Tändningsproblem ET250

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Tändningsproblem ET250

Inlägg av marino carlsson » 19 dec 2008, 08:37

Jag har som sagt en -79:as ET250 som nu är helt klar förutom att den inte går så de är ju inte så nära vill säga..

Fakta

Köpte den utan CDI-box då den saknat gnista för tidigare ägare sen har han tydligen drullat bort boxen sen den plockats ur. Synd för kabeln till tändspolen hade gått av inuti kabelskohöljet..

Jag har monterat in en CDI-box från en 86:as ET340 då viss hörsägen säger att de ska gå. Starta den efter väldigt många drag och visst gick den men ville inte varva och sen sköt den eld ur pipan. Då kom jag på att tidigare ägare hade tagit lös tändplattan så jag tänkte att den var fel. Öppnade och såg att den stod på max eftertändning. Flyttade den till mitten av justeringen och satte igång den igen efter väldigt många ytterligare drag. Ville inte varva nu heller och sköt nu eld i förgasaren istället. Skruvade lös allt igen och ställde nu plattan på ett typ av mellanläge mellan där den sköt baksmällar och förgasarsmällar och sen starta den igen, återigen efter många många drag. Nu smäller den inte varken fram eller bak och varvar lite mer men långt ifrån fullt.

Cylindern är höjd 2mm och då avsvarvad lika mycket i överkant, kan de vara så att de inte är tätt mellan motor och cylinder?

Kompet ligger på 6kg, är de för lite?

Vad är de troliga felet? Mer justering i tändplattan, försöka få tag i en ET250 CDI-box eller leta något annat fel?

Kvalificerade svar sökes..

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 19 dec 2008, 18:10

Prova me en ET250 cdi, Jag tror inte att det är samma tändkurva...
Visst finns det någon markerin på tändplattan där den ska stå?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 19 dec 2008, 19:25

Jag tycker att 6kg i comp låter magert
men vet ej riktigt säkert på dylika prestanda motorer
//Kim
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 19 dec 2008, 19:26

Jo jag har ju ställt den mitt för där en gång å då smällde de förgasarsmällar.. Har kanske en CDI-box på gång så efter helgen kanske de löser sig.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 19 dec 2008, 19:33

jo, justde 6kg i komp är lite... dock vet jag inte vad en frisk motor ska ha.. kanske 8kg

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 19 dec 2008, 21:43

Kanske skulle ha fått svarva av toppen en bit då förbränningsrummet är gigantiskt. Satte först i fel stift, ett med långgänga men de tog då inte i när jag drog runt. De brukar ju bli jobbigt att få igång dem då kompen är dålig men ska han inte gå varva för den skull?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 19 dec 2008, 21:56

Joo, man ska inte ha hög komp om du ska varva mycke... :wink: Har du varvräknare eller kör du på känn???
Hur går den om du lyfter upp skotern och gasar?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 19 dec 2008, 22:07

Du ska inte använda annat än kortgängat stift.. Tänk själv vad som händer då du har kleggat lite sot på stiftet och ska skruva ut det.. Nej B8HS ska de va. De ä de feteste!
Att k

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 20 dec 2008, 17:42

Självklart har jag satt dit rätt stift, upptäckte de direkt så de är ingen fara så.

Jo om jag lyfter upp den så går de varva lite mer och den går runt motorn. Ska ta å koppla in en varvräknare och se efter va den varvar, som svårt å höra när man har pipa med men den går ju ändå inge bra eftersom den inte orkar iväg när den står på backen.

Hur mycket ska den varva?

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 20 dec 2008, 19:29

Låter som om du har för lågt inkopplingsvarv. :twisted:
Att k

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 20 dec 2008, 23:10

Har beställt en beggad box nu så ska vi se om de går få någon ordning på maskineriet..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 20 dec 2008, 23:22

Står i handboken att komprisionsförhållandet är 6,3:1 på en ET250 men som jag förstått de så är inte de samma värde som om jag mäter kompet med en kompmätare va? Tänkte för isf är ju 6kg som jag har i min inte så dåligt..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 22 dec 2008, 11:50

marino carlsson skrev:Står i handboken att komprisionsförhållandet är 6,3:1 på en ET250 men som jag förstått de så är inte de samma värde som om jag mäter kompet med en kompmätare va? Tänkte för isf är ju 6kg som jag har i min inte så dåligt..
helt rätt! de är inte samma, 6.3:1 är ett kompförhållande som man räknar ut och 6kg är ett tryck som man mäter.... :wink:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 24 dec 2008, 00:53

mätade min nya motor och den är helt nyrenoverad, mäter upp mot 6,5kg i den så 6 var inte så katastrof ändå..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 24 dec 2008, 02:30

nu har jag ca 12 kilo i 9500, och det är förvånads värt bra, så 6 kg ska funka tror jag , jag vet att 354 motorerna är kännsligare när det gäller kompet, dom kräver ca 9-10 för att starta,(typ :wink: ) om jag inte minns fel, men det kan ju vara så på 250in oxå, jag kan inte dom där.. :P

Skriv svar