Rotax 354/454

Chassie, Drivlina, osv
raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Rotax 354/454

Inlägg av raceputte » 17 dec 2008, 07:00

Finns det nåt sätt att se skillnad på 354:an och 454:an utan att behöva lyfta toppen och mäta cyl.dia?
Det sitter dubbeltrigger, vm38:or och dubbelpipor på den. 6+6 bultade toppar, men den lilla märklappen är som vanligt borta. 61mm slaglängd iaf.

Har bytt åt mig en Eltigré -88 som har fått ovannämda motor inmonterad, och då den i mitt tycke varken är praktisk eller vettig i en bruksmaskin så har jag för avsikt att avyttra den till förmån för en 670 eller 643:a då motorrummet redan är anpassat för "rotaxstandard" Men det kan ju vara praktiskt att veta vad man ska har...

Jag är intresserad av att byta, inte sälja. Med min tur, om jag säljer motorn, så får jag leta röven av mig för att hitta en motor så grabben får åka. Mao. jag vill ha en motor att ställa på plats och rycka igång när den här lyfts därifrån. Inte en hög med tveksamma delar, inte en näve pengar, utan en fungerande, gärna komplett enhet att kunna åka med utan att behöva stå och renovera halva vintern, utan bara anpassa insug och pipa, sen åka.
Senast redigerad av 2 raceputte, redigerad totalt 18 gång.

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 18 dec 2008, 10:54

ja vi får väl hjälpas åt och hitta en rova till dej,måste det vara en 670, 643 motor? det är ju det bästa förstås :P , jag ska göra det jag kan :wink:

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 21 dec 2008, 07:38

Man vill ju inte att pojkstackarn ska behöva äta en massa snö... sen är det lite kul med en sleeper, en 670 rycker ju iväg bra när den sitter i stridsvagnen Mach 1, och det här chassiet väger väl som ena trailingarmen på skidojan, så vikt/effekt förhållandet blir lagom 8) Frugan åkte puma-79 förut, med en 500 ur en pantera under huven, också en kul kombination, gick riktigt bra :lol:

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 21 dec 2008, 11:12

har du nån bild på motorn?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 21 dec 2008, 18:10

Jag kan prova att få till några bilder, den står ju inte precis i fria luften så det blir lite krångligt att visa något mer väsentligt än toppen och piporna....

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 29 dec 2008, 16:44

Sleed:s motor är lika som min, pipor och allt, dock inte lackad topp. Går riktigt bra, provåkte lite i helgen, iof. med totalt fel vikter i primären (10M var det jag hade på hyllan, inte direkt optimalt till den motorn... :roll: ). Men det kändes att rytet fanns :lol: , bara man hade lite tålamod.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 29 dec 2008, 18:04

354 ser precis likadan ut... det är kanske tom. samma pipor som på 454. jag tror inte jag ser skillnad på en 354 eller 454 om de inte står precis bredvid varandra. men jag hoppas ju för din skull att du har en 454 :D
svart å gult

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 29 dec 2008, 18:37

Börjar luta åt att jag försöker komma åt att mäta cyl.dia. genom avgasporten, det borde gå.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 29 dec 2008, 19:32

mäta gasarna det är nog enklast,, 34, eller 36

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 29 dec 2008, 19:37

Nu är ju bekymret att det verkar sitta 38:or på den här.... :arrow888:
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 29 dec 2008, 19:38

åfan, ja då kan det ju va som helst :shock:

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 30 dec 2008, 10:46

bilder löser mycke.... :wink:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 30 dec 2008, 12:32

Här kommer bilder:
Bild
Bild
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 30 dec 2008, 15:49

jag tror det är 454 därför att jag har för mig att utblåset där avgasmuffarna sitter på cylindern ser annorlunda ut på 354. på din bild ser det exakt ut som på min 454. men det kanske fanns flera varianter av 354 och 454 cylindrar?
svart å gult

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 30 dec 2008, 16:04

jo, som sleed säger så skulle jag också tippa på 454..

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 30 dec 2008, 18:09

jag ser att det är en 454, det är dom piporna i alla fall, dom är ombyggda men man ser det ändå, stiligt

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 30 dec 2008, 18:49

PLUSSS skrev:jag ser att det är en 454, det är dom piporna i alla fall, dom är ombyggda men man ser det ändå, stiligt
Jajjamen kan bara hålla med.
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 30 dec 2008, 19:02

Det börjar dra åt samma håll nu, så då fattas det bara nån som har en 670 för mycket..... :wink:
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

Skriv svar