Hej! Jag har under dagen bytt motor i min 59a och upptäckte nu att skotern varvar onormalt mycket (tror jag)
Det känns efter motorbytet som att skotern har en topphastighet på 40kmh enligt mätare när den varvar max. Känns helt enkelt som att den varvar alldeles för mycket vid låg hastighet oavsett växel på lådan.
Jag bytte primärvariatorn till den jag hade tidigare utan att det blev någon skillnad..
Minns jag fel eller ska skotern varva max redan vid 40kmh?
Topphastighet lynx glx 5900 -83
Re: Topphastighet lynx glx 5900 -83
Upplever du det som att motorn varvar maximalt, alltså typ 7000 varv? (jag vet ej maxvarv på en 503)
Eller är det bara det att du håller stum gas och inte kan komma upp i högre fart?
Om motorn varvar fullt ut, så har du ett problem i drivlinan som bromsar ned framdriften.
Om tumgasen är mot styret och motorn inte varvar maximalt så kanske det är gaswirejustering som behövs? Eller också kanske tändpunkten, eller brytarspetsarna om det inte är CDI.
Kan även vara stopp i avgassytemet, möss som byggt bo.
Samma kan hända i luftburken, men då surar motorn ned sig p.g.a för mycket soppa och för lite luft.
Eller är det bara det att du håller stum gas och inte kan komma upp i högre fart?
Om motorn varvar fullt ut, så har du ett problem i drivlinan som bromsar ned framdriften.
Om tumgasen är mot styret och motorn inte varvar maximalt så kanske det är gaswirejustering som behövs? Eller också kanske tändpunkten, eller brytarspetsarna om det inte är CDI.
Kan även vara stopp i avgassytemet, möss som byggt bo.
Samma kan hända i luftburken, men då surar motorn ned sig p.g.a för mycket soppa och för lite luft.
Re: Topphastighet lynx glx 5900 -83
Det är som att motorn varva 7000 trots låg hastighet. Upptäckte även att den vill bläddra när den blir varmSS440-80 skrev: ↑28 mar 2021, 20:02Upplever du det som att motorn varvar maximalt, alltså typ 7000 varv? (jag vet ej maxvarv på en 503)
Eller är det bara det att du håller stum gas och inte kan komma upp i högre fart?
Om motorn varvar fullt ut, så har du ett problem i drivlinan som bromsar ned framdriften.
Om tumgasen är mot styret och motorn inte varvar maximalt så kanske det är gaswirejustering som behövs? Eller också kanske tändpunkten, eller brytarspetsarna om det inte är CDI.
Kan även vara stopp i avgassytemet, möss som byggt bo.
Samma kan hända i luftburken, men då surar motorn ned sig p.g.a för mycket soppa och för lite luft.
Jag har haft lös det mesta och rengjort och hållt på men får inte riktigt till det ändå.
Ska göra några nya försök under dagen idag för att se om det går till sig.
Re: Topphastighet lynx glx 5900 -83
Kan det ha blivit fel C-C mellan variatorerna när du bytte motor?
Om avståndet är för litet mellan, så kan inte primären sträcka remmen nog mycket för att klämma ned remmen mellan sekundärskivorna.
Ta en spritpenna och dra streck från centrum till ytterkant på variatorskivorna, på både primär och sekundär.
Sedan åker du ut och kör fullgas några hundra meter, så att du är säker på att variatorerna ska ha växlat ut för fullt. Sedan kollar du om tuschstrecket är bortslitet längs hela skivorna.
Om avståndet är för litet mellan, så kan inte primären sträcka remmen nog mycket för att klämma ned remmen mellan sekundärskivorna.
Ta en spritpenna och dra streck från centrum till ytterkant på variatorskivorna, på både primär och sekundär.
Sedan åker du ut och kör fullgas några hundra meter, så att du är säker på att variatorerna ska ha växlat ut för fullt. Sedan kollar du om tuschstrecket är bortslitet längs hela skivorna.