Sida 1 av 1

Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 10 maj 2017, 17:21
av WhiteKnuckles
Hej.
Jag har en Yamaha SW440 -73
Som jag har tagit bort tillsoten och skruvat på en
Förgasarfläns VM 30-34 HD.
Förgasarn är en Mikuni VM 30.
6FJ6 Nål ställd på 3e sträcket av 5.
Lågfartsmunstycke 159.
Huvudmunstycke 230.
Stift: BRP BR7HS

Den baktänder ut ur förgasarn och stiften blir blöt även fast "soppaskruven" är helt inskruvad,
Den baktänder nästan inget om jag har mer än halv gas.
Va kan de vara?

Mvh//

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 10 maj 2017, 18:52
av Bucket
Hej
Pilotjet(lågfart) 159? Där är nått galet
"Soppaskruven" är förmodligen en luftskruv om det är en vm-förgasare. Ju längre in desto fetare blandning.
Henke

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 10 maj 2017, 20:07
av WhiteKnuckles
Jo nåt galet är det?
Precis det är en luftskruv och ingen "soppaskruv".
Den verkar få för mycket soppa fast luftskruven är ute?
Mvh//

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 10 maj 2017, 21:24
av SS440-80
Har du justerat brytarspetsarna och ställt tändningen ordentligt? Är brytarspetsarna dåliga så bör du byta.
Felaktig tändinställning och /eller slitna brytarspetsar kan ge för klen gnista och dålig förbränning.

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 10 maj 2017, 22:27
av WhiteKnuckles
Aha, de har jag inte kollat.
Tyckte de såg bra ut på stiften.
Hur kollar jag tänd/bryt på bästa sätt?

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 11 maj 2017, 20:35
av WhiteKnuckles
Har beställt ny brytare så får jag se om det blir bättre.

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 12 maj 2017, 21:26
av SS440-80
Beställt NY brytare eller NYA brytare? Det är ju två brytarspetsar på en SW440.

När du byter brytarspetsar så passa på att kolla noga runt och bakom tändplattan efter oljeläckage från vevaxeln.
Ifall vevaxeltätningen läcker så kan du få både förgasarsmällar och avgassmällar. Tyvärr så är det oftast på variatorsidan som vevaxeltätningen ger upp först, och där är sitter ju oljepumpsdrivningen plus att det oftast är väldigt skitigt där från remdamm och annat kladd.

Efter brytarbyte så börjar du med att ställa brytaravståndet (0,3-0,4mm) sedan så justerar du in tändpunkten till ca 1,6mm F.Ö.D.P.
Det räcker med skjutmått, spritpenna och en stroboskoplampa för tändinställning.
Du tar ut tändstiften, vrider primärvariatorn så att en av kolvarna är i toppläge. Du mäter detta vastånd genom tändstiftshålet med skjutmåttet,
Gör en markering med spritpennan på inre variatorskivan (ingen rem på) och ett motsvarande streck på motorblocket, nu har du tagit ut Ö.D.P.
Lägg nu på 1,6mm på skjutmåttets Ö.D.P-inställning och backa tillbaka kolven en bit och vrid sedan upp den försiktigt tills den möter skjutmåttet, då har du kolven i det exakta tändläget. Gör nu ett streck på variatorskivan i linje med strecket på motorblocket.

Montera på tändinställningslampan, sätt i tändstiften i tändhattarna och se till så att stiften är jordade. Rikta stroboskoplampan mot spritpennstrecket på blocket och be flickvännen att köra startmotorn. Nu blinkar lampan i takt med tändningen och du kan se vart tändpunkten kommer.
Optimalt så kommer den när tändpunktsstrecket på variatorskivan passerar strecket på blocket. Gör den inte det så får du vrida på tändplattan lite grann och prova igen. Gör detta tills du fått gnistpunkten att stämma med linjerna, då är tändningen riktig.

Har du nu gjort det riktigt så behöver du inte bry dig i detta på de närmaste åren...

Här har du även ett elschema. Hoppas att det kan hjälpa.

Bild


Bild

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 16 maj 2017, 11:04
av WhiteKnuckles
Tack för tipsen,
Ska se hur det ser ut där inne idag och börja förbereda tills BRYTARNA kommer.
Hur löser jag det bäst utan strob?

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 16 maj 2017, 21:13
av SS440-80
Du kan ta det tunnaste papper som du kan finna, (typ cigarettpapper) gör en smal remsa som du sätter mellan kontaktytorna på en brytare. Sedan sträcker du försiktigt på pappersremsan, snurrar sakta på svänghjulet och när papperet släpper från brytaren så har du tändpunkten där. Gör streck på svänghjulet/blocket för tändpunkten och för Ö.D.P.
Sedan är det som jag skrev tidigare...

Lycka till :thumbright:

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 23 maj 2017, 15:01
av WhiteKnuckles
Håller på och skruvar lite nu när delarna har kommit,
På dom gamla brytarna så va det väldigt liten kontaktyta där dom gick ihop, de ska väl vara hela?

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 23 maj 2017, 18:03
av WhiteKnuckles
Behöver jag göra en inställning av brytarna även fast de va dom gamla som hade dålig kontakt?

Re: Yamaha SW440 baktänder mot förgasarn.

Postat: 23 maj 2017, 19:05
av WhiteKnuckles
14955590417581954613489.jpg