Kraftlös 340

Chassie, Drivlina, osv
Yamma340
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 dec 2019, 12:35

Kraftlös 340

Inlägg av Yamma340 » 24 dec 2019, 12:44

Har en Yamaha 340 -81 som blivit orkeslös över sommaren.
Startar, om än lite tjurig, går ok på tom gång och varvar ur bra om man pallar upp den baktill.
När man åker iväg så går det köra men den varvar inte ur riktigt, som att den är svag.
Går 50-60 på platten, men tappar all fart i motlut.

Rengjort förgasaren, bytt bränslefilter, kollat filtret i tanken som ser helt ok ut.
Tycker remmen ligger djupt i variatorn, hur justerar man den?
Några andra tips på vad det kan vara för fel.

Rader
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2011, 17:59
Ort: Luleå

Re: Kraftlös 340

Inlägg av Rader » 28 dec 2019, 13:02

Vad händer om du rycker av tändhattarna, en i taget, med skotern igång?
Remmen ska vara 31mm bred.
Yamaha ET 440T -83
Yamaha ET 250 -79
Ski-doo Alpine 640 -78
Lynx 5900 503 -85
Åsså nyskotern:
Ski-doo Summit 583 -94

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Kraftlös 340

Inlägg av SS440-80 » 28 dec 2019, 23:29

Har du hunnit fylla på med ny frisk bensin i tanken? Gammal soppa ger slö motor och märklig gång.

I sekundärvariatorn så schimsar man ut till full bredd mellan skivorna när man har ny rem monterad, och allt eftersom remmen blir sliten så tar man bort schims så att remmen ligger högt på variatorn.
Det här är något som inte många gör, utan de flesta kör bara på tills remmen är slut och då byter man. Schimsar aldrig.

Det är även så att folk flest struntar i att regelbundet göra rent sina variatorer, både primär och sekundär, och med remdamm, smuts, oljedimma och andra skitigheter så blir variatorerna att jobba sämre och allt känns som att det går tungt och motorn är svag.

Samma sak med resten av drivlinan. Har du dåliga, tröga lager på variatordrivaxeln eller på mattans drivaxel så blir det trögt och svagt. Även tröga dåliga lager i boggiehjul och vändhjul bromsar drivningen, så kolla över detta och åtgärda det som inte löper lätt så får du nog sprutt på skotern igen.

Yamma340
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 dec 2019, 12:35

Re: Kraftlös 340

Inlägg av Yamma340 » 29 dec 2019, 10:30

Har googlat och kollat videos på Youtube men hittar ingen där variator ser ut som på min. Finns ju inga bultar med shims på baksidan, fattar inte hur jag ska justera. Mätte remmen och den var 28,5mm så justering är nödvändig. https://photos.app.goo.gl/tMvrMYkhGFZ2MtbU7

Yamma340
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 dec 2019, 12:35

Re: Kraftlös 340

Inlägg av Yamma340 » 29 dec 2019, 10:48

Det är ny soppa i tanken

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Kraftlös 340

Inlägg av SS440-80 » 29 dec 2019, 12:53

Det var bra att du la in bilder. Ser direkt att du behöver byta glidklackarna som helixen glider på.
Detta går fint att göra utan att ta loss helixen. Köper du originala från Yamaha så passar de fint i hålen, men köper du pirat från t.ex Rinab så är plasttappen oftast lite för grov så att de inte passar i hålen. Då får man antingen sandpappra ned tappen så att den passar, eller borra ut hålet försiktigt så att glidklacken passar. När den väl är på plats så hålls den fast av helixen och fjädertrycket.

Och är din rem så smal som 28,5mm så har du inget som hjälper med justering. Du måste köpa en ny rem.

En ny rem är 32mm bred och när du kommer under 30mm så är det dags att byta till en ny.
Med en smal rem så är det det som att starta en bil på treans växel, orkeslöst.
Rinab har just nu bra pris på den rem du ska ha, bara 356kr.

https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamah ... HP3021.htm


Det är när remmen är ny som man lägger in shimsbrickor mellan variatorskivorna och allt eftersom att remmen blir sliten så tar man bort dem.
För att göra detta så knackar man ur rörsprinten som håller helixen på variatorns baksida (din bild nr 2)
Håll ordning på hur mycket du ska vrida på helixen när du ska montera tillbaka den, och åt vilket håll. Med helixen bortplockad så kan man dra av fjädern och variatorskivan. Där ska man då se några tunna shimsbrickor som är dem man använder för att få rätt bredd mellan skivorna beroende på remmens slitage.
Nu är det så att i stort sett ingen gör detta, utan man kör utan brickorna från ny rem till slut rem. Detta är för att det är ett mindre helvete att ensam vrida helixen i position för att kunna knacka i rörsprinten tillbaka, med den tredje handen som man inte har... :roll:

Men byt glidklackar och montera ny rem, så har du en pigg ET igen.

Yamma340
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 dec 2019, 12:35

Re: Kraftlös 340

Inlägg av Yamma340 » 29 dec 2019, 15:36

Tack för utförligt svar.
Den rem du hänvisar till är 5mm längre och 1mm bredare än denna som jag googlat fram https://www.marindemontering.se/snoskot ... r-rem-1106

Samma, ref nr 1106, har det ingen betydelse?

Om man ändå beställer en rem, visst är det dessa klackar.
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamah ... ack584.htm

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Kraftlös 340

Inlägg av SS440-80 » 29 dec 2019, 17:20

Helt rätt glidklackar :thumbright:

1106-remmen är en rem som funnits i alla tider, och är den man tänker på när det gäller gamla Yamaha.
Men Rinabs rem passar också utmärkt. Och 1 mm extra bredd är bra. De extra 5 mm på längden är nog inget du märker av tror jag.

Yamma340
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 dec 2019, 12:35

Re: Kraftlös 340

Inlägg av Yamma340 » 04 jan 2020, 10:22

Ny rem, nya glidklackar och nya stift = fick en ny skoter =)

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Kraftlös 340

Inlägg av SS440-80 » 04 jan 2020, 11:17

HÄRLIGT :snowmobile:

Och kanonbra att du lägger in en uppdatering efter fix :thumbright: Det kan vara ovärderligt för någon annan, att lösa samma problem på sin skoter.

Skriv svar