Sahcs 277 med Tillotson HR endast problem

Chassie, Drivlina, osv
Johanjons
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 nov 2016, 14:59

Sahcs 277 med Tillotson HR endast problem

Inlägg av Johanjons » 24 nov 2016, 23:24

Tjena!

Införskaffade en skoter för några veckor och känns som jag inte gjort något annat en att jävlats med den.

Skotern gick bra o så, enda problem var att efter den stått någon timme så var jag tvungen att gå dit med startgas för att få igång den igen.
Mattan kuggade då det var fel dimension så fixade till det. Då kom nästa problem. Ett problem jag slitit med i 3 dagar nu.

1. När jag gasade fullt så dog den efter 3 sekunders gas. Så kunde köra på halvgas ett tag tills den dog helt. Då fick jag igång den med choke på men den dog efter en halv sekund.

2. Köpte nya packningar, den suger bra, men dog om jag inte gasade, bokstavlig sprutade bensin ur förgasren. Försökte skruva på alla skruvar men fick inte till något.

3. Plockade isär förgasaren rengjorde allt igen, bytte nål och fjäder och vakumslangar. Skotern började suga bra bensin, gick bra på tomgång. Gick bra när jag gasade på plan mark, men så fort den tog i snö så dog den. Antog att det gick för tungt. Fick igång skotern direkt när jag drog. Körde iväg i snö gick bra men klarade inte av att köra länge på full gas, då ville den dö.

Så nu sitter jag här och är otroligt less och försöker komma på vad som är felet, har ingen ork att behöva göra något i onödan. Var ute o drog några gånger nyss o den ville inte så mycket som att hosta till. Så antar att jag måste använda startgas får att få den att svara.

Vad kan det vara? Får den för lite bensin just nu? Eller är det något annat? Tycker tändningen borde vara uteslutande då den ger ifrån sig bra gnistor när jag rycker.

Vill lista alla eventuella problem.

Högfart/lågfartmunstycke? Hur vet jag om det är den som måste justeras?
Måste jag justera hävarmen för att ge mer bränsle?
För slapp/spänd matta?

Börjar bli riktigt less på förgasaren men vill inte riktigt ge upp o gå o köpa en mikuni än.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Sahcs 277 med Tillotson HR endast problem

Inlägg av Holländaren » 25 nov 2016, 00:54

Låter som att det är bestyckningen som ställer till det, eller ja nåt sopparelaterat iaf.
För att justera lågfarten så låt skotern stå på tomgång (varm motor), börja på 3/4 varv ut och vrid nålen utåt (sakta) tills den vill dö, sen vrider du in den igen tills den är "normal" igen och inte vill dö.
Högfart är säkrast att börja från fetaste hållet.. Börja med att dra ut nålen kring 3 varv, så mycket ska man inte behöva och den ska bara böa när man trycker fullt. Vrid in nålen 1/8 varv åt gången tills den går ren. Självklart ska man testa och se om den går att köra mellan varje ändring då :)

Tändningen behöver förresten inte vara rätt bara för att du har gnista. Kolla brytaravståndet (0,35-0,45 ska det väl vara även på dom där tror jag) och tändinställningen om det inte löser sig genom att justera gasaren.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Johanjons
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 nov 2016, 14:59

Re: Sahcs 277 med Tillotson HR endast problem

Inlägg av Johanjons » 26 nov 2016, 14:54

Holländaren skrev:Låter som att det är bestyckningen som ställer till det, eller ja nåt sopparelaterat iaf.
För att justera lågfarten så låt skotern stå på tomgång (varm motor), börja på 3/4 varv ut och vrid nålen utåt (sakta) tills den vill dö, sen vrider du in den igen tills den är "normal" igen och inte vill dö.
Högfart är säkrast att börja från fetaste hållet.. Börja med att dra ut nålen kring 3 varv, så mycket ska man inte behöva och den ska bara böa när man trycker fullt. Vrid in nålen 1/8 varv åt gången tills den går ren. Självklart ska man testa och se om den går att köra mellan varje ändring då :)

Tändningen behöver förresten inte vara rätt bara för att du har gnista. Kolla brytaravståndet (0,35-0,45 ska det väl vara även på dom där tror jag) och tändinställningen om det inte löser sig genom att justera gasaren.
Har justerat diverse saker nu.

Öppnade upp förgasaren och gav lite mer soppa genom att lossa lite på hävarmen, gav lite bättre resultat och skotern går stabilt på tomgång när den är uppallad baktill och mattan hänger fritt. Men går även att gasa fullt utan problem och den går klockrent. Men så fort jag tar av den från pallen och ska ut o köra i snön så bööar den när jag ska gasar ibland och den orkar inte gå på tomgång mer än 10 sekunder. När den stängs av så sjunker bränslenivån i slangen med ett par centimeter och jag måste använda choke för att få upp soppan igen.. Märker också att på tomgång (när den är uppallad) så går den ner i lägsta varv som jag ställt in, sen går den upp i varv igen och tar nästan i remmen. Har kollat tjuvluft genom att spruta startgas runt packningar, ingen skillnad.

Är det bara förjävla dåligt sug eller vad är det som händer? Tanken sitter baktill då framtanken är rostig, vilket gör att bensinen flödar lättare när den är uppallad. Detta problem fanns inte för någon vecka sen då gick det köra o ha kul men nu jäklar så ska den jävlas..

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Sahcs 277 med Tillotson HR endast problem

Inlägg av trioman75 » 26 nov 2016, 17:21

Kan vara backventilerna i förgasaren som inte håller tätt.
Googla fram en bra sprängskiss så ser du var dom sitter.

Grundinställning på H och L skruven brukar vara ett varv öppet.
H skruven ska inte stängas mindre än ett varv..
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Johanjons
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 nov 2016, 14:59

Re: Sahcs 277 med Tillotson HR endast problem

Inlägg av Johanjons » 26 nov 2016, 19:45

trioman75 skrev:Kan vara backventilerna i förgasaren som inte håller tätt.
Googla fram en bra sprängskiss så ser du var dom sitter.

Grundinställning på H och L skruven brukar vara ett varv öppet.
H skruven ska inte stängas mindre än ett varv..
Nu går skotern rätt bra, bytte vakumslang o satt på slangklämma vilket verkade resultera i bättre sug. Enda som sker nu är att jag inte alltid får reaktion vid fullgas. Ibland går den ner i varvsnabbt innan den ökar varv. Tar ett tag innan den varvar upp om jag drar fullgas. Skulle tro att det är högfarten som behöver justeras nu. Har den endast ett varv ut

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Sahcs 277 med Tillotson HR endast problem

Inlägg av trioman75 » 27 nov 2016, 18:31

Jag har H skruven på ett och kvarts varv öppen på nästan alla mina maskiner med tillotson.

Men det är bara att tuna vidare så ska det nog börja funka...
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Johanjons
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 nov 2016, 14:59

Re: Sahcs 277 med Tillotson HR endast problem

Inlägg av Johanjons » 01 dec 2016, 14:25

trioman75 skrev:Jag har H skruven på ett och kvarts varv öppen på nästan alla mina maskiner med tillotson.

Men det är bara att tuna vidare så ska det nog börja funka...
Fått till skotern väldigt bra nu :) Enda som finns att klaga på just nu är att om jag kör i lite djupare snö snö och den har packat en del i mattan så böar han fortfarande om jag står på tomgång och ska gasa, måste pumpgasa för att få skotern att gå upp i varv. Detta sker inte på leder och vägar.

Min teori är att, eftersom den tar remmen vid väldigt låga varv så blir det väldigt tungt att driva mattan när varven är så låga. Ska leta efter ett hårdare fjäder och se om det gör någon skillnad.

Skriv svar