Venture 1998 värmeutvecklig fötter och växellåda

Chassie, Drivlina, osv
Matissen
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 feb 2019, 14:00

Venture 1998 värmeutvecklig fötter och växellåda

Inlägg av Matissen » 20 feb 2019, 14:10

Hej

Jag har införskaffat en 1998 Yamaha Venture som endast gått 220 mil och är i allmänt fint skick. Har bara kört den 2-3 gånger än (ca -3C ute) och märker att mina fötter blir otroligt varma. Jag vet att fläktkylda blåser värmen och det känner jag. Men både höger och vänster sida vid fötterna blir mycket varma, såpass att de aluminiumplåtar som vätter mot motorn (som kan kan vila fötterna på när man skjuter in dom lite under huven) blir märkbart varma. Även bromsskiva och växellåda blir varma, nästan så det blir för varmt att hålla handen på dem. Avgasröret ligger ju bara några cm ifrån, är det vad som gör det så varmt?

Innan jag köpte den måste det blivit riktigt varmt på höger sida för kan se deformation av den svart plasten med öppningar (för att få ut värmen) p.g.a. värme. Även under bakersta delen av ljuddämparen har den deformerats och missfärgats av värme.

Kan mer förstå att vänster sida blir varm då den blåser ut värmen på den sidan.

Någon som har några tips vad det kan vara eller om det ska vara så? Tacksam för svar, vill inte ut och köra om det är något fel.

stranglefoot
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 feb 2009, 18:52
Ort: Kalix

Re: Venture 1998 värmeutvecklig fötter och växellåda

Inlägg av stranglefoot » 23 feb 2019, 21:33

Min första tanke var fläktremmen. Kyler den som den ska? Är remmen rätt spänd? Har nåt minne om felbestyckade (snål) venture från ungefär den tiden. Kolla stiften kanske!
Ski doo Everest 340 -77

Skriv svar