Topphastighet lynx glx 5900 -83

Chassie, Drivlina, osv
Hefta
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 mar 2021, 10:24

Topphastighet lynx glx 5900 -83

Inlägg av Hefta » 28 mar 2021, 17:32

Hej! Jag har under dagen bytt motor i min 59a och upptäckte nu att skotern varvar onormalt mycket (tror jag)

Det känns efter motorbytet som att skotern har en topphastighet på 40kmh enligt mätare när den varvar max. Känns helt enkelt som att den varvar alldeles för mycket vid låg hastighet oavsett växel på lådan.

Jag bytte primärvariatorn till den jag hade tidigare utan att det blev någon skillnad..

Minns jag fel eller ska skotern varva max redan vid 40kmh?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Topphastighet lynx glx 5900 -83

Inlägg av SS440-80 » 28 mar 2021, 20:02

Upplever du det som att motorn varvar maximalt, alltså typ 7000 varv? (jag vet ej maxvarv på en 503)
Eller är det bara det att du håller stum gas och inte kan komma upp i högre fart?

Om motorn varvar fullt ut, så har du ett problem i drivlinan som bromsar ned framdriften.

Om tumgasen är mot styret och motorn inte varvar maximalt så kanske det är gaswirejustering som behövs? Eller också kanske tändpunkten, eller brytarspetsarna om det inte är CDI.
Kan även vara stopp i avgassytemet, möss som byggt bo.
Samma kan hända i luftburken, men då surar motorn ned sig p.g.a för mycket soppa och för lite luft.

Hefta
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 mar 2021, 10:24

Re: Topphastighet lynx glx 5900 -83

Inlägg av Hefta » 29 mar 2021, 01:28

SS440-80 skrev:
28 mar 2021, 20:02
Upplever du det som att motorn varvar maximalt, alltså typ 7000 varv? (jag vet ej maxvarv på en 503)
Eller är det bara det att du håller stum gas och inte kan komma upp i högre fart?

Om motorn varvar fullt ut, så har du ett problem i drivlinan som bromsar ned framdriften.

Om tumgasen är mot styret och motorn inte varvar maximalt så kanske det är gaswirejustering som behövs? Eller också kanske tändpunkten, eller brytarspetsarna om det inte är CDI.
Kan även vara stopp i avgassytemet, möss som byggt bo.
Samma kan hända i luftburken, men då surar motorn ned sig p.g.a för mycket soppa och för lite luft.
Det är som att motorn varva 7000 trots låg hastighet. Upptäckte även att den vill bläddra när den blir varm :(

Jag har haft lös det mesta och rengjort och hållt på men får inte riktigt till det ändå.
Ska göra några nya försök under dagen idag för att se om det går till sig.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Topphastighet lynx glx 5900 -83

Inlägg av SS440-80 » 29 mar 2021, 12:26

Kan det ha blivit fel C-C mellan variatorerna när du bytte motor?
Om avståndet är för litet mellan, så kan inte primären sträcka remmen nog mycket för att klämma ned remmen mellan sekundärskivorna.

Ta en spritpenna och dra streck från centrum till ytterkant på variatorskivorna, på både primär och sekundär.
Sedan åker du ut och kör fullgas några hundra meter, så att du är säker på att variatorerna ska ha växlat ut för fullt. Sedan kollar du om tuschstrecket är bortslitet längs hela skivorna.

Skriv svar