Hjälp med magnapullfjäder Lynx 40 1971

Chassie, Drivlina, osv
Jonnkka
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 mar 2018, 09:15

Hjälp med magnapullfjäder Lynx 40 1971

Inlägg av Jonnkka » 27 mar 2018, 09:38

IMG_66441.jpg
IMG_66451.jpg
Hej!
Har vart upp med magnapullen 3 ggr från att vajern gick av för en vecka sen, började med att försöka löda på nippeln på vajern igen men det höll inte.
Åkte in till Arne's Motor i Kiruna och han sa att jag behövde en ny vajer med gjuten nippel för jag kommer aldrig få det att hålla med att löda själv, också slängde han fram en ny vajer med nippel på disken för 60kr.
När jag fått dit nya vajern så drog jag några gånger sen fjädrade den inte tillbaka mer, tog upp magnapullen och fjädern var av.
Värmde och bockade till fjädern, drog några gånger sen var fjädern av igen. Även denna gång gick fjädern av precis när skotern tände till och startade.
Är vajern för lång? Är fjädern för kort? Eller är det båda samtidigt?
Tänker att när motorn tänder till så försvinner motståndet i vajern och man drar till lite för hårt det sista och fjädern rullas in till max och går av?
En kompis från Luleå kommer upp till Riksgränsen imorgon(28032018), han skulle kunna ta med en fjäder. Jag är även själv kring Gällivare idag men åker tillbaka till Riksgränsen ikväll.
Jag har kollat på RINAB också men det står att fjädern är "för lilla centrumhålet", vad har jag? För mig är mitt varken större eller mindre när jag inte sett något att jämföra med :p

Tacksam för alla typer av svar!

Mvh Jonni
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hjälp med magnapullfjäder Lynx 40 1971

Inlägg av SS440-80 » 27 mar 2018, 14:59

Fin maskin :thumbright:
Fjädern tappar sin härdning när du hettar upp den för att bocka.
Så efter bockningen måste du härda om den innan du monterar tillbaka.
Finns nog massor med anvisningar på nätet, men jag har inte tid att leta just nu. Men jag såg en fråga om det nyss på Classic Motor, så i texten så förklarar Jim lite enkelt hur man gör. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -kickdrev/

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Hjälp med magnapullfjäder Lynx 40 1971

Inlägg av trioman75 » 27 mar 2018, 18:09

Vajern brukar vara väl tilltagen i längd , jag har i alla fall alltid varit tvungen att korta av dom lite grann.
Det brukar gå bra att värma och bocka en ny böj på fjädern , men det gäller att inte bocka för skarpt och ta lite åt gången så materialet " hinner " med. Annars vill det spricka och gå av.

Ny fjäder är naturligtvis det enklaste .....
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Hjälp med magnapullfjäder Lynx 40 1971

Inlägg av trioman75 » 27 mar 2018, 18:10

Vajern brukar vara väl tilltagen i längd , jag har i alla fall alltid varit tvungen att korta av dom lite grann.
Det brukar gå bra att värma och bocka en ny böj på fjädern , men det gäller att inte bocka för skarpt och ta lite åt gången så materialet " hinner " med. Annars vill det spricka och gå av.

Ny fjäder är naturligtvis det enklaste .....
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Skriv svar