Yamaha et 250

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Yamaha et 250

Inlägg av enticer » 25 mar 2021, 22:21

Hejsan, just skaffat mig min första et250, har bara 300or och 340s sedan tidigare och haft en del br250, men fick tag på en riktigt fin en som stått sedan 86, problemet är denna membran fögge som jag inte blir klok på.
Plockade ihop membran och packningar från liknande förgasare så allt verkar ok. Men den går bara ifall jag häller bränsle i bränsle slangen, eller manuellt pumpar det med typ en petflaska eller liknande. Någon som hsr en vettiig lösning på att få dit en annan gasare? Eller vars man fårtag på repsats till orginal? Mikuni trottel vill jsg hellst hålla mig långt ifrån så gott de går iallafall. Eller om någon vet ifall de går att ta vanliga flotörföggen från nyare et 250 med insugsgummit och montera på min 81a? Och vars man isåfall lättast kan få tag i gummi och fögge
yamaha et 300
å några fler yamaha

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha et 250

Inlägg av SS440-80 » 27 mar 2021, 17:21

Har du läst på hur man justerar in en Keihin membranförgasare?

Men vill du använda en flottörförgasare med spjäll, som på ET340, så hade 1982 års ET250 en 30mm.

Skruvmejseln pekar på slanganslutningen där slangen från oljepumpen ska monteras.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Re: Yamaha et 250

Inlägg av enticer » 28 mar 2021, 14:21

Jo förstått att 82orna hadde mera normal gasare, verkar dock inte jätte lätta att hitta😁
Men har blivit hyffsat kompis med membrangasaren nu efter några egentillverkade membran, mään nu har jag knappt någon gnista istället. Väldigt svag iallafall.
Någon som har en ide? Går det att använda 300/340 cdi och eller tändplatta på dessa? Har extremt mycket grejer till 300/340 men inget till dessa monster 250 😁
yamaha et 300
å några fler yamaha

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha et 250

Inlägg av SS440-80 » 28 mar 2021, 19:52

Det behöver inte vara CDI-boxen.
Har du resistortändstiftshatt, så kan problemet vara i den. Det blir lätt oxid på kontaktytorna på den lilla resistorn inne i tändhatten, och då vill inte gnistan bli något vidare.

Om det skulle vara CDI:n så är den inte så jättelätt att få tag på.
Men om du har så mycket delar till ET 300/340, så kanske du har ett komplett tändsystem? Stator, svänghjul och CDI-box, det är bara att montera och justera in tändpunkten.

Här är en lista på vilka skotrar som har samma CDI-box som din ET250.
This Yamaha 8H4-85540-20-00 CDI UNIT ASSEMBLY Not Available fits the following models and components:

Yamaha Snowmobile 1979 ET250C

Yamaha Snowmobile 1980 ET250D

Yamaha Snowmobile 1981 ET250E

Yamaha Snowmobile 1979 ET300C

Yamaha Snowmobile 1981 ET300E

Yamaha Snowmobile 1979 ET340C

Yamaha Snowmobile 1980 ET340D

Yamaha Snowmobile 1981 ET340E

Yamaha Snowmobile 1981 SS440E

Yamaha Snowmobile 1979 EC540C

Yamaha Snowmobile 1980 EC540D

Yamaha Snowmobile 1980 SR540D

Yamaha Snowmobile 1981 SR540E

Yamaha Snowmobile 1982 SR540F

Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Re: Yamaha et 250

Inlägg av enticer » 28 mar 2021, 20:57

Jo har en heldel kompletta tändsystem från 300or och 340is, passar det att flytta överallt? Stator och svänghjul?
Fick fram att vissa 300or kunde ha samma cdi och lånade en från en 82as 300a, med samma nummer som på 250boxen, och då häklar fick jag fin gnista😁
Hittade sedan en lös cdi med samma nummer som också verkade funka, harr dock inte hunnit ha igång den nå mera, imorgon blir det förhoppningsvis en liten provkörning för att se att allt funkar🙂
yamaha et 300
å några fler yamaha

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha et 250

Inlägg av SS440-80 » 28 mar 2021, 21:48

Siddu va du kan :thumbright:


Keihinförgasaren är kinkig på nivån som du ställer med skruven under förgasaren. Nivån kollar du i "glasröret" på sidan av förgasaren (med hatten av) på tomgångsvarvtal.
Har för mig att nivån ska vara i höjd med piggarna som röret ligger mellan, men är inte 100% säker.


Vad använde du för material till att tillverka membran?
De originala membranen i förgasare av olika slag verkar ofta ha som en armering ingjuten i materialet, men nya membransatser verkar vara gummi rakt igenom. Och väldigt känsliga för modernt bränsle med etanol i.

Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Re: Yamaha et 250

Inlägg av enticer » 28 mar 2021, 22:15

Jo ibland så😁
Har hyffsad koll på justeringen av gasaren, dock är skruven inte rörd sedan 86, mest troligt inte innan de heller, men får se när/om jag får igång den🙃
Använder nå gammalt industrigummi som ska vars för att kunna göra egna membran till mc och liknande, fu kar säkert en stund iallafall tills jag fått membranen jag beställt eller lyckats få dig någon keihin med flotör iallafall 😁 modernt bränsle är inge kul alls,
yamaha et 300
å några fler yamaha

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 375
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Yamaha et 250

Inlägg av swampen » 02 dec 2021, 19:55

enticer skrev:
28 mar 2021, 22:15
Jo ibland så😁
Har hyffsad koll på justeringen av gasaren, dock är skruven inte rörd sedan 86, mest troligt inte innan de heller, men får se när/om jag får igång den🙃
Använder nå gammalt industrigummi som ska vars för att kunna göra egna membran till mc och liknande, fu kar säkert en stund iallafall tills jag fått membranen jag beställt eller lyckats få dig någon keihin med flotör iallafall 😁 modernt bränsle är inge kul alls,
Modernt bränsle är ett jävla Sattyg!!! Förgasar renoveringar å membransatser är nog min största utgift för mina skotrar varje år förutom själva (skit)bränslet 😄😄
Rajden ärFavoriten!

Skriv svar