Drevning och drivhjul

Chassie, Drivlina, osv
MaTT
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jan 2012, 17:52
Ort: Finland

Drevning och drivhjul

Inlägg av MaTT » 06 feb 2018, 16:32

Hejsan. Har lite funderingar med drevning och drivhjul på min phazer. Har orginal 17/29 drevning och drivhjulen är 155mm 8kuggars.
Har hemma 16/29 med triplex och 17/29 och 33 till silent. Samt 7 kuggars 136mm drivhjul.
Om jag drevar ner med 1 kugg på lilla händer ju inte så mycket så funderar på 17/33 drevning för att få den rappare men hur inverkar drivhjulen när de blir mindre i årk? Hastighet förstår jag den blir lägre men kommer den att bli starkare eller årka sämre med mindre drivhjul? Och blir dett för mycke med 4 kuggar större på stora och 19mm mindre drivhjul kanske bättre med bara en kugg på lilla då? :?:

Hoppas ni förstår vad jag menar :) tur det bara finns dumma svar och jag har fått hjärnstopp :lol:

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: Drevning och drivhjul

Inlägg av Gordini » 19 feb 2018, 09:35

Mindre drivhjul ger lägre utväxling men ger större risk för överkuggning. personligen vill jag ha så stora drivhjul som möjligt då mattan inte behöver sträckas lika hårt och går därför lättare. Nerdrevining ger mer kraft och lägre toppfart. På min hemsida finns en exelfil för beräkning av toppfart vid olika utväxlingar, varvtal, storlek på kugghjul och tjocklek på mattan. gå in på www.gordini.se filarkivet drevning till fart. Högre kammar bör ge högre utväxling och högre toppfart men högre kammar är tyngre att driva. därför är det lämpligt att minska övre drevet med 1eller 2 kugg för kompensera högre kammar. obs uträkningarna ger teoretisk toppfart.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

MaTT
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jan 2012, 17:52
Ort: Finland

Re: Drevning och drivhjul

Inlägg av MaTT » 20 feb 2018, 07:07

Okej tackar. Fick inte räknaren att fungera på telefon. Är det stor skillnad är om man drevar uppe eller nere minns på mopeder motsvarade 1 kugg på lilla 3 på stora är det sama här också ungefär?

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: Drevning och drivhjul

Inlägg av Gordini » 20 feb 2018, 19:27

På en skoter blir det 1kugg övre motsvarar ca 2kugg nedre. eftersom de flesta utväxlingar på snöskoter ligger på 2 till 1 (ca 2 varv på variatoraxel ger 1 varv på drivaxeln.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar