Frågor Ilo 440

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Frågor Ilo 440

Inlägg av marino carlsson » 05 dec 2008, 15:36

Det här med magnapullproblemen som jag sett någon ha någon fiffig lösning på med kemisk metall istället för nå pluttar eller va de var.. Kan någon visa nå bilder eller förklara de närmre.. Åker å hämtar en ny maskin till veckan som denna motor sitter i, hördes gå hårt men de tror jag när jag provkört, Eller??

Någon som vet lite info om Ilo 440, hk osv..??

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 05 dec 2008, 18:11

Är det en 2F-440 eller LR-440 & vilken tilläggs siffra har den efter 440?

/Jocke

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av skoterräven » 05 dec 2008, 18:15

vissa tecumseh snöslungemotorer har samma linskiva
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

J.Linder
Inlägg: 59
Blev medlem: 06 jan 2008, 22:53
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av J.Linder » 05 dec 2008, 22:43

Ja du Marino, med erfarenhet kan jag säga att du kommer att behöva hålla magnapullen fräsh =) De finns inga värre motorer att starta !
Vi har haft vissa här som varit helt renoverade och genomgångna allt vad packboxar m.m heter nytt , och iaf inte startar utan startgas ... , varma som kalla ...
Dock har "Pastorn" bra teknik då han dragit sig en sträcka motsvarande vasaloppet idessa magnapuller :lol:
En av Tikkas gamla mekaniker sa till mig,: Ge F_N i en Ilo som går, rör inte en skruv, andas inte på den och chansa att den startar nästa dag !
Säger kanske en del .. men när de väl går är de inget större fel på dem .

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 06 dec 2008, 02:04

Det där lät ju grymt jobbigt johan, kanske får donera bort motorn till någon som vill ha en sån om dom är sä besvärlig å ha å göra ve..

Jag har inte hämtat maskinen i fråga än så jag vet inte va de står på den. På onsdag nästa vecka ska de nog bli att hämta hem den om allt stämmer..

Säljaren säger, Han gå na sä jävulskt!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 30 aug 2008, 08:39
Ort: Tärendö.

Inlägg av SL351 » 06 dec 2008, 08:41

Trioman 75 har Ilo i sin Trioman, går som en klocka! Väldigt lättstartad, fint ljud oxå :)
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 07 dec 2008, 12:23

Lånar tråden och undrar om någon vet vad man ska ha för förgasarinställningar till jlo 440?
Sitter en walbroförgasare på som är genomgången men får den inte att gå bra.
Verkar som den får för mycket med luft, rusar och måste hålla ingång den m.h.a choken.
Ser också ut som den suger bränsle via primerslangen, tips på åtgärder men inget om att byta till en annan förgasare tack.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 09 dec 2008, 14:29

Bennet skrev:Lånar tråden och undrar om någon vet vad man ska ha för förgasarinställningar till jlo 440?
Sitter en walbroförgasare på som är genomgången men får den inte att gå bra.
Verkar som den får för mycket med luft, rusar och måste hålla ingång den m.h.a choken.
Ser också ut som den suger bränsle via primerslangen, tips på åtgärder men inget om att byta till en annan förgasare tack.
Jag har lite papper om walbrogasare felsök mm.Håller annars med om att inte byta gasare :D ,spjäll o membran the best :wink: :lol: .

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 09 dec 2008, 14:31

J.Linder skrev:Ja du Marino, med erfarenhet kan jag säga att du kommer att behöva hålla magnapullen fräsh =) De finns inga värre motorer att starta !
Vi har haft vissa här som varit helt renoverade och genomgångna allt vad packboxar m.m heter nytt , och iaf inte startar utan startgas ... , varma som kalla ...
Dock har "Pastorn" bra teknik då han dragit sig en sträcka motsvarande vasaloppet idessa magnapuller :lol:
En av Tikkas gamla mekaniker sa till mig,: Ge F_N i en Ilo som går, rör inte en skruv, andas inte på den och chansa att den startar nästa dag !
Säger kanske en del .. men när de väl går är de inget större fel på dem .
Det är nog inge störe fel på motorerna d brukar vara handhavandet det hänger på :twisted:

J.Linder
Inlägg: 59
Blev medlem: 06 jan 2008, 22:53
Ort: Lycksele
Kontakt:

Ilo

Inlägg av J.Linder » 09 dec 2008, 19:32

Det är nog inge störe fel på motorerna d brukar vara handhavandet det hänger på :twisted:
[/quote]

Ja isåfall har jag nog missat något för jag har då aldrig lärt mig dessa motorer ...
Du får gärna komma med tips om du har några .
Vad gäller start av dessa

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 09 dec 2008, 23:38

Har en ilo 399 på triomanen,me elstart d underlättar :D Drar i gång för hand då å då,så man inte glömmer.Men d gäller att få fram en startrutin som funkar å då e d bara att testa sej fram som gäller....

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 11 dec 2008, 13:08

trioman75 skrev:
Bennet skrev:Lånar tråden och undrar om någon vet vad man ska ha för förgasarinställningar till jlo 440?
Sitter en walbroförgasare på som är genomgången men får den inte att gå bra.
Verkar som den får för mycket med luft, rusar och måste hålla ingång den m.h.a choken.
Ser också ut som den suger bränsle via primerslangen, tips på åtgärder men inget om att byta till en annan förgasare tack.
Jag har lite papper om walbrogasare felsök mm.Håller annars med om att inte byta gasare :D ,spjäll o membran the best :wink: :lol: .
sökte runt lite och hittade åt den här: http://www.bayshorecad.com/Sleds/Litera ... enance.pdf

är det samma som du har?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

tjomme
Inlägg: 129
Blev medlem: 08 nov 2008, 14:26
Ort: Pite

Inlägg av tjomme » 11 dec 2008, 19:11

min jlo 440 har 45 hk enligt de papper jag har 8) har även komplett spräng skiss på 400 och 440 motorn :lol:
det står till o me skf nr på lagren 8) har även sprängskiss
på ockelbo 600 -74 in i minsta kabel stump :mrgreen:
Ockelbo 600 440 -74
Ockelbo 380 -75
____________________________________________
Yamaha GP 433 F -74 såld
Ockelbo 3oo LG -77 såld

L-Å
Inlägg: 212
Blev medlem: 22 okt 2007, 10:29
Ort: Lycksele

Inlägg av L-Å » 11 dec 2008, 22:13

Starta en ILO? - skitlätt! Man behöver bara komma i håg 3 saker: En stilla bön, en ask Valium och mycket god fysik.
Min polare drog sin jäv-a Ilo flera varv runt jorden :cry: :cry:
Det är den mest felsökta motor som han har haft, den satt i en Ockelbo 600, men när den väl behagade starta så gick den väldigt bra.
Den började tjuvstanna när den hade blivit "halvvarm" och då var det nästan tji i fanders att få igång den. Men med hjälp av startgas eller myggspray U622 så fick vi den på andra tankar och oftast så kunde vi åka vidare. De ni - de va tider det!!! :lol: :lol:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 12 dec 2008, 06:57

Har ju dragit på mig två andra objekt nu så de blir nog inte förens till veckan eller veckan därpå som john deeren me ilomotorn hämtas.. Är en bit bort men de är mer för chassiet som den ska inhandlas.. Och priset förståss..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 12 dec 2008, 09:19

Bennet skrev:
trioman75 skrev:
Bennet skrev:Lånar tråden och undrar om någon vet vad man ska ha för förgasarinställningar till jlo 440?
Sitter en walbroförgasare på som är genomgången men får den inte att gå bra.
Verkar som den får för mycket med luft, rusar och måste hålla ingång den m.h.a choken.
Ser också ut som den suger bränsle via primerslangen, tips på åtgärder men inget om att byta till en annan förgasare tack.
Jag har lite papper om walbrogasare felsök mm.Håller annars med om att inte byta gasare :D ,spjäll o membran the best :wink: :lol: .
sökte runt lite och hittade åt den här: http://www.bayshorecad.com/Sleds/Litera ... enance.pdf

är det samma som du har?
Näpp.Kurskompendium från Greiff.Walbro Mag Kohler :D från 75.

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 12 dec 2008, 16:59

Vi har Jlo 2F- 440 motorer i 3 av våra maskiner.
Två av maskinerna har Wabro förgasare.
Den tredje sitter det mikuni på.

Alla tre är lättstartade, det kvittar om de är kalla, varma eller någonstans mitt i mellan.

Gamla spjäll förgasare är "gamla förgasare" med allt det innebär. ( glappa spjäll axlar, skadade munstyckssäten mm mm.
Pirat packingsatser med varierande kvalité gör inte saken bättre.


Piratdelar på tändningen kan också ställa till lite problem på dessa motorer.


En stor akilleshäl på Jlo 2-F motorerna( har ingen erfarenhet av andra Jlo motorer) är magnapullen :cry: :cry:
Denna sak är så tillkrånglad så hälften vore mer än nog.
Magnapullerna är hemska.
många delar = ej så tillförlitliga.


// Lars

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 12 dec 2008, 17:02

Just de med magnapullen som är felet på maskinen jag ska hämta. Tror de blir att sälja bort motorn som hörs gå bra i övrigt till någon som behöver den för en billig slant sen montera något annat vettigt..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 13 dec 2008, 11:41

trioman75 skrev:
Bennet skrev:
trioman75 skrev: Jag har lite papper om walbrogasare felsök mm.Håller annars med om att inte byta gasare :D ,spjäll o membran the best :wink: :lol: .
sökte runt lite och hittade åt den här: http://www.bayshorecad.com/Sleds/Litera ... enance.pdf

är det samma som du har?
Näpp.Kurskompendium från Greiff.Walbro Mag Kohler :D från 75.
Ok, står det något om vad man bör kolla efter när den inte vill gå på tomgången? Jag kan få den att leva på högre varv.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 15 dec 2008, 10:13

Bennet skrev:
trioman75 skrev:
Bennet skrev: sökte runt lite och hittade åt den här: http://www.bayshorecad.com/Sleds/Litera ... enance.pdf

är det samma som du har?
Näpp.Kurskompendium från Greiff.Walbro Mag Kohler :D från 75.
Ok, står det något om vad man bör kolla efter när den inte vill gå på tomgången? Jag kan få den att leva på högre varv.
Ska kolla har för mej att jag sett något om d felet i något av bökerna jag har.hitta föresten lite om grundinställningen av munstyckena på walbro,H öppet 1 3/4 varv L öppet 1 ½varv men man bör nog hålla ett öga på stiftens färg så den inte går för snålt,d e inge bra :twisted: .

Skriv svar