Teorisnack: kan någon förklara varför äldre tvåtaktare drar iväg på höga varv?

Chassie, Drivlina, osv
Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Teorisnack: kan någon förklara varför äldre tvåtaktare drar iväg på höga varv?

Inlägg av Yamaha_92 » 25 mar 2018, 21:56

Hej!

Körde min 77a STX 340 Yamaha hela helgen och den går som en klocka. Toppar 80 km/h vid sjön. Egentligen ska den gå snabbare, men drivremmen är sliten så därför går den inte snabbare än så. Men annars är den vass och stark.

Hur som helst så går den som bäst vid höga varvtal - Varför gör en äldre skoter så, medan en ny skoter drar iväg på låga varv?

Kan det vara så att skotrar med kolvstyrt insug är seg från början och sedan när skotern får varv så drar den iväg? Är detta orsaken varför reedventil används på modernare tvåtaktare?

Vore kul att få veta varför äldre tvåtaktare går som bäst på höga varv, medan modern tvåtakt drar på låga varv och även höga varvtal.