Sida 1 av 1

tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 21 feb 2015, 00:21
av freddda
Har nu bytt membran i båda mina skotrar 2 st ockelboar med 1 cylindriga sachs motorer, å stått å rykt å slitit bränt snart 10 liter i cylindern 10 burkar startgas kanske lite överdrivet.... men båda skotrarna har samma status går fint på startgas soppa i cylindern, men båda vägrar suga i sig bränsle själva.

Nu funderar jag starkt på en mikuni gasar, tror ni det hjälper mina problem eller är det lika mkt bök med dem ??

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 21 feb 2015, 10:07
av A.Östlund
Tror med på packboxarna än förgasarna

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 21 feb 2015, 20:46
av freddda
Har jag sån otur så bådas packboxarr har farit på sommar förvaringen :-(

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 21 feb 2015, 21:14
av A.Östlund
Jo de e ju för sig knepigt om båda gått förra vintern :-P

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 22 feb 2015, 15:25
av trioman75
Kolla vaccumslangen till förgasaren.
Ihopklämd eller sprucken....

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 25 feb 2015, 17:12
av Starlite
Du har väll monterat membranen rätt?

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 27 feb 2015, 07:50
av freddda
Får kolla lite enligt era tips känns som allt är gjort men blir väl ett nytt försök i helg iaf :-)

Men enligt svaren här ingen vits å köpa en mikuni iaf ?? Lika mkt Rakel å tröghet med en sån ??

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 27 feb 2015, 10:55
av jocke
Om man inte bryr sig om strikt originalutförande så är min åsikt att Mikuni trottel är överlägset mycket bättre än gamla Tillotsson, Keihin, Walbro osv.
Jag har monterat på ett flertal gamla motorer av olika slag och har bara positiva erfarenheter.
Det som gäller är att hitta rätt storlek och bestyckning.
Till Sachs så har Mickes motor i Tandsbyn allt som behövs, både grejor och bestyckningstips.
Till Sachsar upp till 297-storlek tycker jag 28mm Mikunin funkar kanon med rätt bestyckning, den har smidiga yttermått och passar bra i gummistosen mot insuget.
Köper du en begagnad gasare så gäller ju att du kollar upp noga så den är i bra skick och inte sönderärgad inuti eller otäta flottörer osv.
I mitt tycke så är också dagens packningssatser till Tillottsson riktigt usla ibland, jag har slutat använda dom gasarna efter att ha behövt byta membran flera gånger samma vinter på några maskiner.
Men allt det här är min högst personliga åsikt.
Lycka till hur du än gör :thumbright:

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 27 feb 2015, 22:51
av freddda
Fler som kan dela erfarenheter som jocke gjort, är inte bara start problemet nu.. Jag är även less på att 9/10 ggr skotern inte vill gå så sitter de i förgasaren, å helst membran som kan bytas 2-3 ggr säsong, kan jag slippa sånt med mikuni eller har den andra snarlika brister ??

Jo måste se till man får en bra beggad helst ny såg på ex ebey att de var överkomligt i pris :-)

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 28 feb 2015, 08:31
av StefanO
Även om du byter till en Mikuni så kommer du inte runt problemet med membranen, dom måste ju funka i den separata bränslepump som behövs. Vet inte om kvaliten på dessa membran är nå bättre.
Eftermarknads delar kommer ju ofta från samma tillverkare.
Några funderingar från:StefanO

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 01 mar 2015, 21:57
av Noe
Min erfarenhet säger att det ofta är nålventilen och inte membranen som är problem i en tillotson, kört med sådana under flera år.

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 14 mar 2015, 21:49
av freddda
Köpte en ny påse membran å bytte då startade 600 typ direkt :-) så gissar jag får göra samma med turisten..

Funderar på en primer till turisten oxå , men finns inget färdigt på förgasaren för att montera, vågar man borra dit en tro ??

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 15 mar 2015, 19:02
av trioman75
Pumpblåsa typ båtmotor på slangen funkar också.
Gäller bara att hitta en av bra kvalitet...

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 23 mar 2015, 00:07
av freddda
Tror nu när båda har primer monterat att tilotsson får vara kvar, känns som att allt blev så enkelt me primer :-)

Å en bild från helgens färd då turisten äntligen kom igång med nya membran å en primer på plats :-)

Re: tillotson vs mikuni på sachs

Postat: 23 mar 2015, 07:48
av jocke
Grattis, hoppas du får grejorna att snurra bra.
På en så där snygg maskin är det naturligtvis att föredra med originalutseende.
På mina Arcticar ser man ju inte motorn och då känns det bättre att smyga i modernare gasare.
Min äldsta Arctic har faktiskt motorn mittmonterad som på Ockelbo så den har Tillottsson kvar för utseendets skull, och faktiskt så verkar den funka bra just nu efter senaste renoveringen.
Jag brukar slå i Aspen bensin i maskinerna när jag gör sista varmkörningen på våren innan sommarförvaringen, det verkar som bränslesystemen mår bättre av den soppan när dom står still över sommaren.