Någon Rotax-expert här?

Chassie, Drivlina, osv
Larsson-Kalix
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 feb 2021, 07:59
Ort: Kalix

Någon Rotax-expert här?

Inlägg av Larsson-Kalix » 02 mar 2021, 18:49

Hallå!

Finns det någon expert här på forumet vad gäller Rotax 503 (och även andra Rotax-snurror från 70-80 tal)?
Jag har ett gäng 503:or och det är ju alltid intressant om det går att få reda på ursprunget.
Har sökt på både svenska och amerikanska forum i ett halvår till och från utan att bli direkt klokare.
Datummärkning kan ibland finnas i en liten cirkel på fläktkåpan vid tändspolen om jag tolkat informationen rätt.
Blir inte lättare då dom även suttit i flygplan och andra farkoster, jag är dock bara inne på skotermotorerna!

Så mina frågor blir många:
Till vilka årtal fanns 503 med gammeldags brytartändning och ej CDI (annan gjutning på motorblocket, inga fästen för CDI-box)?
Jag har en 503 utan CDI-tändning med siffrorna 86 i cirkeln på fläktkåpan, fanns dom utan CDI 1986 eller är fläktkåpan bytt?
Jag har en 503 från 1983(?) (från en -84 Lynx 5900) utan någon datumkod med MED CDI-tändning och gjutna fästöron, fanns dessa redan 1983/84?
Fanns dom parallellt med varann både med och utan CDI och vilka skotrar fick i sånt fall dom "nyare" motorerna.
Går det att via serienumret ta reda på nån fakta om motorerna och stämmer det att datumet finns i cirkeln?
Går det att utvändigt se om 503:an kommer från arbetsmaskin eller sportmaskin med annan portning?
Har även en Lynx 3300 GLS som väl bör ha en vassare portning än en arbetsmaskin (kommande renovering)?
Vilken var den klenaste 503:an, i vilken skoter satt den och hur mycket effekt gav den?

Bonusfrågor:
Har även en Rotax 338 2 cylindrig med dom konstiga vinklade insugsflänsarna samt gängade grenrörshylsor i avgasportarna.
Vilka maskiner hade dessa motorer, TNT 340 eller några fler? Hade Olympique nånsin 2 cylindriga 338/340?
Magnapullen på min 338 har i alla fall fjäderhylsan vid snörets inlopp så den verkar ha suttit på nån maskin äldre än min -79 Citation?
Det var väl i början av 70-talet dom hade motorerna direkt framför föraren, därav ovanstående lösning för dragsnöret?

Har tänkt lägga upp en tråd där jag optimerat en lågmilad Rotax 503 som jag fick av en gubbe, nedplockad i molekyler.
Gjorde lite portmatchning och vägning/justering av kolvarna etc. (10 grams viktskillnad före!!) men har ej hunnit provköra den riktigt än.
Nuvarande maskinpark (skotrar):
1969 Yamaha SL 351
1976 Yamaha SM 340
1979 Ski-Doo Citation 300 (renov. 2021)
1979 Aktiv 600
1984 Lynx 5900 (renov. 2020)
1984 Ockelbo 5000 (renov. 2021)
1987 Lynx 3300 GLS
1988 Polaris Indy Trail
1988 Aktiv Alaska
1988 Arctic Cat Super Jag
1988 Yamaha Viking
1990 Lynx 5900 GLX Syncro (renov. 2021)
1992 Arctic Cat Manx MC (renov. 2020)
1992 Yamaha Enticer 410 (renov. 2020)
1995 Lynx Ranger King (renov. 2020)
1995 Lynx Ranger King (renov. 2021)
1995 Lynx 5900 FC (renov. 2020)
1998 Polaris Widetrak LX
2001 Arctic Cat ZR 800 (optimerad, seriös)

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Någon Rotax-expert här?

Inlägg av SS440-80 » 02 mar 2021, 19:32

Arbetsmaskinerna hade väl en 503 med ganska låga durationer. De kallades Alpine eller Scandinavia.

Här är en gammal tråd där det diskuteras en del 503

viewtopic.php?f=17&t=4410

Larsson-Kalix
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 feb 2021, 07:59
Ort: Kalix

Re: Någon Rotax-expert här?

Inlägg av Larsson-Kalix » 03 mar 2021, 07:25

SS440-80 skrev:
02 mar 2021, 19:32
Arbetsmaskinerna hade väl en 503 med ganska låga durationer. De kallades Alpine eller Scandinavia.

Här är en gammal tråd där det diskuteras en del 503

viewtopic.php?f=17&t=4410
Tack för tipset, minns att jag har läst den tråden tidigare.
Som tur var har ingen av mina 5st 503 den röda typskylten för Alpine/Scandinavia. :D
Nuvarande maskinpark (skotrar):
1969 Yamaha SL 351
1976 Yamaha SM 340
1979 Ski-Doo Citation 300 (renov. 2021)
1979 Aktiv 600
1984 Lynx 5900 (renov. 2020)
1984 Ockelbo 5000 (renov. 2021)
1987 Lynx 3300 GLS
1988 Polaris Indy Trail
1988 Aktiv Alaska
1988 Arctic Cat Super Jag
1988 Yamaha Viking
1990 Lynx 5900 GLX Syncro (renov. 2021)
1992 Arctic Cat Manx MC (renov. 2020)
1992 Yamaha Enticer 410 (renov. 2020)
1995 Lynx Ranger King (renov. 2020)
1995 Lynx Ranger King (renov. 2021)
1995 Lynx 5900 FC (renov. 2020)
1998 Polaris Widetrak LX
2001 Arctic Cat ZR 800 (optimerad, seriös)

Mattisson
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 dec 2018, 21:01
Ort: Braxsele

Re: Någon Rotax-expert här?

Inlägg av Mattisson » 07 mar 2021, 22:35

Ang. 503an, så ja! Brytartändning och cdi fanns samtidigt.(iaf av min erfarenhet) Blizzard 5500 körde med brytar tändning -79/80 vad jag vet, inte sett nån nyare under huven så de kan ja inte svara på. Har också sett flera Everestar -80or som har cdi, kanske bytte dom till cdi 1980?Men tror inte att årtalet styr så mycket ifall de satt brytartändning utan vilken typ av maskin som motorn satt i.

Port-tider sägs ska skilja på Blizzard/3300 cylindrar mot tex everest cylindrar. Men jag har haft 10-12 olika cylindrar och några av dom kommer från Blizzard, och dom andra från typ everest. men har mätat upp alla och dom har iaf haft samma port höjder vad jag kunde mäta mej till. Säkert 503 R som ar andra port-tider.
Men den ända motorn som klassas som ”arbetsmaskin” är väll den berömda skandinaviska med röd typskylt. Den vet jag har andra port-tider och klenare vev. Den satt väll i ganska många arbetsmaskiner, minsta effekt vet ja dock inte

I TNT 340 satt den motorn du beskriver fast den heter rotax 343. Men står de 338 på typskylten så är de inte den som satt i TNT.

Mattisson
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 dec 2018, 21:01
Ort: Braxsele

Re: Någon Rotax-expert här?

Inlägg av Mattisson » 07 mar 2021, 22:42

Ang. 503an, så ja! Brytartändning och cdi fanns samtidigt.(iaf av min erfarenhet) Blizzard 5500 körde med brytar tändning -79/80 vad jag vet, inte sett nån nyare under huven så de kan ja inte svara på. Har också sett flera Everestar -80or som har cdi, kanske bytte dom till cdi 1980?Men tror inte att årtalet styr så mycket ifall de satt brytartändning utan vilken typ av maskin som motorn satt i.

Port-tider sägs ska skilja på Blizzard/3300 cylindrar mot tex everest cylindrar. Men jag har haft 10-12 olika cylindrar och några av dom kommer från Blizzard, och dom andra från typ everest. men har mätat upp alla och dom har iaf haft samma port höjder vad jag kunde mäta mej till. Säkert 503 R som ar andra port-tider.
Men den ända motorn som klassas som ”arbetsmaskin” är väll den berömda skandinaviska med röd typskylt. Den vet jag har andra port-tider och klenare vev. Den satt väll i ganska många arbetsmaskiner, minsta effekt vet ja dock inte

I TNT 340 satt den motorn du beskriver fast den heter rotax 343. Men står de 338 på typskylten så är de inte den som satt i TNT.

(Har läst mycket på internet och bara fått olika svar, de här är var jag kommit fram till av alla motorer jag haft och sett)

Larsson-Kalix
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 feb 2021, 07:59
Ort: Kalix

Re: Någon Rotax-expert här?

Inlägg av Larsson-Kalix » 08 mar 2021, 07:51

Ok, tack för den infon!

Jo det står 338 på typskylten på motorn i min Citation 300.
download/file.php?mode=view&id=13078
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nuvarande maskinpark (skotrar):
1969 Yamaha SL 351
1976 Yamaha SM 340
1979 Ski-Doo Citation 300 (renov. 2021)
1979 Aktiv 600
1984 Lynx 5900 (renov. 2020)
1984 Ockelbo 5000 (renov. 2021)
1987 Lynx 3300 GLS
1988 Polaris Indy Trail
1988 Aktiv Alaska
1988 Arctic Cat Super Jag
1988 Yamaha Viking
1990 Lynx 5900 GLX Syncro (renov. 2021)
1992 Arctic Cat Manx MC (renov. 2020)
1992 Yamaha Enticer 410 (renov. 2020)
1995 Lynx Ranger King (renov. 2020)
1995 Lynx Ranger King (renov. 2021)
1995 Lynx 5900 FC (renov. 2020)
1998 Polaris Widetrak LX
2001 Arctic Cat ZR 800 (optimerad, seriös)

Skriv svar