Ski-doo everest variatorkärv

Chassie, Drivlina, osv
williamwed
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 nov 2016, 01:22
Ort: Umeå

Ski-doo everest variatorkärv

Inlägg av williamwed » 08 feb 2017, 15:17

Hej!
Jag vart i höstats ägare till min första skoter, en Ski-doo everest 440 -79. På grund av snöbrist har det inte blivit någon ordentlig körning förrns nu, och jag har då stött på lite problem.

Problemet är att jag till och från inte tar mig iväg från stillastående. Gasar för att köra iväg som vanligt, men i dragläget orkar den inte iväg. Ibland tar jag mig iväg ändå men måste hålla fullgas och då går det ändå inte inte snabbare än 20 km/t. Misstänte först att det var något luft/bränslerelaterat men iom att det ena sekunden fungerar som det ska för (senast körde jag 40 minuter utan problem)för att sedan börja kärva har jag börjat misstänka att det sitter i variatorn. Ska tilläggas att det alltid är när jag ska köra iväg efter stopp som det börjar kärva, aldrig när jag väl håller fart.

Hur som skruvade jag isär primären och såg att det var ett spel på 5/6mm mellan skivan och remmen. Sen ligger remmen en ganska bra bit innanför sekundären, vilket får mig att undra om jag kör på för smal rem? Remmen som sitter på nu är en DAYCO HP3019, 33mm bred, inte så mycket sliten kring 32mm i dagsläget. Variatorn är av märket powerbloc, kan det vara modell ALT? Slänger med lite bilder som jag tagit, kanske någon vet vilken modell? Isåfall vad kan vara en passande bredd på remmen? När jag får tillfälle ska jag se över sekundären också, kanske är något som gör att skivorna inte alltid går isär och att det kan vara problemet? Anliggande broms skulle ju också kunna vara en anledning men det är inget jag misstänker.

Bild
Bild

Som sagt min första skoter och mitt första fordon med variator så hoppas på att kunna få lite hjälp!
Allt gott mvh William

Nicke 5000
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 feb 2017, 17:18

Re: Ski-doo everest variatorkärv

Inlägg av Nicke 5000 » 09 feb 2017, 13:17

Har du provat att ta av remen och lyfta upp skotern bak och provat dra runt mattan för hand ?

williamwed
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 nov 2016, 01:22
Ort: Umeå

Re: Ski-doo everest variatorkärv

Inlägg av williamwed » 09 feb 2017, 19:02

Hmm har nog inte gjort det utan rem.. Ska testas, tack för tipset!

williamwed
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 nov 2016, 01:22
Ort: Umeå

Re: Ski-doo everest variatorkärv

Inlägg av williamwed » 15 feb 2017, 17:56

Problemet löst!? Visade sig att den gick på en cylinder ibland. Bytt tändspole och verkar det funka. Förhoppningsvis var det det som var felet! Inget större motstånd att dra runt matta och sekundär iaf.

Skriv svar