Lynx 5900 Glx-88 variator problem

Chassie, Drivlina, osv
Hedkärra
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 feb 2021, 19:16

Lynx 5900 Glx-88 variator problem

Inlägg av Hedkärra » 09 feb 2021, 20:06

Hej jag är en nybörjare på forumet och hoppas på lite hjälp, jag köpte en Lynx 5900 glx årsmod -88, för flera år sedan , jag kunde snart se att variatorn halvan närmast motorn har spruckit en liten bit satt löst. Köpte då en beg variator för att byta med, den ser ej lika dan ut verkar vara en annan modell med en annan storlek och gäng på skruven som går in i vevaxel.Det skulle passa sa säljaren som jag vet är en kille som skruvar mycket med skotrar och säljer beg delar. Nu till problemet jag får ej loss variatorn, har provat med vatten och tätat med gängtapp på skruven. Förstår förövrigt ej hur det fungerar för skruven är väl gängad i vevaxel så trycket måste väl bli i vevaxel med inget resultat som följd. Ser ej att det finns nån gäng i själva variatorn, då skulle ju metoden kunna fungera. har försökt läsa trådarna om de olika avdragarna och olika sätt att få loss den. Jag skickar med en bild på variatorerna , både den gamla som sitter på som jag ej lyckats få bort samt den nya (beg). Hoppas på råd och tips.

Hedkärra
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 feb 2021, 19:16

Re: Lynx 5900 Glx-88 variator problem

Inlägg av Hedkärra » 09 feb 2021, 20:21

IMG_20210209_201509.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Hedkärra
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 feb 2021, 19:16

Re: Lynx 5900 Glx-88 variator problem

Inlägg av Hedkärra » 09 feb 2021, 20:24

IMG_20210209_201311.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

ojeberget
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 jan 2021, 00:30

Re: Lynx 5900 Glx-88 variator problem

Inlägg av ojeberget » 09 feb 2021, 22:48

Nu har jag inte skruvat i variator av denna typen. Men det ser ut på bilden som att det sitter 3st "låsklackar" runt den svarta innerkåpan. Om du tar bort dom (om det är möjligt) kan du då få av den svarta kåpan och då komma åt att få dit en avdragare ev!?

Finns säkerligen någon annan här som har bättre koll än jag.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Lynx 5900 Glx-88 variator problem

Inlägg av SS440-80 » 10 feb 2021, 08:20

Det finns gängor en bit ned i variatorn som ska användas för avdragning.

Som jag förstår det så har du skruvat ända in i vevaxeln? Och det funkar förstås inte, precis som du säger.

Här visar och förklarar de ganska bra hur du ska göra. På filmen så använder de ett verktyg för att hålla fast variatorn/vevaxeln när de drar loss variatorn, men det går lika bra att mata ned en bit av ett startsnöre genom ett tändstiftshål. Snöret kläms då fast mellan kolv och topplock, så att vevaxeln hålls på plats.
https://www.sledmass.com/remove-snowmob ... dan-gould/

För den äldre variatorn med svart kåpa, så kan du läsa igenom den här tråden för lite info och tips:
https://www.dootalk.com/forums/topic/52 ... h-removal/


Tänk på att gamla variatorer som suttit länge på konan, kan sitta så ända in i helvete. Man drar med spärrskaftet så att man tror att både hylsa och skaft ska brista, sedan kommer variatorn av med ett jäkla PLOPP! Så ha ett par extra kalsonger nära om det är så.... :lol:

Många menar att det är fyfy att använda tryckluftsdriven mutterknack, men jag gör det och totalt sett så trycker jag att det blir mindre våld mot vevaxeln än om man muskelbryter med rörförlängare på ett spärrskaft.

Hedkärra
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 feb 2021, 19:16

Re: Lynx 5900 Glx-88 variator problem

Inlägg av Hedkärra » 10 feb 2021, 08:21

Tack för synpunkter ojeberget, jag ska kolla om jag kan få bort kåpan på det sättet som du beskriver.och beställa en avdragare som ev kan passa i variatorn.

Hedkärra
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 feb 2021, 19:16

Re: Lynx 5900 Glx-88 variator problem

Inlägg av Hedkärra » 10 feb 2021, 08:34

Tackar för snabb respons ss440, ska kolla på detta idag, om jag får bort kåpan och ev kan hitta nån bult i nån av mina fyndlådor eller beställa en avdragare som passar för att lossa variatorn

The Jeeper
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 nov 2016, 19:19

Re: Lynx 5900 Glx-88 variator problem

Inlägg av The Jeeper » 10 feb 2021, 17:34

Den svart kåpan är gängad på variatoraxeln. Det finns ett speciellt verktyg för att gänga lös den, men går säkert med en rem och ett lite längre skaft som man stryper åt runt yttre skivan.

Bild på detta finns i en instruktionsbok till nämnd modell, som finns att ladda ner på Stenmarks maskins hemsida.

När det är gjort så används en avdragare. Själv hade jag en vanlig tumgängad skruv UNF, kommer inte ihåg storlek, ganska grov iaf.Till den en "bumling" i hålet som inte går in i befintlig gänga i vevaxeln.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

//John

Hedkärra
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 feb 2021, 19:16

Re: Lynx 5900 Glx-88 variator problem

Inlägg av Hedkärra » 10 feb 2021, 18:58

Ok tack John jag har nu fått bort yttre halvan på variatorn och kan se hur jag ska gå tillväga tyvärr gick plåtskållan sönder den skulle ju lossas på motsols, som är normalt vid vanlig högergäng men de va en som sa åt mig att den var vänster gängad så den gängade delen gick av. Gängan i variatoraxeln verkar vara 3/4 unf så jag får skaffa en sån bult innan jag kan få bort inre skivan. Är det den som kallas sekundär? Frågan nu är om jag kan använda den andra variatorn som syns på bilden. Den ska tydligen vara en tra. Som tydligen sitter orginal på vissa 5900 . Men Centrum bulten går ej att använda då den är någon millimeter för grov och annan gäng. Möjligtvis kan det gå att använda originalbulten till gamla variatorn. Men vet ju ej om det kan skilja på Konan på vevaxeln på Rotaxmotorerna. Hur vet man sen att det linjerar,? ser ju ut att den gamla ej linjerar. Men det har ju fungerat bra. Finns det nå sätt att kontrollera det så det blir bra? Mvh Kalle

Skriv svar