Et 340 som inte vill varva

Chassie, Drivlina, osv
Ståhl
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jan 2015, 20:08
Ort: Mora
Kontakt:

Et 340 som inte vill varva

Inlägg av Ståhl » 12 jan 2015, 21:13

Hallå där. Ny här i krokarna.

Det är som såhär att jag har införskaffat en gammal ET 340 -81.
Som inte riktigt vill som jag vill.

Allt började med att den gick inte utan choke. Då visade sig att det var förgasarflänsen som var helt torrsprucken.
Bytte det, gjorde rent förgasarn, samt satte dit ett sprillans nytt soppafilter. Samt ett sprillans nytt "öppet" luftfilter.
Efter det gick den kalasbra en vända på några hundra meter. Det var inte mycket snö då så kunde inte åka så långt.
Redan dagen efter gjorde jag samma runda, samt någon vända hemma på gården. Men då började helvetet.
Den ville inte gå frammåt.
Skotern går bra på tomgång när den blivit varm. Och nu går det bara att varva upp den såpass att den precis vill åka frammåt.
Provade göra rent förgasaren igen, samt byta till nya stift (B9ES).
Vart en viss skillnad när jag bytte stift, då kunde man iaf hålla precis det varvtal så den går frammåt. Men gasar man mer så "bööar" den bara.
Precis som att den får för mycket eller för lite soppa. Men förgasaren är nyligen rengjord somsagt, så något fel kan det inte vara där.
Så fick tips om att kolla soppapumpen. Sagt och gjort, den verkar fungera som den ska efter en genomgång. Och inget kommer in bakvägen i vakumslangen som går till vevhuset heller.
Provat justera blandning, och den verkar ju fungera som den ska dör såfort man vrider ner den under 1-1,5varv. Över det så funkar den på tomgång. Men ingen skillnad på "varvningsproblemet"..
Har provat blåsa i tanken och blåsa bakvägen in i tanken men utan någon somhelst skillnad. Provat köra med eller utan luftfilter, det gör heller ingen skillnad. Även provat att palla upp den för att se om de blev någon skillnad då. Men det blev det inte.
Och tycker inte att någon vevaxelpackbox skulle vara kass för då hade den inte gått på tomgång?
Dags att ta ett kompprov?

Orkar den inte tända på högre varvtal? Fortfarande något sopparelaterat fel? Kass spole? Tändhattar? Eller båda?
Jag har ingen aning faktiskt, därför jag vänder mig till er. I förhoppning om att det finns någon därute som vet vad som kan vara fel.

Bör tillägga att motorn har någon tidigare ägare planat topparna på och filat lite i kanalerna.

Och jag ber om ursäkt för en lång och luddigt skriven text.
Kör mest 4hjuliga fordon. Och en å annan ET.

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av Hasse1 » 14 jan 2015, 01:12

Det är inte stora variatorn som rostat ihop så den inte orkar gå?
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Ståhl
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jan 2015, 20:08
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av Ståhl » 14 jan 2015, 16:18

Nej det tror jag inte.
Den går ju frammåt, dock bara typ precis på tillslagsvarv.
Kör mest 4hjuliga fordon. Och en å annan ET.

Användarvisningsbild
andreas_77
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2011, 15:47
Ort: Mora

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av andreas_77 » 14 jan 2015, 17:02

Hej!
Det sitter ett bränslefilter i tanken. Bytte du ut det eller kapade du slangen
och satte dit ett till filter? Den missen gjorde jag själv :oops: en gång i tiden, innan
jag upptäckte att Yamaha har ett originalmonterat filter inne i bränsletanken.

Dom här filtren brukar bli bortglömda och har sett förjävliga ut på alla ET jag har haft.

Filter finns här:
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamaha ... ilter2.htm

Ståhl
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jan 2015, 20:08
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av Ståhl » 15 jan 2015, 20:36

Hej du.

Satt redan ett filter på slangen mellan tank och pump, så köpte ett likadant nytt och bytte.
Men lär väl inte skada med ett extra filter?

Hur jobbigt är det att riva ner tanken på en sånhär mackapär då? om man nu skulle ha kollat och bytt de filtret.
Kör mest 4hjuliga fordon. Och en å annan ET.

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av jocke » 16 jan 2015, 09:02

Ta en järntråd och gör en krok på, sen fiskar du upp sugslangen som ligger i tanken, genom tanklocket. Filtret sitter i änden på slangen.
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

Ståhl
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jan 2015, 20:08
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av Ståhl » 16 jan 2015, 16:10

Provade det nyss. Går absolut inte då den sitter fast i nån vit plasthållare.

Men gjorde ren förgasaren igen häromdagen, och satte dit den igår. Lät den ligga inomhus och torka ett par dagar. Och idag startade den efter en hutt.
Och nu gick den skapligt igen. Pallade upp den och provade gasa ur den, gick ju faktiskt att göra det. Men gaswiren som har sjungit på sista versen bra länge nu gav upp helt så kunde inte prova om den gick lika bra när den inte var uppallad. Men gaswire borde man kunna sno från någon cykel eller dylikt?
Eller kanske lika bra att göra en längre då någon tidigare ägare tillverkat nån typ av styrhöjare så behövs nog längre wire ändå.

EDIT:
Skaffade ny wire. Provkörde, tog mig ca 50meter innan det blev samma problem igen.
Kör mest 4hjuliga fordon. Och en å annan ET.

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av jocke » 16 jan 2015, 18:24

Ok, sorry om jag lurade dig med sugslangen, så länge sen jag mekade Yamaha så jag minns väl fel, på Arctic som jag ägnar mig åt nuförtiden ligger alltid slangarna lösa :oops:
Men tydligen reagerar den ju när du grejar med förgasaren så då borde ju felet ligga där.
En ultraljudstvättning kanske vore nåt om du vet nån som har en sån.
Ibland ligger skiten så hårt fast i kanalerna att man behöver trycka igenom med lämpligt grov ståltråd för att det ska lossna.
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

Användarvisningsbild
andreas_77
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2011, 15:47
Ort: Mora

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av andreas_77 » 17 jan 2015, 14:50

Om du tar bort plastkåpan över tanken så sitter det som ett lock av gummi
där bränsleslangarna går in på tankens ovansida. Om man lyfter på det här
locket så följer slang och filter med upp om jag inte minns helt fel.
Nu är det några år sen jag mekade Yamaha ET.

Nu gör det väl ingen "skada" med ett extra filter förutom att det är onödigt.
Om sen tankfiltret är igensatt så har man ju lurat sig själv och börjar
krångla med bensinpump och förgasare helt i onödan.
Nu är det ju inte säkert att det är tankfilret som ställer till problem just i det här fallet.
Men det kan ju vara det.

Ståhl
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jan 2015, 20:08
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av Ståhl » 19 jan 2015, 16:59

Märkte att det fanns ett "lock" till iaf.

och kan ju säga att det filtret sjöng på sista versen.
Bild
gick ju att blåsa fritt igenom det, men själva röret som slangen sitter på var löst så misstänker att det suger fast sig i botten av filtret.
Lägger en order på rinab lagom till löning så blir det nytt filter och lite andra behövliga saker. Möjligtvis en ny pump också för att va säker på att den inte krånglar.

MEN,
när vi lastade på skotern på släp för att få den till garaget så gick den skitbra bara man chokea.
Så ja den måste väl få för lite soppa då antar jag. Ska prova köpa större munstycke till förgasaren som sitter på, även fast den tydligen bara är på 32mm och det ska tydligen sitta en 38mm förgasare?
Satt 190 huvudmunstycke i nu, så typ 210 eller 220 borde väl vara lite mer passande?
Kör mest 4hjuliga fordon. Och en å annan ET.

Ståhl
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jan 2015, 20:08
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av Ståhl » 31 jan 2015, 12:09

För att ge svar på vad som felade så kan ja nog skriva ett dubbelinlägg här.

Troligtvis var det en kombination av tankfiltret och soppapumpen.
Bytt båda och nu går den som ett skott igen. :thumbright:

Bjuder på en bild också:
Bild
Kör mest 4hjuliga fordon. Och en å annan ET.

Användarvisningsbild
andreas_77
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2011, 15:47
Ort: Mora

Re: Et 340 som inte vill varva

Inlägg av andreas_77 » 05 feb 2015, 22:21

Kul att höra att det gick bra till slut :thumbright:

Skriv svar