Chassie, Drivlina, osv
-
Yamaha_92
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
- Ort: Önrsköldsvik
Inlägg
av Yamaha_92 » 03 jan 2016, 16:27
Hej.
Jag kör en Yamaha STX 340 från 1977 och jag hade först värmetal 8 (vanliga tändstift NGK) och dem blev gyllenbruna efter en kort körning i garaget uppallat på stöd.
Nu har jag värmetal 9 och mina tändstift är torra men svarta. Inte oljigt svart eller "för mycket soppa"-svart.
Denna körde jag ca 5 km finkörnig på 4000 rpm.
Vänstra : B8ES
Högra: BR9EIX
Vad tror ni är rätt tändstift? Eller hur varm måste en motor vara för att man ska få rätt arbetstemperatur? Räcker det med 5 km körning? Jag har inte kört full gas ute på sjön.
-
Sebbe
- Sponsor medlem
![Sponsor medlem Sponsor medlem](./images/ranks/sponsormedlem1.gif)
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 09 nov 2010, 10:43
- Ort: Bureå
Inlägg
av Sebbe » 08 jan 2016, 16:24
Jag vet inte riktigt, har själv haft lite liknande problem med min 338. Men varför testat med BR9EIX och inte med B9ES? En liten varmkörning i garaget skulle nog jag säga är för lite att utgå från när det gäller färgen på stiftet, går den rätt så bra med bestyckningen så kör minst 5km lite blandad körning (även fullgas repor) sen kan du kolla. Lycka till
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
-
Yamaha_92
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
- Ort: Önrsköldsvik
Inlägg
av Yamaha_92 » 10 jan 2016, 12:41
BR9EIX är iridium. Men det är samma värmetal som B9ES.
-
Yamaha_92
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
- Ort: Önrsköldsvik
Inlägg
av Yamaha_92 » 16 jan 2016, 13:30
Sebbe skrev:Jag vet inte riktigt, har själv haft lite liknande problem med min 338. Men varför testat med BR9EIX och inte med B9ES? En liten varmkörning i garaget skulle nog jag säga är för lite att utgå från när det gäller färgen på stiftet, går den rätt så bra med bestyckningen så kör minst 5km lite blandad körning (även fullgas repor) sen kan du kolla. Lycka till
Vad tror ni om detta? Är det rätt färg?
Stift: BR9EIX
Huvudmunstycke: 145
Lågfartsmunstycke: 50 - 2 Varv ut.
Nål: mitten
Powerjetmunstycke: 90
Körde 80 km/h i djupsnö över sjön.
![Bild](http://i63.tinypic.com/o1w5u.jpg)
-
Karibopeter
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
- Ort: Järlåsa
Inlägg
av Karibopeter » 16 jan 2016, 23:06
Tror tändningen är för tidig.Hade liknande på en 377a och efter ca 20-30 minuter så började motorn liksom skaka.Kollade tändningen och ställde in den.
Efter detta så blir stiften inte som dina-rostbruna och motorn går hur bra som helst.
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89
-
Yamaha_92
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
- Ort: Önrsköldsvik
Inlägg
av Yamaha_92 » 23 jan 2016, 19:03
Karibopeter skrev:Tror tändningen är för tidig.Hade liknande på en 377a och efter ca 20-30 minuter så började motorn liksom skaka.Kollade tändningen och ställde in den.
Efter detta så blir stiften inte som dina-rostbruna och motorn går hur bra som helst.
Men ska dem inte vara rostbruna?
Min skoter går som ett spjut. Kör lätt 80 km/h över djupen och 100 på fin led.
Jag har fast tändning på min. Det är CDI boxen som styr.