efter väldigt många drag och visst gick den men ville inte varva och sen sköt den eld ur pipan. Då kom jag på att tidigare ägare hade tagit lös tändplattan så jag tänkte att den var fel. Öppnade och såg att den stod på max eftertändning. Flyttade den till mitten av justeringen och satte igång den igen efter väldigt många ytterligare drag. Ville inte varva nu heller och sköt nu eld i förgasaren istället. Skruvade lös allt igen och ställde nu plattan på ett typ av mellanläge mellan där den sköt baksmällar och förgasarsmällar och sen starta den igen, återigen efter många många drag. Nu smäller den inte varken fram eller bak och varvar lite mer men långt ifrån fullt.
Cylindern är höjd 2mm och då avsvarvad lika mycket i överkant, kan de vara så att de inte är tätt mellan motor och cylinder?
Kompet ligger på 6kg, är de för lite?
Vad är de troliga felet? Mer justering i tändplattan, försöka få tag i en ET250 CDI-box eller leta något annat fel?
Kvalificerade svar sökes..
Mvh Marino
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Jag tycker att 6kg i comp låter magert
men vet ej riktigt säkert på dylika prestanda motorer
//Kim
men vet ej riktigt säkert på dylika prestanda motorer
//Kim
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Jo jag har ju ställt den mitt för där en gång å då smällde de förgasarsmällar.. Har kanske en CDI-box på gång så efter helgen kanske de löser sig.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Kanske skulle ha fått svarva av toppen en bit då förbränningsrummet är gigantiskt. Satte först i fel stift, ett med långgänga men de tog då inte i när jag drog runt. De brukar ju bli jobbigt att få igång dem då kompen är dålig men ska han inte gå varva för den skull?
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Självklart har jag satt dit rätt stift, upptäckte de direkt så de är ingen fara så.
Jo om jag lyfter upp den så går de varva lite mer och den går runt motorn. Ska ta å koppla in en varvräknare och se efter va den varvar, som svårt å höra när man har pipa med men den går ju ändå inge bra eftersom den inte orkar iväg när den står på backen.
Hur mycket ska den varva?
Mvh Marino
Jo om jag lyfter upp den så går de varva lite mer och den går runt motorn. Ska ta å koppla in en varvräknare och se efter va den varvar, som svårt å höra när man har pipa med men den går ju ändå inge bra eftersom den inte orkar iväg när den står på backen.
Hur mycket ska den varva?
Mvh Marino
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Har beställt en beggad box nu så ska vi se om de går få någon ordning på maskineriet..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Står i handboken att komprisionsförhållandet är 6,3:1 på en ET250 men som jag förstått de så är inte de samma värde som om jag mäter kompet med en kompmätare va? Tänkte för isf är ju 6kg som jag har i min inte så dåligt..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
helt rätt! de är inte samma, 6.3:1 är ett kompförhållande som man räknar ut och 6kg är ett tryck som man mäter....marino carlsson skrev:Står i handboken att komprisionsförhållandet är 6,3:1 på en ET250 men som jag förstått de så är inte de samma värde som om jag mäter kompet med en kompmätare va? Tänkte för isf är ju 6kg som jag har i min inte så dåligt..
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
mätade min nya motor och den är helt nyrenoverad, mäter upp mot 6,5kg i den så 6 var inte så katastrof ändå..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben