Svänghjul till Yamaha 433 F280 olika ?

Chassie, Drivlina, osv
FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Svänghjul till Yamaha 433 F280 olika ?

Inlägg av FunnyCar » 24 apr 2015, 14:50

Hej! Någon som har koll på vilka betäckningar som gäller för Yamaha 433 , typ gpx , gp, sw, ex stx mfl.
Har en hel drös med olika svänghjul all börjar med F280 ?
Sen skiljer sig betäckningarna en hel del.

Till saken hör att jag har en Gpx 433 som beter sig jättekonstigt och frågan är om det är svänghjulet som inte lirar ihop med resterande.
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning Marcus
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Svänghjul till Yamaha 433 F280 olika ?

Inlägg av spider66 » 24 apr 2015, 15:41

Här är bilder på -74 GPX 433 tändning
srx440 012.jpg
srx440 013.jpg
srx440 014.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Svänghjul till Yamaha 433 F280 olika ?

Inlägg av FunnyCar » 25 apr 2015, 12:45

Tack ska kolla till veckan, vad den jag har heter.

Blir inte klok på gpx´n jag har.
Först tappa jag gnistan på 1 cyl, mätte upp plattan och alla värden såg ok ut.
Bytte tändspolar men ingen skillnad.
Bytte platta till en stx platta ingen skillnad.
Bytte box och cdi från en -78.as ex då går den bra på tomgång och upp till 7000 varv sen börjar den missa och streta emot.
Har testat att byta 5 olika svänghjul, 4 olika stx tändplattor+ 1 gpx platta, 10 tal tändspolar både enkel och dubbelspolar testade. Varför jag fråga om betäckningarna är att den beter sig olika med olika boxar och olika svänghjul.
Kan det vara så rackligt att de har olika tändkurvor eller olika tändställen på svänghjulen ?
Har rivit motorn och satt ihop den igen, men hittar inget som är galet, några småsaker åtgärdade men inget "major problem" som borde göra att den går som den går. Startar lätt och låter kraftig, går upp mot inslag då börjar den missa och tappar all effekt.
Det har gått åt 2 hewtech boxar och en -76 box sen jag köpte den.
(Första hewtech boxen har ingen gnista alls, andra hewtech har tappat gnista på en cyl och även stx -76a boxen har samma problem) oavsett hur många plattor och "coils" jag byter så är felet kvar. Det enda som händer när jag nu blandat runt är att den kan börja gå riktigt dåligt på mellan och tändläget verkar helt rubbat fast triggrar och platta sitter på samma ställe... ( Varför jag misstänker att det är olika kurvor eller olika tändlägen för olika boxar(svänghjul).
Sätter jag dit en 78 box och dubbelspole startar den och låter ok på låga för att sen börja missa på högre varv...
Har prövat att ändra förtändningen allt från 1mm till 2mm utan att det blir nån skillnad.
Den verkar hoppa över på högfartsspolen redan vid 3000 varv.
Det som är lite konstigt är när man tittar på stroboskoplampan så markerer den först 2:ans trigger (på bägge cylindrar) för att sen gå över till 1:ans trigger vid högre varv... Har skrivit på variatorn vilken kolv som är i topp och gjort märke 1,6mm före tdc...
Har bytt alla kablar och kopplingar i skotern samt nödstopp men ingen skillnad och nu har jag dribblat så mkt att jag snart inte vet vad som hörde vart...
Har bytt och testat så sjukt mkt grejer nu att jag tappat bort mig totalt.
Trodde ett tag det var veven men kan inte hitta några fel på den...
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Svänghjul till Yamaha 433 F280 olika ?

Inlägg av spider66 » 25 apr 2015, 16:31

När du tappade gnistan på en cylle första gången så var det nog cdi dom pajjade vilket är vanligt fel :evil:
När du har en platta med dubbla trigger så måste du svänghjul och cdi som är för det och du ska ha dubbla spolar men det vet du nog. På Yamaha tändsystemen med dubbla trigger så brukar det 99% av gångerna vara cdi som är trasig när gnistan försvinner på en cylinder. Du har nog nått fel på din platta när du har bränt flera cdi
Tändkurvan är olika på olika cdi
Om du skruvar i ett komplett tändsystem som hör ihop så ska du se att det fungerar förutsatt att alla delar är hela.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Svänghjul till Yamaha 433 F280 olika ?

Inlägg av FunnyCar » 08 maj 2015, 14:28

Har kollat på svänghjulen jag har och alla börjar med :
F280 sedan har de olika betäckning.

507
509
605
607
707
806
808

Vad kan dessa stansade numrer stå för ?
Är det tillverkningsnr (eller vilken montör som satte ihop eller kontrollerade vilka? ) ?
Eller är det årsmodell eller att de tänder då på olika ställen ?
Blir i vart fall inte klok på detta mysterium.
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

8F2
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2015, 16:09
Ort: skogen

Re: Svänghjul till Yamaha 433 F280 olika ?

Inlägg av 8F2 » 08 maj 2015, 20:15

De nr du pratar om är till vilken tändplatta de är matchade mot och även årsmodell. Nånstans har jag en lista om det ska leta efter den.
Har även för mig att det sista nr även återfinns på cdiboxen.
Killen på vintagesleds som gör eftermarknads boxarna har stenkoll på det där, sök efter han. Tror han kallar sig som boxarna "Hewtech" eller liknande han har hjälpt mig
Yamaha 8F2 prylar

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Svänghjul till Yamaha 433 F280 olika ?

Inlägg av FunnyCar » 11 maj 2015, 09:55

Tack jo det hade varit kanon.
Jo jag säljer deras boxar på Skoterskroten och han är väl uppdaterad i mitt problem.
Dock har jag inte fått ett vettigt svar av honom...
Hade varit super ifall du hittat åt det.
/Marcus
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Svänghjul till Yamaha 433 F280 olika ?

Inlägg av FunnyCar » 11 maj 2015, 23:10

Nu kom det svar jag sökt i evigheter efter från Scott på Hewtech.

Yamaha CDI numbering

SR292: T1A01-04-209
SR433/643: T1A02-02-209
-210
-211
SR643: T1A02-02-303
74 GPX: T1A02-03-309
75 GPX: T1A02-05-407
T1A02-05-406
T1A02-06-406
76 SRX -505
1977 SRX = T1A02-11-608
78 EXCITER: T1A01-17-707
79 EXCITER: T1A01-27-806
80 EXCITER: T1A01-30-903
80 SRX: T1A01-32-906
81 SRX: T1A01-38

I found the T1A0x = single or twins cyl on the early models. But it also seems to represent how many coils the CDI has to fire. Notice when the when to the Siamese coils arrangement, it changed to 01. (for example:
The first number is the last 3 numbers, represents the year: This complete number is usually stamped on the stator plate & the flywheel.

Example: 903 = 1980

9 = 1980
8= 1979
7 =1978
6 = 1977
5 = 1976
4 = 1975
3 = 1974
2 = 1973
-CDI’s
1976 SRX440 P#888-85540-10-00 T1A02-06-505
1977-79 Exciter T1A01-18-605
1977 SRX440 P#8F2-85540-10-00 T1A02-11-608
1978 SRX440 P#8G9-85540-10-00 T1A02-13
1979 SRX440 P#8G9-85540-10-00
1980 SRX440 P#8K2-85540-10-00 T1A01-32-906
1980 SS440 P#8K4-85540-10-00
1981 SS440 P# 8H4-85540-20-00
1982 SS440 P# 8N4-85540-20-00
1981 SRX 440 P#8K4-85540-10-00 T1A01-33
1981 SRX 440 (Updated) P#8R9-85540-10-00 it is used with the 8R9 stator
1983-86 Vmax P#8U9-85540-10-00 TIA01-43
1987-1991 Vmax P#83H-85540-10-00
CDI's for the 81 SRX. The original had only 8 degrees advance, and the 8R9 the updated one had about 20 degrees advance and retarded back after 7000 rpm's to 8 degrees at 9000 rpm's . The 8K4 or original one is the same one that the 80 SS440 used as well.
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Skriv svar