Hej!
Jag har en fundering kring denna variator som sitter på en Rotax 503 hur man får bort dels den första skivan men även den inre från vevaxeln? Kan man göra vattentricket med bulten som ska sitta längst fram? Tacksam för svar!
Mvh
Demontering av Powerbloc variator
Demontering av Powerbloc variator
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Demontering av Powerbloc variator
Om jag inte missminner mig så ska yttre skivan gå att dra av nu.
Vatten eller olja går finfint, variatorn släpper med ett plopp Bulten du behöver har tumgänga UNF 9/16, många bilar har/hade sånna som hjulbultar.
Här är en tråd om samma fråga som du ställer:
viewtopic.php?t=2542
Vatten eller olja går finfint, variatorn släpper med ett plopp Bulten du behöver har tumgänga UNF 9/16, många bilar har/hade sånna som hjulbultar.
Här är en tråd om samma fråga som du ställer:
viewtopic.php?t=2542
Re: Demontering av Powerbloc variator
Okej, så man kan inte använda den långa bulten som sitter längst ut på variatorn?
Re: Demontering av Powerbloc variator
Tyvärr inte.
Re: Demontering av Powerbloc variator
Okej, varför jag frågade så vet jag att det har pratats om att på vissa variatorer kan man använda just den bulten. Vilka modeller gäller det då?
Re: Demontering av Powerbloc variator
Jag har hittat en bult i stan som jag tänkte använda. Rekommenderar du att dra bulten för hand eller med mutterknackare?
Re: Demontering av Powerbloc variator
Ställ motorn på magnapullen, fyll hålet i variatorn med växellådsolja eller vatten upp till första invändiga gängan i variatorn.
På med gängtejp på bulten, gänga ned den för hand så att du är säker på att den tagit riktig gäng (lurigt med fingängat, lätt med villgäng) ta sedan mutterknacken och skruva in samtidigt som du håller fast variatorn.
Ta gärna hjälp med att hålla variatorn, ibland sitter de så hårt att de flyger lite när det släpper.
På med gängtejp på bulten, gänga ned den för hand så att du är säker på att den tagit riktig gäng (lurigt med fingängat, lätt med villgäng) ta sedan mutterknacken och skruva in samtidigt som du håller fast variatorn.
Ta gärna hjälp med att hålla variatorn, ibland sitter de så hårt att de flyger lite när det släpper.