Lynx 635 -79 mysterium

Chassie, Drivlina, osv
Detvarbättreförr
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 apr 2020, 16:26

Lynx 635 -79 mysterium

Inlägg av Detvarbättreförr » 12 apr 2020, 19:33

Bakgrundsinfo.

Köpte för 5 år sen en Lynx 635 -79 med endast en ägare och 113 mil på mätaren. Misstände och dog så det blev nya kondingar och brytare, som ny!
Kört den problemfritt i 5 år och så började misständningarna om i vinter.
Beställde nya brytare och en packningssats, rev ner motorn och böt packningar och packboxar. brytarna såg fina ut så jag lät dom va.
Starta direkt och gick fantastiskt, så jag tog en tur i solskenet med pojken, han på sin arctic 120. Allt var frid och fröjd!, tills... pojken kör fast så jag kliver av och hjälper han lös, hör att 635:an dör och så var den stum... klantarslet ( jag ) har glömt att dra åt muttern som håller fläkten på plats, så jag har givetvit tappat fläktkylningen och ögonstenen protesterade med att varmnypa på variatorsidan.. sagt och gjort, köpte nya kolvar och ringar, rev och honade ur cylindrarna lite, allt såg bra ut, endast en ring hade fått sig lite. I med nytt, ihop med allt, dra i snöret och så startar den och går, men bara på variatorsidan... river igen men allt ser bra ut, byter nu även brytarna, men den fortsätter att bara gå på en cylinder...
comp är mätt till 8.5 på bägge cyllarna.
Kan gå på bägge om jag varvar upp den, och den går bra på en cylinder på tomgång...
vad har jag missat?

Detvarbättreförr
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 apr 2020, 16:26

Re: Lynx 635 -79 mysterium

Inlägg av Detvarbättreförr » 12 apr 2020, 19:41

Behöver jag nämna att det blev en rolig tur hem på pojkens miniskoter... men den orkade både mig och pojken dom dryga 2km vi hade hem.

Detvarbättreförr
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 apr 2020, 16:26

Re: Lynx 635 -79 mysterium

Inlägg av Detvarbättreförr » 17 apr 2020, 23:48

För andras information så hittades felet, den sög luft in i vevhuset på fläktsidan. Penslade på flytande packning mellan vevhushalvorna, och nu känns den som en ny skoter igen :)

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Lynx 635 -79 mysterium

Inlägg av SS440-80 » 18 apr 2020, 08:46

Kanon att du hittade felet och att det var så lätt åtgärdat :thumbright:
Och tack för att du tog dig tid att ge ett svar på problemet. :D

Skriv svar