Ski-Doo Blizzard 5500 MX utan gnista

Chassie, Drivlina, osv
Daniel117
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 feb 2021, 13:46

Ski-Doo Blizzard 5500 MX utan gnista

Inlägg av Daniel117 » 09 feb 2021, 13:57

Tjena, har som sagt en Blizzard MX 5500 från -81 med en Rotax 503:a som jag försökt få igång nu ett antal veckor (börjar bli som lägligt då skoterkortet togs för inte så länge sen). Har bytt båda spolar, tändkablar, stift, primer, pump och även voltregulator. Har också kollat båda brytare och kondingarna och dom verkar vara helt okej.
Någon som kan ha någon idé på vad det kan tänkas vara?

//Daniel

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 375
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Ski-Doo Blizzard 5500 MX utan gnista

Inlägg av swampen » 03 dec 2021, 04:44

Tändningslås / dödare / nödbrytare?

Du får leta dej ett ett el Chema till din maskin och se hur kretsen ska se ut, på många maskiner räcker de med att koppla Bort alla kablar vid tändningslåset för att du ska få tändning, men vissa kräver tvärt om att man sluter en viss krets, vet ej hur din 503 har?. Vilket avstånd är brytarspetsarna ställda på? Har du mätt dej fram till att dom både Sluter och bryter?

Mvh Martin
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ski-Doo Blizzard 5500 MX utan gnista

Inlägg av SS440-80 » 03 dec 2021, 06:40

Här har du elschema till din maskin.
[url]chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=http%3A%2F%2Fwww.vintagesnow.com%2FSki-Doo_files%2F81_Wireing.pdf&clen=3806393&chunk=true[/url]


Som Swampen säger, kolla även att brytarspetsarna släpper igenom ström.
Har själv kastat bort flera timmar på att leta fel på min snöslunga som inte gav gnista. Gjort hela proceduren med mätning av spole, kondensator, avstånd mellan magnet och spole m.m m.m, Men så när jag tagit loss hela tändmodulen för att ha den med mig vid datorn när jag skulle beställa ny, så gör jag en extra mätning på delarna... och visst tusan har det blivit oxid på brytarspetsens kontaktytor. Putsade av med fint sandpapper och hokus pokus, gnistan var tillbaka :roll:
Så allt kan hända.

Tänk på att jordningen för ena tändkretsen går igenom motstående brytarspets. Så om en brytarspets inte funkar, så har du inte gnista på något stift.

Skriv svar