Har nu gett mig på min Mag 310 enstånkare, har tänkt vässa denna motor inför nästa års oval körningar. Varför? För ingen annan verkar köra med Mag.. kan ju dock kanske bero på att kolvar verkar vara liite småsvårt att få tag på.. så då har jag kommit fram till att någon annan kolv borde få sin plats i cylindern, Men, det finns inte allt för mycket gods i cylindern att borra upp på.
Originalkolven är 74,89mm och har hittat en kolv som mäter 74,8.. samt en som är 75.4.. Om den nya kolven har samma mått från centrum på kolvtappen till toppen på kolven, visst borde det då gå att borra upp till den större kolv dimensionen då? För den mindre på 74.8 antar jag inte går att köra med..
Hjälp mig gärna med denna halvkluriga fråga då jag gärna lite envist vill köra med denna motor
// Sebastian
Mag 310 kolvbyte..
Mag 310 kolvbyte..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Mag 310 kolvbyte..
Ja det ska väl funka om det inte är nåt annat som ställer till det. Favoritfel är fel storlek på kolvbult, hål på insugssidan (gjort för reedcyllar när man har kolvstyrd), ringpinnar på fel ställe, fel dome på kolven.
Den som är 74,8 kan du genast glömma bort.
Den som är 74,8 kan du genast glömma bort.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Mag 310 kolvbyte..
Okej så egentligen är det bara att beställa hem en kolv och utgå därifrån, kolla så alla mått passar men har för mig att kolven är gjord för en reedcylinder..
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Re: Mag 310 kolvbyte..
Jag har en MAG 310 som jag preppat lite.
Portad, planad topp, ny kolv ("omöjlig" att få tag på), eget insug, ny Walbro WD33...
Bara uppstartad efter motorjobbet, aldrig körd med.
Sitter i min AMF 5820 som ska säljas.
Skicka PM om du är intresserad.
Mer info här: http://www.snoskroters.forum24.se/snosk ... asc-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning
Danne
Portad, planad topp, ny kolv ("omöjlig" att få tag på), eget insug, ny Walbro WD33...
Bara uppstartad efter motorjobbet, aldrig körd med.
Sitter i min AMF 5820 som ska säljas.
Skicka PM om du är intresserad.
Mer info här: http://www.snoskroters.forum24.se/snosk ... asc-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning
Danne
Re: Mag 310 kolvbyte..
Okej det tål att tänkas på har redan införskaffat mig en Sachs till ovalbygget som får utgöra grunden till hela projektet
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Re: Mag 310 kolvbyte..
Kul med annat än rotax och yamaha som tävlingsmotor
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)