ET 340 Fel

Chassie, Drivlina, osv
Marcus
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 jan 2007, 15:13
Ort: Torg
Kontakt:

ET 340 Fel

Inlägg av Marcus » 01 nov 2008, 09:36

Tjenare!

En kompis har en ET 340T -82. Och den är lite kinkig.

Om man startar den när den är kall så går den hur fint som helst, men så när man kört en bit så stannar den.. Sedan går den inte igång förrens den är kall igen..

Vi funderar på ifall det är CDI Boxen?

Har inte kollat Kolvarna/Ringarna dock......

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Inlägg av jag 3000 » 01 nov 2008, 09:52

Vi hade liknande problem med våran JAG.
Den gick bra när den var kall och stannade när man kört ett tag,
när man väntade i 5-10 minuter så gick den bra igen.
Vi bytte CDI box och sen dess har vi aldrig haft det problemet.
Så jag skulle tro att det är CDI boxen.
En frisk motor tänder på varje varv!

Marcus
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 jan 2007, 15:13
Ort: Torg
Kontakt:

Inlägg av Marcus » 01 nov 2008, 10:18

Ska säga det till han! ;)

Tack för svar!

Får se ifall man får nå mer svar! =)

SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 30 aug 2008, 08:39
Ort: Tärendö.

Inlägg av SL351 » 01 nov 2008, 13:00

Tja! jag tror att det är cdin som spökar, har haft precis samma fel på en ockelbo 4000 en gång. kolla baksidan på boxen om limningen har spruckit, om det är så, sätt boxen på ett varmt element i två tre dar och testa igen, funkar den då så smeta silicon över hela baksidan så att det blir tätt. Funkade för mig, höll så länge jag hade den. Lycka till :)
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.

Marcus
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 jan 2007, 15:13
Ort: Torg
Kontakt:

Inlägg av Marcus » 01 nov 2008, 13:09

Han har lagt den på deras panna..

Och där har den legat i kanske 1 månad, så vi ska väl testa nu igen! :)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 01 nov 2008, 16:03

Det här var nåt nytt för mig att det skulle vara CDI boxen :) Jag har samma fenomen på Alpinen låter det som.. Den har en 440 med CDI tändning. Den startar alltid utan problem, går då att köra ett tag och sen tvärdör den mitt i allt.
Dock brukar jag få igång den igen ganska snabbt efter, men börjar den väl hålla på sådär så går det inte att köra många meter innan den dör igen.

Är inte heller alltid det går såhär.. Förra året var jag på hillclimben med den och det gick felfritt alla 3 repor men då efter sista repan började den spöka på väg ner.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

erguer
Inlägg: 174
Blev medlem: 09 dec 2007, 06:28
Ort: Krutholmen, Hallstahammar.

Inlägg av erguer » 01 nov 2008, 16:24

Ja det kan vara knepigt med sådana fel, min Far hade ett liknande prob med sin Ockelbo 5000, den gick som en skollad råtta, men efter ca 10 min så tvär dog den, den gick att starta igen och kunde köra igen några min, den dog och så höll det på.
Efter många svordomar, och byte av membran i bränslepumpen med tron att felet var avhjälpt så gick den kanske 5 min längre, några svordomar till, och en koll av bränslefiltret, som hör och häpna var helt igenkorkat med små röda flagor, som bevisligen kom från en geep dunk.
efter att ha satt i ett nytt bränsle filter så går skotern som en Rotax skall gå. :lol:

Jag hade lite av samma prob med en utombordare, en Johnson, den ville också dö, men då var det en liten spricka i den ena tändspolen, efter demontering torkning och lite putsande med smärgelduk och därefter lite superepoxi i sprickan så blev tändspolen som ny. :lol:
Gubbe 63

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 01 nov 2008, 18:42

Det är mycket sällan CDI Problem typ 10% chans
Var 100% säker att det ej är soppa/bränsle problem innan cdi köp

Prova gärna direkt med start gas i förgasaren när den lagt av,om den är fortfarande död och utan liv med startgas så kan det vara tändnings
bekymer.
Tändspole eller statorlindning problem yttrar sig som du beskriver det.
Det är mera troligt att någon av dessa lindningar är defekta än CDIn
Det vore toppen om du har en polare att lån tänddelar av att prova med
Lycka till :wink:
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 jan 2007, 15:13
Ort: Torg
Kontakt:

Inlägg av Marcus » 24 dec 2008, 10:00

Det var CDI Boxen..

Han lånade en av en kompis, och nu verkar den gå fint igen! :)

Tack för era svar!

SNO-TRIC
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 dec 2008, 11:43
Ort: Kvarn

Inlägg av SNO-TRIC » 24 dec 2008, 11:14

Om motorn går klockrent och sen börjar dumma sig när den blivit varm så kan det gott och väl vara cdi-box eller tändspole som är trasiga ett vanligt fenomen är att en lödning spruckit och när motorn blir varm sprider sig värmen in i boxen/tändspolen vilket medför att lödtennet i sprickan blir varmt och lödningen går upp med kontaktproblem som följd sen när motorn kallnar så tar lödningen ihop igen och allt funkar klockrent igen.
---------------------------------------------
Sno-tric sc20 -72:a
Yamaha SS440 -83:a
Lynx X-Trim 550 -08:a

(BR

Skriv svar