MAG 340 problem

Chassie, Drivlina, osv
labol
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 dec 2018, 20:43

MAG 340 problem

Inlägg av labol » 16 dec 2018, 22:17

Hej,
Jag håller på att sätta igång en Rajd 60 med MAG 340 motor.
Har fått igång den några gånger men går dåligt på tomgång och om den stannar så är det svårt att få igång den igen. Den blir sur och det flödar ut bensin genom avgassystemet.

Jag har haft isär walbro förgasaren och rengjort den samt bytt alla membran. Tanken är rengjord och samtliga bensinslangar och klämmor är bytta.
Har sattit nya stift och tändhattar.

Någon som har erfarenhet av denna motor och förslag på vad som kan vara fel?

/Henrik
Rajd 52
Aktiv 600-290
Aktiv 600-440
Arctic Cat Thundercat 1000 MC
Yamaha SRX 700
Ski-doo Mach Z 780
Yamaha Apex MTX 162" (MCX 290)
Yamaha Sidewinder MTX 162" (MapTun Stage 3)
Polaris Pro RMK 800 155"

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: MAG 340 problem

Inlägg av SS440-80 » 17 dec 2018, 06:22

Är helt klart förgasaren som är boven,
Jag är absolut ingen expert på vare sig Kohler eller Walbro, men hjälpte en kamrat med en likadan R60 för några år sedan. Det slutade med ett förgasarbyte till en Mikuni trottelförgasare.
Men det var nog mest för att vi inte var duktiga nog med Walbron... :roll:

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: MAG 340 problem

Inlägg av swampen » 07 dec 2021, 11:18

Släng walbro förgasaren i skrotningen och skaffa en begagnad Tillotson HR, som är rätt modell och passar på skotern. Lätt justerad och säker.
På Rajd byttes många walbro ut mot Tillotson redan på första servisen och under garanti tiden på bekostnad av Rajd under -70 talet då dom krånglade redan då!.

Walbro förgasaren går nästan alldrig att renovera med gott resultat, de sitter ett antal Små (läs riktigt små) skruvar längst in i dem ( som man måste bort med för en seriös rengöring och renovering) dessa går Nästan alltid av och är riktigt svåra att både få ut och ersätta.

Sen är Problemet idag med Alla mebranförgasare, att membranen tål inte E85, alltså tål dom inte heller MackSoppan.
Man får räkna med att renovera en Tillotson förgasare nästan varje säsong om man har otur, då dom blir omöjliga att justera in med slappa membran.

Lösningen Kan vara att köra på Aspen, om man har råd med de? ☹️ …jag låter renovera förgasarna istället 🙈

Mvh Martin
Rajden ärFavoriten!

Skriv svar