Förgasare elan

Chassie, Drivlina, osv
Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Förgasare elan

Inlägg av Tobbe » 11 nov 2008, 19:59

Hejsan, jag skulle vilja veta hur man gör för att montera en mikuni gasare på en elan, för jag tänkte hur man gör för att få fram bensinen till förgasaren ?
Tänkte montera bensinpump men det finns ingen vacum utgång på motorn.

Nån som har nån ide ?

Mvh Tobbe
Full gas sparar tid !

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Förgasare elan

Inlägg av green_lightning » 11 nov 2008, 22:30

Tobii_ skrev:Hejsan, jag skulle vilja veta hur man gör för att montera en mikuni gasare på en elan, för jag tänkte hur man gör för att få fram bensinen till förgasaren ?
Tänkte montera bensinpump men det finns ingen vacum utgång på motorn.

Nån som har nån ide ?

Mvh Tobbe
Hmm.. du måste ju ha vacuumutgång kopplad till membranförgasaren med så vitt jag vet. En slang som går ut ifrån vevhuset brukar det ju vanligtvis finnas på en elan.. Den kopplar du till pumpen istället för till membranförgasaren
Att k

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 12 nov 2008, 12:06

nä dom har inget uttag på blocket. de är bara att borra i blocket och limma fast ett litet rör så att man kan montera en slang.
Borra först samma diameter som det är på röret som du ska montera, inte igenom blcket utan kanske halvväg. sen tar du en liten borra ca1mm med fett på som du borra igenom me.
Rengör och limma fast röret.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 12 nov 2008, 18:25

Gunnar skrev:nä dom har inget uttag på blocket. de är bara att borra i blocket och limma fast ett litet rör så att man kan montera en slang.
Borra först samma diameter som det är på röret som du ska montera, inte igenom blcket utan kanske halvväg. sen tar du en liten borra ca1mm med fett på som du borra igenom me.
Rengör och limma fast röret.
Men är inte tillotsonförgasaren vacuumstyrd den med?!
Att k

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 12 nov 2008, 20:05

Tillotson gasarn har en vacum kanal i foten oxå,då finns d ett litet hål under insugs hålet.(d blev många hål men ni kanske fattar va jag menar)
Tillotson är ju världens bästa :twisted: :roll: .

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 12 nov 2008, 20:34

joo dom har ett litet hål i insugsröret som måste vara öppet för att förgasaren ska funka.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 13 nov 2008, 01:25

Jo d gäller att hålla reda på hålet i packningen oxå.

Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Tobbe » 13 nov 2008, 17:40

okej okej, tack för svaren.
Ska kolla upp det till helgen :)
Full gas sparar tid !

Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Tobbe » 16 nov 2008, 23:02

Vilken förgasare tror ni jag ska satsa på ? För jag tänkte om man ska köpa repsats till Tillotson gasarn eller om man ska köra på mikunin.
Full gas sparar tid !

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 17 nov 2008, 09:04

Är d en en cylindrig eller tvåa,stoppade en mikuni på min ockelbo med sachs 277(en cyl) men den bara flödade över på tomgång annars gick den som en klocka tror att vibrationerna på tomgång fick flottörerna att hoppa runt så bränslet flödade fritt.Repade upp tillotsonen och alla problem försvann,Utom dom små som hör till tillotson förstås :evil: .

Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Tobbe » 17 nov 2008, 18:28

Okej, jo det är en en cylindrig. Vilka är dom "små problemerna" som hör till ? :P
Full gas sparar tid !

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 17 nov 2008, 18:43

Prata me Göran på skoterdem, han fixar ett färdigt kit som du bara monterar och sen kör.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Tobbe » 17 nov 2008, 18:46

Vad för kit ?
Full gas sparar tid !

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 17 nov 2008, 18:54

hahahaa... missade nått. :lol:
Mikuni-förgasare,pump, gaswire osv osv bestyckad och klart

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 17 nov 2008, 19:13

Tobii_ skrev:Okej, jo det är en en cylindrig. Vilka är dom "små problemerna" som hör till ? :P
Dom små problemen är att tex skotern slumpmässigt kan stanna och aldrig starta mer den dagen och lite så..
Sitter fortfarande och stör mig på en sak..
Såvitt jag minns så vare bara att dunka dit en mikuni på Ski-doo elan 72:an farsan hade.. Nippeln satt redan på vevhuset.. Men jag kan ju iofs minnas fel, va väl 93-94 den blev "mikunikonverterad" och jag va kanske 13-14 år.. :)
Att k

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 17 nov 2008, 19:16

joo dom har ju lite problem med ånglås men oftast gick det att banka på förgasaren med en yxa...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 17 nov 2008, 19:22

Gunnar skrev:joo dom har ju lite problem med ånglås men oftast gick det att banka på förgasaren med en yxa...
Mjao men jag fick ju elanen att gå som en sköttspol nästan en hel vinter då jag monterade mikunin! Efter det vägrade den att starta på vintern. Men på sommaren dundrade den altid igång på en par drag.
Att k

Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Tobbe » 17 nov 2008, 22:54

okej, men jag har redan en mikuni 32 mm, men hade behövt Gas/ chokewire och choke throtteln och sen vad ska man ha för munstycken ?
Full gas sparar tid !

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 18 nov 2008, 08:00

På min enstånk elan bytte jag till ett 160 munstycke å då hade stiftet den perfekta färgen..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 18 nov 2008, 08:45

Jag glömde skriva att det kan ha varit fel bestyckat på den mikuni jag använde :oops:
Sen tycker jag mej ana en viss misstro för tillotson gasare bland er,d enda problem jag brukar ha är att nålarna vibrerar upp och ibland har vacumslangen sugits/böjts ihop annars bara å köra 8) .

Skriv svar