fråga om F/A

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

fråga om F/A

Inlägg av jag 3000 » 12 dec 2008, 19:20

Hej!
Jag funderade lite här ikväll.
varför måste kylflänsarna på F/A toppar vara "raka"?
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 12 dec 2008, 19:38

öööö.... du menar??? på alla mina F/C toppar så är fom raka...
eller menar du att dom ligger i linje med fartvinden?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Inlägg av jag 3000 » 12 dec 2008, 19:45

jag menade att dom ligger i linje med fartvinden :oops:
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 12 dec 2008, 19:57

ja vad tror du?? vad är bättre att dom ligger på tvären eller i linje

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Inlägg av jag 3000 » 12 dec 2008, 20:05

ja i linje! men borde inte luften ha lättare att kyla om dom står lite snett det blir ju större yta som luften åker emot?
eller tänker jag helt galet.
En frisk motor tänder på varje varv!

zr800m10
Inlägg: 85
Blev medlem: 20 nov 2008, 14:28
Ort: Brunflo

Inlägg av zr800m10 » 12 dec 2008, 20:11

Blir det? De i mitten blir ju längre medans de ut mot kanterna blir kortare...
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 12 dec 2008, 21:04

.. jag har faktiskt tänkt på det oxå.. om dom står lite snett så "studsar" ju luften hårt mellan flänsarna, med en rak så åker den bara rakt igenom. nu verkar ju alla f/a, vad jag sett ha raka, så det är väl det som gäller.

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 12 dec 2008, 23:12

Det är nog en fråga om volym, värmeväxlingen mellan luft och metall är ju inte lysande så man vill nog ha ett så stort flöde som möjligt. Det är samma i fläktarna, vinklad med vinden.

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 15 dec 2008, 18:21

Raka = luften kan smeka bådasidor på en fläns
enkelt va :?
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar