Ockelbo 400, rotax 377. Ingen gnista, oftast...

Chassie, Drivlina, osv
Isaksson
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jan 2021, 10:20

Ockelbo 400, rotax 377. Ingen gnista, oftast...

Inlägg av Isaksson » 18 jan 2021, 10:37

Hallå hallå, har precis varit och köpt en värsting skoter, eller ja precis å precis är väl ett tag sen.

Köpte maskin i det närmsta osedd, men var medveten om dom rensade deivhjulen, bytte drivhjul och repade boggien det första jag gjorde, när det var klart var det dags för en fösta uppstart, maskinen hade nu stått ostartad i några år, slog i en skvätt 2t olja i varsin cylinder och drog runt motorn några varv, bytte bränsle i tanken, pumpade primern några gånger tills bensin nådde förgasaren, vred på nyckeln och drog i snöret, small igång omedelbart, fick naturligtvis hålla den igång med hjälp av primern en stund men snart så gick den så fint på tomgång, lät den stå och gå i ca 10 minuter innan suget vart för stort och den nya snön skulle provas. Kom ungefär 5 meter ut ut garaget innan jag möttes av att det sprakade till bakom tändningslåset och skotern dog av lite snabbt, började gå igen utan att dö helt, gick på tomgång ungefär 7 sekunder innan den helt dog och inte längre startade, gnistan väck.

Kollade över elen bakom tändnings låset, mycket riktigt kunde kortslutnings kablarna komma åt varandra, fixade det problemet och provade igen, fortfarande helt utan gnista.
Har nu kopplat ur kontakten på motorn för att utesluta sklterns elsystem, fortfarande ingen gnista. Gav upp för kvällen och kom tillbaka dagen efter.
Väl tillbaka så drog jag i snöret det första jag gjorde, vips så fanns den gnista MEN skotern startar ändå inte, trots att den får bensin. Nåväl, ytterligare en dag gick, finns fortfarande gnista, men denna gång startar skotern, går i 30 sekunder för att sedan dö och nu vara helt utan gnista...

Har filat och justerat brytare, kollat över kablaget från tändplatta till tändspolar, ohm mätt tändspolarna och dom har samma värde, 4,3ohm har jag för mig. Bytt tändstift. Vad finns det mer jag kan kolla och mäta? Primär spolen, går den att mäta upp? Något mer det kan vara fel på? Någon duktig och erfaren som har några tips? Själv börjar jag vara utan idéer. :|
Fullt ös medvetslös

Isaksson
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jan 2021, 10:20

Re: Ockelbo 400, rotax 377. Ingen gnista, oftast...

Inlägg av Isaksson » 18 jan 2021, 10:38

Hoppas nu att jag postat på rätt ställe, men kändes rimligt att fråga sådant här
Fullt ös medvetslös

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo 400, rotax 377. Ingen gnista, oftast...

Inlägg av SS440-80 » 18 jan 2021, 12:34

Skulle kunna vara kondensatorn.
Eller utslitna brytaspetsar, antingen kontaktytorna eller bakelitnocken som går mot svänghjulet. Är brytarna slut så blir abriss fel, alltså tiden/sträckan som magneterna behöver för att ladda upp tillräckligt för att ge en stark gnista. Testa att ställa ihop brytarna till ett mindre avstånd än rekommenderat, så kan det hända att motorn startar och går.

Isaksson
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jan 2021, 10:20

Re: Ockelbo 400, rotax 377. Ingen gnista, oftast...

Inlägg av Isaksson » 18 jan 2021, 12:56

Både spetsar och klackar ser bra ut, sen är det ju dubbelt upp av allt, dubbla spolar, dubbla kondar och dubbla brytare, känns skumt att något ska ha gått sönder gånger 2, ska en av kondensatorerna gått till exempel så känns de ju som att gnistan bara ska dö på ena stiftet, eller tänker jag fel?
Kan ju iof prova ställa ner avstånden en anning och se ifall det gör någon skillnad
Fullt ös medvetslös

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo 400, rotax 377. Ingen gnista, oftast...

Inlägg av SS440-80 » 18 jan 2021, 19:53

Det krävs att båda brytarspetsarna är följsamma och funkar som de ska, för de jobbar tillsammans. När ena spetsen är öppen, så är den andra sluten och jordar kretsen, sen byter det när det är dags för nästa cylinder. Samtidigt så har du två kondensatorer som också måste vara hela för att det ska funka.

Båda brytarspetsarna har en (1) gemensam primärtändspole, och om det är en kortis i den så får du ingen gnista.
Jag hade en Yamaha GP440 för många år sedan med ungefär samma uppbyggnad av tändsystem, och den lade av med försvunnen gnista. Det tog lång tid innan jag hittade felet, som var att det blivit kortis i kopparlindningen på primärspolen när vibrationerna från motorn hade fått isoleringen mot järnkärnan att gå sönder och lacken på lindningstråden hade gnagts av mot järnkärnan.
Var nybörjare på snöskoter då, så jag visste inte riktigt vart jag skulle få tag på en ny primärtändspole, så jag köpte lackad koppartråd och lindade om spolen själv. Blev inte vackert lindat, men skotern vaknade till liv och gick många år innan den skar på vevaxeln p.g.a skitig förgasare (lat ägare :mrgreen: )

Skriv svar