Mattan kuggar över. Tips?

Chassie, Drivlina, osv
Halling_
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 dec 2019, 20:20

Mattan kuggar över. Tips?

Inlägg av Halling_ » 21 jan 2020, 18:48

Hej.
Jag har problem med min Aktiv Blå -80 som jag köpte i somras.

Problemet är att mattorna kuggar över på vändhjulen.
Hur jag än tycks spänna så vill mattan klättra upp på övre kuggen efter något varv på mattan vilket gör att allt går tungt och det smäller för att sedan gå rätt något mattvarv och sen kugga över igen. Jag har bara kört skotern med mattorna i luften. Vet inte hur den beter sig när man kör med skotern.
Jag har gått igenom, riktat och bytt ett lager i bakre axlarna där vändhjulen sitter. Så allt ska vara ok där.

Drivhjulen är av samma "modell"som vändhjulen (bultade mellan två skivor) men där verkar det vad jag kan se inte som om det kuggar över alls. Drivhjulen ser ut att vara i bättre skick än vändhjulen.

Jag har vart inne på att mattorna tänjt sig med tiden vilket får hål bilden att diffa i mattorna. Men jag tror inte riktigt på de heller och dyrt att provköpa nya mattor för att testa.

Jag har mätt mellanrummen på mattans drivhål och jämfört med hjulens kuggar men tycker det känns som samma avstånd.
Kan de va idée att byta vändhjulen?

Tar varmt emot tips på vad jag ska göra här näst.
Mattdelningen är 1.97

Tacksam för hjälp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ockelbo Turist-66
Ockelbo 5000-85
Ockelbo 4500-87
Aktiv Blå-80

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Mattan kuggar över. Tips?

Inlägg av SS440-80 » 21 jan 2020, 19:15

Min gissning är att dina hjul är slitna, då ändras delningen. Eller också så är axlarna som hjulen sitter på krokiga, då snurrar hjulen konstigt och kan kliva upp på mattan.


Dina mattor ser kanonfina ut :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Halling_
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 dec 2019, 20:20

Re: Mattan kuggar över. Tips?

Inlägg av Halling_ » 21 jan 2020, 19:27

Ok.
Tack för snabbt svar :)
Då kanske jag ska prova byta vändhjulen. Relativt enkel sak att byta.
Bifogar bild på vändhjulen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ockelbo Turist-66
Ockelbo 5000-85
Ockelbo 4500-87
Aktiv Blå-80

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Mattan kuggar över. Tips?

Inlägg av SS440-80 » 21 jan 2020, 20:37

Var inne på Rinab för att kolla hur tänderna på dina drivhjul ser ut på nya hjul, och då upptäcker jag att drivhjulen för Aktiv är 2 tum och inte 1,97 som dina mattor har https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv ... ugg810.htm
Har du dessa hjul, så kuggar de över för dig.

Men Rinab har ju liknade hjul med 1,97" delning och 9 skruvhål. Ring dem och kolla om de passar
https://www.rinab.nu/aelgdragare-a/Bogg ... 9-kugg.htm

Halling_
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 dec 2019, 20:20

Re: Mattan kuggar över. Tips?

Inlägg av Halling_ » 21 jan 2020, 20:59

Ok. Det verkar lurt.
Mattan som sitter på är iaf en med 1.97 delning om jag ska lita på beteckningen på mattan och översätten den mot ett utdrag från en gammal katalog bild.

Har för mig att äldre ockelbo levererades med 2" orginal men mattor gick inte att få tag på tillslut så då fick man bygga om till 1.97. Fick göra det på min Turist, då förra ägaren gjort misstaget att hängt på en ny 1.97 matta men inte bytt vänd o drivhjul. Men de gjorde jag o den har gått som en dröm i snart 10 år efter de.

Kanske är samma sak här då :) jag trode aktiv hade 1.97 delning från början men de kan kanske va där skon klämmer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ockelbo Turist-66
Ockelbo 5000-85
Ockelbo 4500-87
Aktiv Blå-80

Halling_
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 dec 2019, 20:20

Re: Mattan kuggar över. Tips?

Inlägg av Halling_ » 19 feb 2021, 17:47

Jag tror jag har löst problemet och lägger därför upp ett svar så andra kan få hjälp.

Jag köpte nya vändhjul modell med 1,97" delning eftersom jag såg att mattan kuggade över och hjulen verkade vara lite för stora, alltså drog jag slutsatsen att det satt 2" vändhjul där idag.
När jag fick hem de nya 1,97" vändhjulen, monterat och testat var det samma problem om inte värre.
Jag mätte då mattan åter igen och den här gången mätte jag 10 hål och delade på 10 för att säkerställa att jag får rätt mått. (svårt att mäta bara på ett hål då 1mm är svår att se med gammal matta och slitna metalskoningar)
Min matta hade 49 mm mellan hållen vilket motsvarar 1,93". Efter mycket huvudbry kom jag alltså fram till att mattan har dragit ihop sig. Jag sökte på svenska forum men hittade inget vettigt om ämnet, men på några forum från USA diskuterades fenomenet om mattor från 70-80 tal som krymper och att man kan behöva tvinga ut dom.

Jag kör nu sktotern med hård sända mattor och ska försöka sträcka ut mattorna, det går bra att köra så och det kuggar inte över, jag hoppas på att det ger med sig med tiden så jag kan släppa på dom.
Ockelbo Turist-66
Ockelbo 5000-85
Ockelbo 4500-87
Aktiv Blå-80

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Mattan kuggar över. Tips?

Inlägg av swampen » 01 dec 2021, 20:42

Å va tråkigt att behöva spänna mattorna så när dom va så pass torrsprickiga redan 😌 hopps dom håller ett tag för dej ändå!.
Rajden ärFavoriten!

Skriv svar