Vad är det som gör så att min skoter drar iväg på höga varv?

Chassie, Drivlina, osv
Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Vad är det som gör så att min skoter drar iväg på höga varv?

Inlägg av Yamaha_92 » 18 feb 2024, 12:50

Min skoter som jag kör med är en Yamaha STX 340 från 1977 och jag gillar verkligen denna skoter. Den är liten, väger lite, motorn är pigg :thumbright: och den har en enorm körglädje.

Jag har testat kört andra skotrar som är betydligt nyrare t.ex. -10 och uppåt. Inte samma körklädje då dom är så enkla att köra. Ingen utmaning. Dessutom om man kör fast med dom, så är det kört.

Hur som helst. Min STX 340 är väldigt lättstartad och effektiv. Men den jobbar som bäst på höga varv. Så fort jag kommer över 5000 rpm så suger den iväg som ett spjut och då är det bara hålla i sig, för man känner att styret vill dra iväg. Det lustiga är att den är också superstark när den passerar över 5000 rpm.

Det sitter en Comet 102C variator på den samt GP 340 kolvar (2 kolvringar istället för STX som hade 1 kolvring som original). Kan detta ha något med att den drar iväg runt 5000 rpm?
Jag har också kört min kompis skoter, en Yamaha ET 400 1989. Min skoter går snabbare än hans, men han drar ifrån mig från början. Men när jag får upp varvtalet på min skoter, så drar jag ifrån han.

Vi båda har kolvstyrt insug. Han har dock originalvariatorn och ingen comet 102C. Men han ska montera dit en Comet 102C snart.
Men hans skoter har en väldigt linjär acceleration, medan jag har en våldsam olinjär acceleration.