Mag 310 kolvbyte..

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Sebbe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 nov 2010, 10:43
Ort: Bureå

Mag 310 kolvbyte..

Inlägg av Sebbe » 17 mar 2015, 21:59

Har nu gett mig på min Mag 310 enstånkare, har tänkt vässa denna motor inför nästa års oval körningar. Varför? För ingen annan verkar köra med Mag.. ;) kan ju dock kanske bero på att kolvar verkar vara liite småsvårt att få tag på.. så då har jag kommit fram till att någon annan kolv borde få sin plats i cylindern, Men, det finns inte allt för mycket gods i cylindern att borra upp på.
Originalkolven är 74,89mm och har hittat en kolv som mäter 74,8.. samt en som är 75.4.. Om den nya kolven har samma mått från centrum på kolvtappen till toppen på kolven, visst borde det då gå att borra upp till den större kolv dimensionen då? För den mindre på 74.8 antar jag inte går att köra med..
Hjälp mig gärna med denna halvkluriga fråga då jag gärna lite envist vill köra med denna motor ;)
// Sebastian
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Mag 310 kolvbyte..

Inlägg av Holländaren » 17 mar 2015, 23:38

Ja det ska väl funka om det inte är nåt annat som ställer till det. Favoritfel är fel storlek på kolvbult, hål på insugssidan (gjort för reedcyllar när man har kolvstyrd), ringpinnar på fel ställe, fel dome på kolven.
Den som är 74,8 kan du genast glömma bort.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Sebbe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 nov 2010, 10:43
Ort: Bureå

Re: Mag 310 kolvbyte..

Inlägg av Sebbe » 18 mar 2015, 06:09

Okej så egentligen är det bara att beställa hem en kolv och utgå därifrån, kolla så alla mått passar men har för mig att kolven är gjord för en reedcylinder..
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Mag 310 kolvbyte..

Inlägg av DME » 31 mar 2015, 09:21

Jag har en MAG 310 som jag preppat lite.
Portad, planad topp, ny kolv ("omöjlig" att få tag på), eget insug, ny Walbro WD33...
Bara uppstartad efter motorjobbet, aldrig körd med.
Sitter i min AMF 5820 som ska säljas.

Skicka PM om du är intresserad.

Mer info här: http://www.snoskroters.forum24.se/snosk ... asc-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Med vänlig hälsning
Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
Sebbe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 nov 2010, 10:43
Ort: Bureå

Re: Mag 310 kolvbyte..

Inlägg av Sebbe » 02 apr 2015, 18:40

Okej det tål att tänkas på :) har redan införskaffat mig en Sachs till ovalbygget som får utgöra grunden till hela projektet ;)
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Mag 310 kolvbyte..

Inlägg av trioman75 » 07 apr 2015, 19:46

Kul med annat än rotax och yamaha som tävlingsmotor :thumbright:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Skriv svar