Om cylindertopplockspackningen går sönder - går cylinderfotspackningen sönder också?

Chassie, Drivlina, osv
Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Om cylindertopplockspackningen går sönder - går cylinderfotspackningen sönder också?

Inlägg av Yamaha_92 » 12 sep 2019, 20:20

I vintras så gick min cylindertopplockspackning sönder. Köpt från RinAB till en Yamaha STX 340 1977. Den gick hål på vid ena skruvhålet, dvs den svagaste punkten.

Nu har jag fixat nya packningar i koppar och monterat dit dom. Ser riktigt bra ut. Men då är frågan: Om topplockspackningen går sönder vid skrivhålet/skruvhålen, går cylinderfotspackningen sönder också?

Jag kunde köra med den hem och cylinder och topp har klarat sig. :thumbright:

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Om cylindertopplockspackningen går sönder - går cylinderfotspackningen sönder också?

Inlägg av SS440-80 » 12 sep 2019, 20:58

Hejsan!
Cylinderfotspackningen tar inte skada av att din topplockspackning tar pension.

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Om cylindertopplockspackningen går sönder - går cylinderfotspackningen sönder också?

Inlägg av Yamaha_92 » 14 sep 2019, 17:17

Tack för svar! Då är jag säker!

Jag undrar dock varför. Jag menar, cylinderfotspackningen är ju gjord av papper. Men det kanske håller ändå?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Om cylindertopplockspackningen går sönder - går cylinderfotspackningen sönder också?

Inlägg av SS440-80 » 14 sep 2019, 19:41

Cylinderfotspackningen tätar bara för färskgaserna som sugs in från förgasaren, och som är på väg vidare upp igenom cylinderns överströmskanaler till förbränningsrummet mellan topplock och kolv.
Cylinderfotspackningen blir aldrig utsatt för något tryck ifrån själva förbränningen. Det är bara topplockspackningen som ska täta vid förbränningen.

Däremot så kan det på vissa motorer vara en risk att cylinderfotspackningen går sönder när man släpper på topplocket och samma muttrar/pinnbultar håller även fast cylindern i blocket. Är man då ovarsam när man tar loss topplocket så kan cylindern också röra på sig och cylinderfotspackningen bli skadad.

En trasig cylinderfotspackning resulterar oftast i att vevhuset suger in tjuvluft, med följd att motorn får mager bränsleblandning och rusar i varvtal framförallt på tomgång. Samma sak om insugsgummi, insugspackning eller vevaxeltätning läcker.

Skriv svar