Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Chassie, Drivlina, osv
TobyG
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 feb 2015, 09:52
Ort: Pedersöre, Finland

Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av TobyG » 16 feb 2015, 10:37

Hejsan!

Är ny här, och skapade ett konto här enbart för att få lite rådgivning. Var på Snowmobile.se förut men dom sände mig hit. Har sökt här på forumet men hittar ingen tråd som diskuterar trimning av tvåcylindriga luftkylda tvåtaktare. Länka gärna om dessa frågor blivit ställda förut!

Bakrundsinfo -
Fick en Skidoo Citation 4500 av min faster i höstas, skotern har stått nersjunken i en skog i ca. 5 år. Efter lite snabbmeck fick vi rivit den igång och dagen efter for jag tur-och-retur till skolan, en resa på 22km. Har sedan dess gjort kolvbyte, byte av fläkt- och drivrem, insugsgummi, stefor och packningar. Har nu kört hela vintern utan några som helst problem.. Förutom bristen på effekt..

Trimning -
I sitter en Rotax 377 (368 cm3), och har förstått att den ger ut hela 35hk vid 6000-7000rpm. Citation 4500 har dock en storebror, Citation SS, som har samma Rotax 377 men med dubbla förgasare och förmodligen annat rör, denna ger ut 45hk. 35hk räcker dock inte till för att hänga på mina kompisar , som kör med betydligt grymmare skotrar ( RMK800, SRX700 och dylikt). Säger inte att jag vill vara lika snabb som dom i någon mån, men snabbare än för tillfället. Den toppar strax på 100km/t.

Är det möjligt att `säkert` krama ut 50-60+ hk ur en 377:a? Har ni förslag på vilka modifikationer skulle ge den önskade effekten?

lite funderingar..

Förgasare-
Har som plan att sätta på dubbla 32-38 mm Mikuni, på sitter en ensam 32mm Mikuni.

Effektrör -
Vill ha förslag på effektrör. Skulle ett effektrör till t.ex en IQ 440 vara en bra idé? eller modifierade dubbla effektrör från en motorcross?

Portning -
Har en del erfarenheter av portning från mopedtiden, skulle ni rådge mig att öppna upp och polera portarna en aning? Detta skulle ge mer effekt vid högre varv, men skulle en 34 år gammal rotax med original ramlager klara av, låt oss säga, 60hk vid 9000 rpm? eller skulle byte till nya C3 lager vara en god idé? Är också medveten om att röret och eventuellt toppen borde modifieras efter detta.

Kylning -
En stycken 140mm remdriven fläkt. Räcker den till?!

Utväxling och varriatorer -
Vill åka snabbare. Som sagt går den runt 100 km/t vid 7000-8000rpm, skulle vilja nå 120+km/t vid 7000rpm, så min plan är att byta ut dreven i kedjehuset. Men sen med varriatorerna, skulle idealet vara lättare vikter fram och hårdare fjädra bak (med tanke på högre varvtal) eller tyngre vikter fram och mjukare bak (snabbare utväxling)

Chassimod -
Tips på lätta och förmånliga boggies? på sitter ett 114" boggie med spiralfjädring och en matta som har ca. 5 mm kamhöjd kvar.. min plan är 121" eller 136" boggie och motsvarande matta, med så mycket kamhöjd som tillåts!

Detta var allt för denna gång! Känner ni att ni har tips, mer kunskap än mig eller råd kring någon av mina frågor, tveka inte att dela med er! Allt uppskattas, men tänk på att jag är fattig finsk studerande och budgeten är på så sätt högst 1000€ (10 000kr)!
Citation 4500 mod

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av Yamaha_92 » 16 feb 2015, 11:43

För det första. Hej och välkommen. För det andra: NEJ, trimma inte gammla skotrar.

Dels för att det ger inget och du kommer utsätta dig mer för fara än vad nu.
Att trimma en nostalgiskoter är inget att föredra. Börjar du trimma en sådan skoter så minskar livslängden på den exponentiellt.

Om du är ute efter att skotern ska gå bättre i lössnö och snabbare med mera, så köp en nyare skoter. Du sparar även tid och pengar.
När jag läser dina trimförslag så inser jag att du är inte kunnig hur en 2-takts motor fungerar. Du kan inte bara byta förgasare bara så där. Alla förgasare är gjord efter sin egen motorvolym.

Om du verkligen vill gå vinst i denna maskin du har så rekommenderar jag dig att renovera den från topp till tå och hålla den så mycket orginal som bara möjligt. Om några år så kommer veteranskotrar vara dyrare än nu och då kommer du tacka dig själv att du sparade en sådan skoter :)

Det kommer bli otroligt mycket jobb för dig om du ska få upp din skoter till 60 hk. Då kommer i princip få byta allt på motorn och även motorfästen med mera, om du vill att den ska hålla uppe i fjällen när du kör ensammen en vinternatt. :)

TobyG
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 feb 2015, 09:52
Ort: Pedersöre, Finland

Re: Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av TobyG » 16 feb 2015, 13:00

Tack för ditt svar! Att trimning av vilken typ av motor som helst förkortas dess livslängd är ju en självklarhet, och också något jag skulle räkna med.

Dubbla 32mm förgasare skulle väl inte vara en dum idé? Med tanke på att, som redan nämt, Citation ss har två stycken 32mm och samma motorvolym som min.. Och den kramar dom 45hk ur!? Tror knappast portarna är modifierade från fabrik på SS modellerna, så därför antog jag att motsvarande förgasarsetup skulle ge mer effekt. Och min fråga kring expansionskammare fick jag inget svar på. Hade från början tänkt tillverka eget, med hjälp av 'expansion chamber calculator,' men ville veta om det fanns en lättare väg. Att ett rör från en 440 skulle höja registret rejält, med tanke på att 70cm3 saknas, vet jag och nu i efterhand inser jag att det är kanske för extremt. Men ville veta om någon provat detta och om man med höjning av durationerna i avgas och insugsport med t.ex 3-5%, och fräsa av lite av toppen för en gnutta kompressionshöjning skulle få en 'matchande effektkurva'.

38 mm tog jag upp enbart för att jag har två stycken liggandes här hemma.

Godkänner att mina kunskaper inom 2-takts trimning är på nybörjarnivå, därför vände jag mig hit för att få svar på mina frågor, är inte rädd att lära mig mera! :)

Jag fick skotern eftersom den var påväg till skroten, ska under sommarn renovera chassit och byta boggie och matta, för de kan inte bli sämre än vad de är.

Skaffade nyss ny bil. P.g.a motorhaveri, annars hade jag skaffat ny släde denna vinter.
Citation 4500 mod

tjomme
Inlägg: 129
Blev medlem: 08 nov 2008, 14:26
Ort: Pite

Re: Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av tjomme » 16 feb 2015, 18:25

Citation ss har en vassare portning ....
Därför har dom så pass mkt mer hästar .
Man får inte fler hästar bara genom att montera dubbla gasare......
Ockelbo 600 440 -74
Ockelbo 380 -75
____________________________________________
Yamaha GP 433 F -74 såld
Ockelbo 3oo LG -77 såld

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av Yamaha_92 » 16 feb 2015, 20:41

TobyG skrev:Tack för ditt svar! Att trimning av vilken typ av motor som helst förkortas dess livslängd är ju en självklarhet, och också något jag skulle räkna med.

Dubbla 32mm förgasare skulle väl inte vara en dum idé? Med tanke på att, som redan nämt, Citation ss har två stycken 32mm och samma motorvolym som min.. Och den kramar dom 45hk ur!? Tror knappast portarna är modifierade från fabrik på SS modellerna, så därför antog jag att motsvarande förgasarsetup skulle ge mer effekt. Och min fråga kring expansionskammare fick jag inget svar på. Hade från början tänkt tillverka eget, med hjälp av 'expansion chamber calculator,' men ville veta om det fanns en lättare väg. Att ett rör från en 440 skulle höja registret rejält, med tanke på att 70cm3 saknas, vet jag och nu i efterhand inser jag att det är kanske för extremt. Men ville veta om någon provat detta och om man med höjning av durationerna i avgas och insugsport med t.ex 3-5%, och fräsa av lite av toppen för en gnutta kompressionshöjning skulle få en 'matchande effektkurva'.

38 mm tog jag upp enbart för att jag har två stycken liggandes här hemma.

Godkänner att mina kunskaper inom 2-takts trimning är på nybörjarnivå, därför vände jag mig hit för att få svar på mina frågor, är inte rädd att lära mig mera! :)

Jag fick skotern eftersom den var påväg till skroten, ska under sommarn renovera chassit och byta boggie och matta, för de kan inte bli sämre än vad de är.

Skaffade nyss ny bil. P.g.a motorhaveri, annars hade jag skaffat ny släde denna vinter.
Om du verkligen vill förstöra en sådan fin skoter så är det upp till dig. Men jag tycker att du borde satsa på någon bättre skoter, dels av ekonomiska skäl och tidskäl. Köper du en modernare skoter så så kan du trimma ännumera och du slipper bygga om. En gammal skoter så måste du byta varje lager, CDI boxen måste bytas för den klarar inte hur mycket som helst, spänningsregulatorn bör bytas om du vill ha lyse alla nätter, lagerna måste bytas, kolvarna måste bytas, kolvbulten måste bytas, kolvstången måste bytas, vevaxeln måste bytas, variatorn måste bytas, boggien måste förstärkas med mera.

Allt beror på vad du är ute efter och du verkar vara ute efter väldigt mycket. Tänk på att 60 Hk är väldigt mycket. Det låter lite, men tänk på att skotern din väger ca 150 hk. Det blir som en jetmotor på ett pappersflygplan. :)

Glöm inte fjädringen för din och skoterns säkerhet. Huven måste du också byta till en sporthuv. Styre ska du också byta så du sitter rätt.

För mig är detta som att trimma upp en gammal volvo B20 motor för att slå standard BMW 3-serie på Svenska vägar. :)

Det går, men det kostar tid och pengar och man kommer aldrig få igen dessa. Men en sak iallfall..man lär sig skruva!

TobyG
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 feb 2015, 09:52
Ort: Pedersöre, Finland

Re: Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av TobyG » 16 feb 2015, 22:18

tjomme skrev:Citation ss har en vassare portning ....
Därför har dom så pass mkt mer hästar .
Man får inte fler hästar bara genom att montera dubbla gasare......
Okej, man lär sig mer varje dag! :) tänkte mig att man helt enkelt skalat ner från två förgasare till en. Att min helt enkelt var en strypt version av SS.

En fråga? Finns portdurationerna till 377 SS tillgängliga någonstans? Skulle vara intressant och mäta skillnaden mellan SS och 'orginal' :) Och ja, jag är medveten om att allt inte handlar om durationerna, utan även vinklar, utformning av portar m.m.
Citation 4500 mod

TobyG
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 feb 2015, 09:52
Ort: Pedersöre, Finland

Re: Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av TobyG » 16 feb 2015, 22:46

Yamaha_92 skrev:
TobyG skrev:Tack för ditt svar! Att trimning av vilken typ av motor som helst förkortas dess livslängd är ju en självklarhet, och också något jag skulle räkna med.

Dubbla 32mm förgasare skulle väl inte vara en dum idé? Med tanke på att, som redan nämt, Citation ss har två stycken 32mm och samma motorvolym som min.. Och den kramar dom 45hk ur!? Tror knappast portarna är modifierade från fabrik på SS modellerna, så därför antog jag att motsvarande förgasarsetup skulle ge mer effekt. Och min fråga kring expansionskammare fick jag inget svar på. Hade från början tänkt tillverka eget, med hjälp av 'expansion chamber calculator,' men ville veta om det fanns en lättare väg. Att ett rör från en 440 skulle höja registret rejält, med tanke på att 70cm3 saknas, vet jag och nu i efterhand inser jag att det är kanske för extremt. Men ville veta om någon provat detta och om man med höjning av durationerna i avgas och insugsport med t.ex 3-5%, och fräsa av lite av toppen för en gnutta kompressionshöjning skulle få en 'matchande effektkurva'.

38 mm tog jag upp enbart för att jag har två stycken liggandes här hemma.

Godkänner att mina kunskaper inom 2-takts trimning är på nybörjarnivå, därför vände jag mig hit för att få svar på mina frågor, är inte rädd att lära mig mera! :)

Jag fick skotern eftersom den var påväg till skroten, ska under sommarn renovera chassit och byta boggie och matta, för de kan inte bli sämre än vad de är.

Skaffade nyss ny bil. P.g.a motorhaveri, annars hade jag skaffat ny släde denna vinter.
Om du verkligen vill förstöra en sådan fin skoter så är det upp till dig. Men jag tycker att du borde satsa på någon bättre skoter, dels av ekonomiska skäl och tidskäl. Köper du en modernare skoter så så kan du trimma ännumera och du slipper bygga om. En gammal skoter så måste du byta varje lager, CDI boxen måste bytas för den klarar inte hur mycket som helst, spänningsregulatorn bör bytas om du vill ha lyse alla nätter, lagerna måste bytas, kolvarna måste bytas, kolvbulten måste bytas, kolvstången måste bytas, vevaxeln måste bytas, variatorn måste bytas, boggien måste förstärkas med mera.

Allt beror på vad du är ute efter och du verkar vara ute efter väldigt mycket. Tänk på att 60 Hk är väldigt mycket. Det låter lite, men tänk på att skotern din väger ca 150 hk. Det blir som en jetmotor på ett pappersflygplan. :)

Glöm inte fjädringen för din och skoterns säkerhet. Huven måste du också byta till en sporthuv. Styre ska du också byta så du sitter rätt.

För mig är detta som att trimma upp en gammal volvo B20 motor för att slå standard BMW 3-serie på Svenska vägar. :)

Det går, men det kostar tid och pengar och man kommer aldrig få igen dessa. Men en sak iallfall..man lär sig skruva!
"Sikta högt" säger dom ju. ;) nejmen, tror inte jag nämnde att jag eftersträvade 60hk, utan undrade helt enkelt om någon gjort det och om det är möjligt!

Min skoter väger uppemot 200kg med fulltank. Håller med om att fjädringen i boggien är något av de sämsta som går att hitta, MEN nämde i mitt första inlägg att jag söker tips på nya boggien, har hört att lynx rave har simpla och lätta boggien. Skrev också att jag böt kolvar, stefor och packningar, så motorn har varit itu, och lagren är än sålänge i gott skick. Min faster sa att skotern var förhållandevist lite kört med, och det syntes!

Planen var från början att sätta dit en Rotax 582, att ta hela drivlinan, boggie, och matta från en Formula. Har gjort motorbyten förut, både bil, moped och skoter, och i jobbet håller jag i svets dagligen, så den mekaniska delen borde inte vara något problem! :) Men då igår slog mig tanken att varför inte bevara den som den är, och istället försöka klämma lite mer ur 377:an och se vad den ger! Skulle ju iallafall vara en kul historia att berätta åt sina barnbarn om 50 år ;)

Men ska se vart detta leder. Chassit är i dåligt skick, bottenplattan är genomrostig. Då vädret blir varmare skall jag sandblästra den och svetsa i ny bottenplatta. Sen börjar jag därifrån.

Kanske lyder jag ditt råd och lämnar motorn som den är, kanske inte :)
Citation 4500 mod

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av Holländaren » 02 mar 2015, 15:21

Men hallå... Det ger inget att trimma gammskotrar?? Det är ju på gamla grejer trimning ger mest för att dom är oftast rätt snäll från fabriken :) Runt 100% effektökning är inte ovanlig på gamla fläktisar, om motorn är någorlunda vettig gjort från fabriken (vilket en 377a är).
50+ hk med bra hållbarhet ska då inte vara några problem. 60+ går nog bra också men blir nog kanske lite sämre hållbarhet då. 70+ borde gå också men kanske inget man vill köra några längre sträckor med.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

TobyG
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 feb 2015, 09:52
Ort: Pedersöre, Finland

Re: Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av TobyG » 05 mar 2015, 21:36

Holländaren skrev:Men hallå... Det ger inget att trimma gammskotrar?? Det är ju på gamla grejer trimning ger mest för att dom är oftast rätt snäll från fabriken :) Runt 100% effektökning är inte ovanlig på gamla fläktisar, om motorn är någorlunda vettig gjort från fabriken (vilket en 377a är).
50+ hk med bra hållbarhet ska då inte vara några problem. 60+ går nog bra också men blir nog kanske lite sämre hållbarhet då. 70+ borde gå också men kanske inget man vill köra några längre sträckor med.
Tack för ditt svar! :) Sommarn är på dörren här i mellersta Finland, så snart ska ja köra in skotern i verkstan och börja på. Funderar på att starta en projekttråd här på forumet sen, men har fått lite blandad kritik så får se! ;)
Citation 4500 mod

Användarvisningsbild
maboerik
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 feb 2012, 16:25
Ort: jämtön

Re: Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av maboerik » 07 mar 2015, 20:16

Om du är sugen på att våldta din gammla skoter så kan du ju alltid söka en gammal fartvindskyld Hirth trippel så får du åka av om det är de du söker till din gammelskoter. :D

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 375
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Seriösa frågor kring trimning av Rotax 377

Inlägg av swampen » 28 dec 2021, 23:55

maboerik skrev:
07 mar 2015, 20:16
Om du är sugen på att våldta din gammla skoter så kan du ju alltid söka en gammal fartvindskyld Hirth trippel så får du åka av om det är de du söker till din gammelskoter. :D
Ställer mej på kö å tar gärna emot en jag med!?
Som jag fattar de så växer dom inte direkt på träd.. ;-)
Rajden ärFavoriten!

Skriv svar