Hur bra lirar olika variatorer ihop?

Chassie, Drivlina, osv
Norström
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 maj 2015, 21:49
Ort: Norberg

Hur bra lirar olika variatorer ihop?

Inlägg av Norström » 08 okt 2015, 20:13

Har en et 250 med rätt så trasigt innanmäte i variatorn. Fick tips att Powerblock var bra saker men finns det några kombinationer med primär och sekundär som är bättre än andra?
Det jag tänker på är om man måste ha andra längder o bredd på remmen för att få det att funka optimalt om man skulle byta primär?
Vet någon vilken sekundär som har den minsta ytterdiametern?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hur bra lirar olika variatorer ihop?

Inlägg av SS440-80 » 08 okt 2015, 21:19

Vilken årsmodell av ET250? Eller rättare ställd fråga, har veven kona eller splines?
Powerbloc är enkel och bra variator, men jag tror att det kan vara svårt att få tag på en sådan avsedd för splines som de första årsmodellerna av ET250 hade.
Skaffar du en Powerbloc till din ET så är det lätt att justera in den så att den arbetar på rätt sätt. Men en varvräknare just när du kalibrerar den är nära nog ett måste. Maxvarvtalet justeras med viktbrickor, mycket enkelt. Upplever du att du inte har ett bra inslagsvarvtal, så får du beställa en annan fjäder som ger ett annat startvarvtal.

Din sekundär är "avstämd" för din skoter, så den funkar fint för sitt ändamål bara du håller den ren och ser till att byta glidklackar när de är slitna. Kanske sätta i en ny originalfjäder om den gamla är riktigt slapp. Din Yamahaåterförsäljare kan ta hem en sådan.

Se även över resten av drivlinan, dvs kedjespänning i kedjehuset och byt även olja, kolla så att alla boggiehjul löper lätt annars byter du kullager i dem (billiga dugliga lager till detta på Biltema) Se till att mattspänningen är bra och att slidesen är hela.

Var rädd om ET:n, det är en riktigt rolig och bra snöskoter.

Norström
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 maj 2015, 21:49
Ort: Norberg

Re: Hur bra lirar olika variatorer ihop?

Inlägg av Norström » 09 okt 2015, 00:16

Det är kona på variatorn. Hur mycket kostar en powerbloc då? Finns det någon som har en begagnad o sälja?
Annars hur lätt/svårt är det att få tag på reservdelar till originalvariatorn och laga den? Finns det någon firma som ni tycker
är bättre än någon annan när det gäller så pass gamla grejer?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hur bra lirar olika variatorer ihop?

Inlägg av SS440-80 » 09 okt 2015, 06:25

En ny Powerbloc kostar väl ungefär 2500kr gissar jag. Tror att Rinab har som passar ET250..
Det är även Rinab som har bredast sortiment för gamla skotrar. Sedan så har ju skoterdemonteringarna ganska mycket, och folk på Blocket…

Jag har en okej originalvariator till en ET250 -81 som jag tänkt använda till dotterns SRV 340, men jag kommer att använda en annan variator så du kan få köpa den.

Användarvisningsbild
ThomasSRX
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 mar 2007, 21:14
Ort: Örnsköldsvik.
Kontakt:

Re: Hur bra lirar olika variatorer ihop?

Inlägg av ThomasSRX » 10 okt 2015, 19:06

Hej, jag betalade drygt 3000 för min till SRX:en ( Poverblock )men då tillkommer fjäder och lite annat som viktblock och viktskivor.....
V-max 600 XT -96

Skriv svar