Ockelbo 400, rotax 377. Ingen gnista, oftast...
Postat: 18 jan 2021, 10:37
Hallå hallå, har precis varit och köpt en värsting skoter, eller ja precis å precis är väl ett tag sen.
Köpte maskin i det närmsta osedd, men var medveten om dom rensade deivhjulen, bytte drivhjul och repade boggien det första jag gjorde, när det var klart var det dags för en fösta uppstart, maskinen hade nu stått ostartad i några år, slog i en skvätt 2t olja i varsin cylinder och drog runt motorn några varv, bytte bränsle i tanken, pumpade primern några gånger tills bensin nådde förgasaren, vred på nyckeln och drog i snöret, small igång omedelbart, fick naturligtvis hålla den igång med hjälp av primern en stund men snart så gick den så fint på tomgång, lät den stå och gå i ca 10 minuter innan suget vart för stort och den nya snön skulle provas. Kom ungefär 5 meter ut ut garaget innan jag möttes av att det sprakade till bakom tändningslåset och skotern dog av lite snabbt, började gå igen utan att dö helt, gick på tomgång ungefär 7 sekunder innan den helt dog och inte längre startade, gnistan väck.
Kollade över elen bakom tändnings låset, mycket riktigt kunde kortslutnings kablarna komma åt varandra, fixade det problemet och provade igen, fortfarande helt utan gnista.
Har nu kopplat ur kontakten på motorn för att utesluta sklterns elsystem, fortfarande ingen gnista. Gav upp för kvällen och kom tillbaka dagen efter.
Väl tillbaka så drog jag i snöret det första jag gjorde, vips så fanns den gnista MEN skotern startar ändå inte, trots att den får bensin. Nåväl, ytterligare en dag gick, finns fortfarande gnista, men denna gång startar skotern, går i 30 sekunder för att sedan dö och nu vara helt utan gnista...
Har filat och justerat brytare, kollat över kablaget från tändplatta till tändspolar, ohm mätt tändspolarna och dom har samma värde, 4,3ohm har jag för mig. Bytt tändstift. Vad finns det mer jag kan kolla och mäta? Primär spolen, går den att mäta upp? Något mer det kan vara fel på? Någon duktig och erfaren som har några tips? Själv börjar jag vara utan idéer.
Köpte maskin i det närmsta osedd, men var medveten om dom rensade deivhjulen, bytte drivhjul och repade boggien det första jag gjorde, när det var klart var det dags för en fösta uppstart, maskinen hade nu stått ostartad i några år, slog i en skvätt 2t olja i varsin cylinder och drog runt motorn några varv, bytte bränsle i tanken, pumpade primern några gånger tills bensin nådde förgasaren, vred på nyckeln och drog i snöret, small igång omedelbart, fick naturligtvis hålla den igång med hjälp av primern en stund men snart så gick den så fint på tomgång, lät den stå och gå i ca 10 minuter innan suget vart för stort och den nya snön skulle provas. Kom ungefär 5 meter ut ut garaget innan jag möttes av att det sprakade till bakom tändningslåset och skotern dog av lite snabbt, började gå igen utan att dö helt, gick på tomgång ungefär 7 sekunder innan den helt dog och inte längre startade, gnistan väck.
Kollade över elen bakom tändnings låset, mycket riktigt kunde kortslutnings kablarna komma åt varandra, fixade det problemet och provade igen, fortfarande helt utan gnista.
Har nu kopplat ur kontakten på motorn för att utesluta sklterns elsystem, fortfarande ingen gnista. Gav upp för kvällen och kom tillbaka dagen efter.
Väl tillbaka så drog jag i snöret det första jag gjorde, vips så fanns den gnista MEN skotern startar ändå inte, trots att den får bensin. Nåväl, ytterligare en dag gick, finns fortfarande gnista, men denna gång startar skotern, går i 30 sekunder för att sedan dö och nu vara helt utan gnista...
Har filat och justerat brytare, kollat över kablaget från tändplatta till tändspolar, ohm mätt tändspolarna och dom har samma värde, 4,3ohm har jag för mig. Bytt tändstift. Vad finns det mer jag kan kolla och mäta? Primär spolen, går den att mäta upp? Något mer det kan vara fel på? Någon duktig och erfaren som har några tips? Själv börjar jag vara utan idéer.