Stx340 förknasarproblem
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 23 okt 2011, 16:01
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Stx340 förknasarproblem
Tjena!
Har precist införskaffat mig en riktig dräpar STX340. Har dock problem med att den går otroligt fett. Förra ägaren tyckte dock att den luftburk som satt på var kass och bytte då ut den mot en gammal ketchupflaska med en strumpa på, även bestyckad med den Har ingen luftburk nu utan ett vanligt luftfilter istället men får den inte att gå riktigt. Förgasaren är en keihin (MM?) med soppapumpen monterad på undersidan av förgasaren. Någon som har något tips?
Har precist införskaffat mig en riktig dräpar STX340. Har dock problem med att den går otroligt fett. Förra ägaren tyckte dock att den luftburk som satt på var kass och bytte då ut den mot en gammal ketchupflaska med en strumpa på, även bestyckad med den Har ingen luftburk nu utan ett vanligt luftfilter istället men får den inte att gå riktigt. Förgasaren är en keihin (MM?) med soppapumpen monterad på undersidan av förgasaren. Någon som har något tips?
Gasar utför!
Maskiner:
Yamaha STX340
Maskiner:
Yamaha STX340
Re: Stx340 förknasarproblem
Jag har en STX 340 jag med charmiga är dem.
(MM?) ??
Keihin är orginal.
1. Kolla komp. Den ska ligga ca 10.
2. Kolla luftskruven ( sitter bredvid tomgångsskruven, djupt inne, färg: mässing, storlek: liten).
3. Skaffa dig en riktig luftburk. Mycket viktigt att ha rätt luftburk och rätt förgasare.
Jag är öppen när det gäller köp av delar. Jag är behov av en gasreglage. Mitt är från EX 340 1978.
Betalar bra pris för gasreglaget. Självklart passar mitt gasreglage också på en STX.
(MM?) ??
Keihin är orginal.
1. Kolla komp. Den ska ligga ca 10.
2. Kolla luftskruven ( sitter bredvid tomgångsskruven, djupt inne, färg: mässing, storlek: liten).
3. Skaffa dig en riktig luftburk. Mycket viktigt att ha rätt luftburk och rätt förgasare.
Jag är öppen när det gäller köp av delar. Jag är behov av en gasreglage. Mitt är från EX 340 1978.
Betalar bra pris för gasreglaget. Självklart passar mitt gasreglage också på en STX.
Re: Stx340 förknasarproblem
1. komp ska inte vara 10 om inte motorn är moddad på något vis. runt 7,5-8,5 normaltYamaha_92 skrev:Jag har en STX 340 jag med charmiga är dem.
(MM?) ??
Keihin är orginal.
1. Kolla komp. Den ska ligga ca 10.
2. Kolla luftskruven ( sitter bredvid tomgångsskruven, djupt inne, färg: mässing, storlek: liten).
3. Skaffa dig en riktig luftburk. Mycket viktigt att ha rätt luftburk och rätt förgasare.
Jag är öppen när det gäller köp av delar. Jag är behov av en gasreglage. Mitt är från EX 340 1978.
Betalar bra pris för gasreglaget. Självklart passar mitt gasreglage också på en STX.
2. Luftskruven är de nog inget problem med om nu inte kanalen är igen täppt.
3. jag kör utan burk på min tävlings stx med 145 högfarts munstycke. obs jag vann klassen lilla standard i burkarcupen ifjol med min maskin så det fungerar utmärkt.
mitt tips:
kolla insugsgummit, Brukar vara riktigt dåliga. nya finns tyvärr inte att frambringa så då får du bygga dig en adapter för att passa in ett annat gummi.
rengör förgasaren noggrant, blåsrent alla kanaler,munstycken, flotörnål mm
ang gasreglage yamaha -92, kolla ebay! dom brukar trilla in där titt som tätt. SRX relage passar också, tror även gpx funkar?
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Re: Stx340 förknasarproblem
Hej Bias!Bias skrev:1. komp ska inte vara 10 om inte motorn är moddad på något vis. runt 7,5-8,5 normaltYamaha_92 skrev:Jag har en STX 340 jag med charmiga är dem.
(MM?) ??
Keihin är orginal.
1. Kolla komp. Den ska ligga ca 10.
2. Kolla luftskruven ( sitter bredvid tomgångsskruven, djupt inne, färg: mässing, storlek: liten).
3. Skaffa dig en riktig luftburk. Mycket viktigt att ha rätt luftburk och rätt förgasare.
Jag är öppen när det gäller köp av delar. Jag är behov av en gasreglage. Mitt är från EX 340 1978.
Betalar bra pris för gasreglaget. Självklart passar mitt gasreglage också på en STX.
2. Luftskruven är de nog inget problem med om nu inte kanalen är igen täppt.
3. jag kör utan burk på min tävlings stx med 145 högfarts munstycke. obs jag vann klassen lilla standard i burkarcupen ifjol med min maskin så det fungerar utmärkt.
mitt tips:
kolla insugsgummit, Brukar vara riktigt dåliga. nya finns tyvärr inte att frambringa så då får du bygga dig en adapter för att passa in ett annat gummi.
rengör förgasaren noggrant, blåsrent alla kanaler,munstycken, flotörnål mm
ang gasreglage yamaha -92, kolla ebay! dom brukar trilla in där titt som tätt. SRX relage passar också, tror även gpx funkar?
1. 10 bar mätte jag. Är det bra?
2. Jag har rengjort förgasaren med t-röd.
3. Jag kör med orginal luftburk och orginal förgasare, men jag behöver hjälp att ställa in min keihin.
Jag har byggt eget insugsgummi av aluminium.
Jag har fixat ett gasblock från SRX som är orginal på min STX
- Sonofsnowman
- Sponsor medlem
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 07 jan 2011, 20:21
- Ort: Ö-vik
Re: Stx340 förknasarproblem
Keihin-förgasare är inte att leka med, kolla den här tråden där jag "brottades" med en sådan:
http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=12761
Där finns lite tips om grundinställning bland annat.
/K-G Ö-vik
http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=12761
Där finns lite tips om grundinställning bland annat.
/K-G Ö-vik
Re: Stx340 förknasarproblem
Som tur är så har stx:arna kehin 40mm trottelförgasare. betyligt smidigare =)Sonofsnowman skrev:Keihin-förgasare är inte att leka med, kolla den här tråden där jag "brottades" med en sådan:
http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=12761
Där finns lite tips om grundinställning bland annat.
/K-G Ö-vik
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Re: Stx340 förknasarproblem
Finns det ingen sammanfattning?Sonofsnowman skrev:Keihin-förgasare är inte att leka med, kolla den här tråden där jag "brottades" med en sådan:
http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=12761
Där finns lite tips om grundinställning bland annat.
/K-G Ö-vik
Det jag behöver veta är vilken nivå nålen ska vara på och hur många varv luftskruven ska vara utskruvad räknat från botten?
Vilken börjar man med först?
Det måste väll vara nålen? Min är exakt i mitten av dessa 5 steg på nålen.
Sedan så är det väll tomgångsskruven vid lågfartsregistret?
Mellanregistret måste vara luftskruven?
Re: Stx340 förknasarproblem
Är din skoter standard så funkar original setup. dvs 145 högfart, 35 lågfart luftskruv öppen ca 1,5-2 varv.Yamaha_92 skrev:Finns det ingen sammanfattning?Sonofsnowman skrev:Keihin-förgasare är inte att leka med, kolla den här tråden där jag "brottades" med en sådan:
http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=12761
Där finns lite tips om grundinställning bland annat.
/K-G Ö-vik
Det jag behöver veta är vilken nivå nålen ska vara på och hur många varv luftskruven ska vara utskruvad räknat från botten?
Vilken börjar man med först?
Det måste väll vara nålen? Min är exakt i mitten av dessa 5 steg på nålen.
Sedan så är det väll tomgångsskruven vid lågfartsregistret?
Mellanregistret måste vara luftskruven?
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Re: Stx340 förknasarproblem
Jo. Den är orginal. Jag tror ingen har skruvat i den då har bara stått sedan 80-talet.Bias skrev:Är din skoter standard så funkar original setup. dvs 145 högfart, 35 lågfart luftskruv öppen ca 1,5-2 varv.Yamaha_92 skrev:Finns det ingen sammanfattning?Sonofsnowman skrev:Keihin-förgasare är inte att leka med, kolla den här tråden där jag "brottades" med en sådan:
http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=12761
Där finns lite tips om grundinställning bland annat.
/K-G Ö-vik
Det jag behöver veta är vilken nivå nålen ska vara på och hur många varv luftskruven ska vara utskruvad räknat från botten?
Vilken börjar man med först?
Det måste väll vara nålen? Min är exakt i mitten av dessa 5 steg på nålen.
Sedan så är det väll tomgångsskruven vid lågfartsregistret?
Mellanregistret måste vara luftskruven?
Nålen då? Kanske inte spelar någon stor roll?
Jag har satt min i mitten.
Re: Stx340 förknasarproblem
Börja i mitten och håll koll på stiften. Går den snålt så får du sänka clipset.Yamaha_92 skrev:Jo. Den är orginal. Jag tror ingen har skruvat i den då har bara stått sedan 80-talet.Bias skrev:Är din skoter standard så funkar original setup. dvs 145 högfart, 35 lågfart luftskruv öppen ca 1,5-2 varv.Yamaha_92 skrev:
Finns det ingen sammanfattning?
Det jag behöver veta är vilken nivå nålen ska vara på och hur många varv luftskruven ska vara utskruvad räknat från botten?
Vilken börjar man med först?
Det måste väll vara nålen? Min är exakt i mitten av dessa 5 steg på nålen.
Sedan så är det väll tomgångsskruven vid lågfartsregistret?
Mellanregistret måste vara luftskruven?
Nålen då? Kanske inte spelar någon stor roll?
Jag har satt min i mitten.
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Re: Stx340 förknasarproblem
Det ska jag göra! Jag återkommer med resultat senare i denna tråd.Bias skrev:Börja i mitten och håll koll på stiften. Går den snålt så får du sänka clipset.Yamaha_92 skrev:Jo. Den är orginal. Jag tror ingen har skruvat i den då har bara stått sedan 80-talet.Bias skrev:
Är din skoter standard så funkar original setup. dvs 145 högfart, 35 lågfart luftskruv öppen ca 1,5-2 varv.
Nålen då? Kanske inte spelar någon stor roll?
Jag har satt min i mitten.
Re: Stx340 förknasarproblem
Hej. Nu har jag testat.Bias skrev:Börja i mitten och håll koll på stiften. Går den snålt så får du sänka clipset.Yamaha_92 skrev:Jo. Den är orginal. Jag tror ingen har skruvat i den då har bara stått sedan 80-talet.Bias skrev:
Är din skoter standard så funkar original setup. dvs 145 högfart, 35 lågfart luftskruv öppen ca 1,5-2 varv.
Nålen då? Kanske inte spelar någon stor roll?
Jag har satt min i mitten.
Test 1:
Vanliga tändstift B8 eller vad dem heter.
Luftskruv: 1.5.
Nål: Mitten.
Resultat:
högra (mot fläkten) = OK
Vänstra (mot variatorn) = svart och blöt.
Test 2: tomgångskörning.
Iridiumtändstift med värmetal 9.
Luftskruv: 2.0
Nål: Mitten.
Högra = mycket bra.
Vänstra = svart.
Test 3: fullfart.
Samma.
Samma.
Samma.
Lite brunröd.
Lite mindre svart.
Test 4: blandat.
Samma
Samma
Samma
Lite mer mörkare. Men ändå OK.
Mer blötare.
Skotern ryker lite vid tomgångskörning och blandad. Men med full gas så sprutar den ut avgaser.
Det högra stiftet är mycket bra. Iridiumstift gjorde tomgången mycket bättre än vanliga stift. Jag märkte klart och tydligt att somgången blev jämnare vid 1500 rpm än med vanliga stift.
Motorn känns vass och pigg när den får mycket syre. Skulle jag gasa i botten så tar det en stund innan motorn svarar. Det är alltså en fördröjning, men ändå vass.
Skotern är lättstartad trots tom förgasare. En sup och choke och dra lite så går den igång direkt.
Re: Stx340 förknasarproblem
ser väll hyffsat ut, Bättre att köra safe och ge lite extra soppa än och riskera något.
Om den går lite fett nu så kommer det säkerligen att bli bättre när det bli kallare ute och svara bättre på gasen.
Om den går lite fett nu så kommer det säkerligen att bli bättre när det bli kallare ute och svara bättre på gasen.
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Re: Stx340 förknasarproblem
Brukar det vara normalt att ena tändstiftet längst från kylfläkten, är svartare än tändstiftet som sitter närmast kylfläkten?Bias skrev:ser väll hyffsat ut, Bättre att köra safe och ge lite extra soppa än och riskera något.
Om den går lite fett nu så kommer det säkerligen att bli bättre när det bli kallare ute och svara bättre på gasen.
Edit: läckage på insugspackningen.
Re: Stx340 förknasarproblem
Hej!Bias skrev:ser väll hyffsat ut, Bättre att köra safe och ge lite extra soppa än och riskera något.
Om den går lite fett nu så kommer det säkerligen att bli bättre när det bli kallare ute och svara bättre på gasen.
Jag skruvade upp förgasaren och kollade.
145 på högfart.
50 på lågfart.
Sedan 90 på någon som sitter vid ingången. Vet inte vad den kallas. Nummer 17 main jet. http://www.partzilla.com/parts/search/Y ... parts.html
Är detta OK?
Re: Stx340 förknasarproblem
Här är min nuvarande setup:
Låg: 50 - 2 varv upp.
Huvud: 145.
Power jet: 90.
Nål: mitten.
Iridium , värmetal 9 på tändstiftet. Skotern går riktigt bra så skidorna lättar från marken. Men stiftet är fortfarande svart. Så jag tror att jag måste gå ner till värmetal 8 för att stiftet ska komma in på självrengörningsprocessen.
Låg: 50 - 2 varv upp.
Huvud: 145.
Power jet: 90.
Nål: mitten.
Iridium , värmetal 9 på tändstiftet. Skotern går riktigt bra så skidorna lättar från marken. Men stiftet är fortfarande svart. Så jag tror att jag måste gå ner till värmetal 8 för att stiftet ska komma in på självrengörningsprocessen.
Re: Stx340 förknasarproblem
Efter ha kört mycket med denna setup så börjar stiften bli gyllenbruna. Men jag har inte kört maxgas än.