Måste man balansera om variatorer?

Chassie, Drivlina, osv
Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Måste man balansera om variatorer?

Inlägg av Yamaha_92 » 05 jul 2015, 23:01

Hej.

Jag öppnade på min Comet 102C från 1982 USA och rengjorde och torkade rent exakt allt. Satte ihop den snyggt och fint och nu får man någon baktanke om centifugalkraft.

Måste jag balansera om min variator nu när jag har rengjort den? Det kanske inte är så noga? Vare vikt ligger på ca 0.2+- gram. Variatorn är borrad när den blev balanserad förut.

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Sonofsnowman
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 jan 2011, 20:21
Ort: Ö-vik

Re: Måste man balansera om variatorer?

Inlägg av Sonofsnowman » 05 jul 2015, 23:47

Om man måste eller inte är ju efter vars och ens tycke och smak, men en variator som är över 30 år gammal har ju varit med om en del.
Ett tips: Ta kontakt med Patrik Forsberg på PFEngineering, han fixar balans i din variator. Hans telefonnummer är: 0703630197 och han håller hus i Långviksmon så det är ju nästgårds.

mvh

/K-G Ö-vik

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Måste man balansera om variatorer?

Inlägg av Yamaha_92 » 05 jul 2015, 23:50

Jo jag vet att han finns här i närheten. Men vad menar du med tycke och smak?

Fast den har inte gått många varv. Den har stått i ca 25 år.

Anledningen varför jag tänkte på balansering har med att en axel för rullarna, du vet de cylindriska och blanka korta stängerna som visas här http://www.stenmarksmaskin.se/m/reservd ... llersats-2" onclick="window.open(this.href);return false;

En av dessa cylindriska stängerna hade en radie istället för kant som de två övriga hade. Är det mycket att bry sig över?

Motor effekten är på 34 hk. Två cylindrig. Yamaha.

Skriv svar