kolvar-orginal eller pirat

Chassie, Drivlina, osv
Artic man
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 apr 2008, 18:15

kolvar-orginal eller pirat

Inlägg av Artic man » 06 apr 2008, 19:23

Hej artic man här. Jag undrar om någon här på forumet har någon erfarenhet om det är någon skillnad på kvalliten på pirat kolvarna gämfört med orginal. Orginal är dubbelt så dyra.Jag har två skotrar som jag ska byta kolvar på i sommar. Jag vill ju inte montera något skräp och behöva göra om samma operation nästa sommar. :?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 06 apr 2008, 19:40

jag har kört me pirat kolvar i trimmad/högvarviga motorer och det har funkat bra, visst lyckas man blåsa nån men det kan man även göra me dyr fin kolv.
Så det är bara att köra me pirat, ett tips är att kolla så att dom väger lika mycke men de har då inte varit nå såns probelm heller

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Tigger
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 feb 2007, 00:47
Ort: G

Inlägg av Tigger » 06 apr 2008, 20:07

Jag använder aldrig nåt annat än pirat-kolvar när jag byter i nån motor.

Det blir ju Sno Pro-grejor,vet inte om det finns något annat fabrikat av pirat att köpa,åtminstone inte hos min skoterdels-gubbe.

Har använt dem i både 500 fläktis och i en 440 L/C i många mil utan problem och nu senast åkte det i SnoPro-kolvar i Tiger'n och iofs så har det inte blivit mer än några km åkt pga snöbristen men den varvar 8800-9000 å än har de inte ploppat ur eller smält ihop...

Siktar på att ta hem dubbel-pipor till den å få lite mer skjut i prylarna men tänker lik förbenat inte köpa nå dyra kolvar,får väl byta lite oftare så går det nog bra...

harebrava : Tigger
Katter har vassare klor...
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80

Artic man
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 apr 2008, 18:15

kolvar-orginal eller pirat

Inlägg av Artic man » 06 apr 2008, 20:26

Tack för bra svar har varit ute på många foum men bara fått en massa olika svar jag litar på er i detta forum. Angående vikten som polisen skrev hur gör jag om kolvarna väger olika. Det kommer att åka i pirat kolvar i den. Vem säljer sno pro kolvar tex.Sänder ännu ett stort TACK TILL ETT SERIÖST FORUM :D

Tigger
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 feb 2007, 00:47
Ort: G

Re: kolvar-orginal eller pirat

Inlägg av Tigger » 06 apr 2008, 20:36

Artic man skrev:TacAngående vikten som polisen skrev hur gör jag om kolvarna väger olika.
Om de väger olika så brukar det inte vara så mycket att det har någon direkt betydelse,men det är klart det kosta bara lite tid att fixa till det.

Gör så här : Väg kolvarna,den som är tyngst slipar du ur lite material på insidan av kolven,det brukar ju finnas lite små-knölar och sånt att slipa bort men ta bara lite i taget och väg båda kolvarna mellan varje slipning så du vet hur du ligger till. Bäst är att försöka slipa så långt upp i kolven som möjligt helst på undersidan av kolvtoppen där finns det oftast mest material att ta av.

Lycka till : Tigger
Katter har vassare klor...
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80

Artic man
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 apr 2008, 18:15

kolvar-orginal eller pirat

Inlägg av Artic man » 06 apr 2008, 21:17

Tack ännu en gång glad för snabba svar.Detta forum är BÄST ! .När man skriver på andra forum blir man dåligt bemött för man inte åker skoter av nyare modell.Jag tycker att dom gammla skotrarna är värd att bevara.Jag är 43 år och jag får leva

Tigger
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 feb 2007, 00:47
Ort: G

Re: kolvar-orginal eller pirat

Inlägg av Tigger » 07 apr 2008, 10:36

Artic man skrev:Jag är 43 år och jag får leva
Håhåjaja ni ungdomar ni kan ni :D Ååååh om man ändå fick vara ung igen...

Mvh Tigger
Katter har vassare klor...
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80

Skriv svar