Trapper 602

Chassie, Drivlina, osv
Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Trapper 602

Inlägg av Swesled » 20 okt 2008, 15:08

Jag undrar om Trapper 602 hade vätskekyld 464:a?
Dom fanns som L/C så mycket vet jag men vad var det för motor? och om det nu var 464:a skiljde den något från Everest 464ans motor.
Har fått en ledtråd på en sådan Trapper och den motorn hade suttit fint i min Everest.
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 20 okt 2008, 17:41

Jajjamen det är en vätskekyld 464a men med mildare slidtider och endast en gasare

mvh Erik

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av skoterräven » 20 okt 2008, 19:23

det är bara en förgasare på 464:an
trapper 602 l/c har som sagt var en snäll slidskiva men den kan du ta från everesten om den är hel och du måste ha grenröret också

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Inlägg av Swesled » 21 okt 2008, 13:33

Låter ju bra det här :D
Det som gjorde att motorn rasade var att drevet till oljesmörjningen förmodligen skar och ramlade ner i insuget och in vevhuset så slidskivan har fått sig en smäll tyvärr men få tag i en ny/bättre borde bli enklare än att renovera iallafall.

Tack så mycket för svaren!
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 21 okt 2008, 16:55

Jajjamen är inte så dyrt med slidskivor.
Hör av dej om du behöver hjälp med timeningen av slidskivan eller om du ska överföra nya tider till trapper motorn så ska jag försöka förklara hur man gör.
Glöm inte att kolla om mässingdrevet på slidaxeln är rökt. Är gjort i mässing för att fungera som tex en brytpinne på en utombordare så har det slagit stopp så....

Mvh Erik

Trapper602
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 dec 2008, 18:26

Trapper602

Inlägg av Trapper602 » 03 dec 2008, 18:33

Hej,
på Engelska...

The main -belt axle bearing (drivaxellager) is broken.(Actually completly gone). I measured the axle in the middle and got a diameter of 30mm.
The end of the axle goes through the bearing further out to the breakingdisk (bromsskivan) this part is broken as well. (can weld it on again so that's not the problem)... but:
Does anybody out there know which bearing (right side) I have to get ?
I thought first a a normal 6205 but the axle doesn't have 25mm but 30.
Or is the end part smaller than the middle but just broken off on my machine.
Does the axle of the trapper 600 fit?
If that was unclear... I will rephrase :)

It would be great if anybody could help me on that. I just moved here form Austria and it's my first skoter....

cheers,
Bob

Skriv svar