montera en 307matta på GP440
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
montera en 307matta på GP440
Vad behöver man göra för att stoppa dit en nyare matta på GPn?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: montera en 307matta på GP440
...ta bort den gamla... ......Gunnar skrev:Vad behöver man göra för att stoppa dit en nyare matta på GPn?
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
montera en 307matta på GP440
Hej, det beror på årsmodell av GP440 om du behöver byta drivaxel och/eller drivhjul.
GP 440 årsmodell -75 och -76 har delning 1,97" = drivhjulsbyte.
GP 440 årsmodell -77 och -78 har samma delning som de flesta nyare skotrar dvs 2,52".
Längden på denna matta är 293cm original, så det enklaste sättet att förlänga till 307cm är att köpa färdiga förlängningsplåtar (RINAB best,nr 250455). Sedan är det bara att borra, skruva, byta och köra.....
Lycka till!
GP 440 årsmodell -75 och -76 har delning 1,97" = drivhjulsbyte.
GP 440 årsmodell -77 och -78 har samma delning som de flesta nyare skotrar dvs 2,52".
Längden på denna matta är 293cm original, så det enklaste sättet att förlänga till 307cm är att köpa färdiga förlängningsplåtar (RINAB best,nr 250455). Sedan är det bara att borra, skruva, byta och köra.....
Lycka till!
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
aha, drivhjul då? jag har inte kollat så mycke vad det sitter för axel. 4kant eller....
Vilka drivhjul passar?
Nä inte förlänga boggin, de blir nog att flytta bak hela boggin 7cm
Vilka drivhjul passar?
Nä inte förlänga boggin, de blir nog att flytta bak hela boggin 7cm
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Som sagt, är det en -77 GP så är delningen 2,52" och då behöver du inte byta drivhjul. De passar direkt i en matta 38x307 med delning 2,52". t,ex ifrån en SRV eller V-max. Det du får kolla upp är hur höga kammar du kan använda, begränsningen ligger i utrymmet mellan motorbaljan och drivhjulen. Är dock ganska säker på att du kan köra med 28mm kammar utan att det tar i.
Om du flyttar tillbaka originalboggien så bör du strama upp den främre balataremmen något lite extra så att inte hålen i mattan hugger tag i framkanten på slidesen. Det blir ju en annan vinkel på mattan i förhållande till drivhjulen än originalt. Men det kanske räcker med att du flyttar ned boggiens bakre fästhål några cm, då förändrar du ju också boggiens vinkel. Dessutom så får du upp bakänden på GP,n ur snön lite bättre.
Om du flyttar tillbaka originalboggien så bör du strama upp den främre balataremmen något lite extra så att inte hålen i mattan hugger tag i framkanten på slidesen. Det blir ju en annan vinkel på mattan i förhållande till drivhjulen än originalt. Men det kanske räcker med att du flyttar ned boggiens bakre fästhål några cm, då förändrar du ju också boggiens vinkel. Dessutom så får du upp bakänden på GP,n ur snön lite bättre.
293x38 är väl med 2,52-delning eller hur?
GP 440 -76 har delning 1,97 och mattlängd 289.
Men om du byter drivaxel och drivhjul så är det perfekt med den 293-mattan, tror inte ens att du behöver flytta boggien.
Jag har en drivaxel med drivhjul ifrån en GP 440 -77 liggandes. Den ska passa direkt i kedjehuset på din årsmodell -mossa.
Köp den och köp mattan av Sm-x så har du uppgraderat den flera årsmodeller.
GP 440 -76 har delning 1,97 och mattlängd 289.
Men om du byter drivaxel och drivhjul så är det perfekt med den 293-mattan, tror inte ens att du behöver flytta boggien.
Jag har en drivaxel med drivhjul ifrån en GP 440 -77 liggandes. Den ska passa direkt i kedjehuset på din årsmodell -mossa.
Köp den och köp mattan av Sm-x så har du uppgraderat den flera årsmodeller.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
ok! på min så blir det bara att byta matta och flytta boggin...
men jag har hört att man kunde ta nån annan drivaxel som skulle passa med rätt drivhjul. kan det ha varit en ET?? Om man skulle ägt en äldre GP.
nämen lättas är ju att ta en drivaxel från en nyare då den passar rakt av som sakt.
OBS jag är int trög uta villle bara få lite klarhet i matt byte på en GP
men jag har hört att man kunde ta nån annan drivaxel som skulle passa med rätt drivhjul. kan det ha varit en ET?? Om man skulle ägt en äldre GP.
nämen lättas är ju att ta en drivaxel från en nyare då den passar rakt av som sakt.
OBS jag är int trög uta villle bara få lite klarhet i matt byte på en GP
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- skoterräven
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
- Ort: Örnsköldsvik