Sachs 290 skrämma liv i den igen

Chassie, Drivlina, osv
Emilgustafsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2021, 21:19
Ort: Bjurholm

Sachs 290 skrämma liv i den igen

Inlägg av Emilgustafsson » 04 jan 2021, 00:12

Hej just köpt me en gam sko-doo 300 som ja tänkte väcka te liv igen så därför vänder ja mej till er tänker mej att ni nog kan hjälpa mej på traven lite .

Detta e va ja tänker .

Hona cylinder , ny kolv å ringar ,
plana toppen mm ? Läste nånstans att de gick ta typ 2-3mm stämmer verkligen de .

Variatorn skulle man fått gå igenom . Vart köper ni fjäderar? Va mer bör bytas i primeren. Å är de nå speciellt verktyg för att ta bort primeren ? Sekundär byta fjäder å glidklackar . Nått mer där ?

Hittat lite inlägg om portning av in å ut tänkte titta över de med när ja lix ha isär allt .

Pipa finns de nått begat ? Roligt te salu . Eller är de nått ni har tips på man kan göra / köpa .

Ja ska kolla exakt va ja ha för motor nummer direkt ja e te verkstan . Alla tips å trix e välkomna här vill på mer snurr på grejerna tänkte ja men den ska va pålitlig

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Sachs 290 skrämma liv i den igen

Inlägg av SS440-80 » 04 jan 2021, 09:37

De gamla Sachsmotorerna är ursprungligen inte tänkta som drivmotorer för snöskotrar, utan är stationärmotorer för t.ex vattenpumpar.

Så portdurationerna är väldigt låga för att motorn skulle vara segstark på ganska låga varvtal. Avgassystemen har ingen beräknad längd utan var enbart för att få en tyst gång.
Så det finns förstås väldigt mycket att göra för att få upp arbetsvarvtalet. Men för varje förändring så drar det med sig andra justeringar, som t.ex tändpunkt, förgasarinställning (kanske bör byta till en trottelförgasare) och även hur variatorerna är bestyckade.
Frågan är hur mycket varv motorkonstruktionen klarar?

Emilgustafsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2021, 21:19
Ort: Bjurholm

Re: Sachs 290 skrämma liv i den igen

Inlägg av Emilgustafsson » 04 jan 2021, 19:02

Int för att vara sån men va int så mycket svar .

Nån som vet om de e värt å borra upp cylindern å isåfall hur
Mycket kan man borra upp 290 å vad använder ni för kolv då ?

Sen om nån vet om de finns nån fin lite bättre variator te dom

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Sachs 290 skrämma liv i den igen

Inlägg av SS440-80 » 04 jan 2021, 19:56

Hur mycket du kan plana toppen kan du själv mäta genom att trä in ett mjukt material som t.ex lödtenn genom tändstiftshålet och vrida runt motorn. Då får du fram hur nära topplocket som kolven vänder. Sedan är det upp till dig själv hur modig du är i svarven.

Variatorn som sitter på är ingen superhöjdare med dagens mått mätt.
De originala finns i två utföranden, en där variatorn är gängad på vevaxeln och en modell för konad vevaxel.
Har du den gängade så tror jag att du får problem att hitta något annat som passar.
Har du med konad vevtapp så är konan är 25mm med stigning 1:10, så för att få kunna montera en bättre modern variator med kona 30mm så behöver du tillverka eller köpa en adapter.

Avstämd pipa för SA290 får du nog räkna ut och tillverka själv, alternativt skaffa ett avgassystem från en cross och modifiera. Allt blir nog en förbättring mot original.

Emilgustafsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2021, 21:19
Ort: Bjurholm

Re: Sachs 290 skrämma liv i den igen

Inlägg av Emilgustafsson » 04 jan 2021, 20:52

Hur vet ja om den e gängad eller på kona? Variatorn

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Sachs 290 skrämma liv i den igen

Inlägg av SS440-80 » 04 jan 2021, 21:55

Är osäker. det var så länge sedan jag grejade med Sachs, men har för mig att det var skillnad om det var lång eller kort bult som höll variatorn.
Är variatorn pågängad så sitter den med både kona och själva gängan. Det är högergänga, men det sitter som satan då man måste tvinga variatorn att "slira" på konan samtidigt som den gängar loss. När den väl släppt så kommer den av ganska lätt.

Apropå borrning som du frågade om, så har Rinab kolvar. Standard 73mm och Ö.D 73,5mm.

Emilgustafsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2021, 21:19
Ort: Bjurholm

Re: Sachs 290 skrämma liv i den igen

Inlägg av Emilgustafsson » 07 jan 2021, 00:41

Såg de men tänkte om de va nån som borrat mer än de å hittat nån kolv som passa verkar som de e rätt många som pysslar på hemma i garaget i detta forum tänkte jag . Tack ang variatorn ska riva lös den nästa helg å se va de e för nått om man kan hitta nå nyare å bättre

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Sachs 290 skrämma liv i den igen

Inlägg av SS440-80 » 07 jan 2021, 11:23

Du kanske kan få lite hjälp från den här forumtråden

https://vintagesleds.com/bs/index.php/t ... #msg931726

Skriv svar