Hej!
Har just bytt kolv på min Et340 men nu när jag ska sätta ihop den trodde jag att det skulle gå lätt att bara hålla kolvringarna som man gjorde med moppen men blir lite trångt Vad har ni för förslag nån typ av kolvringspress? eller vad?
väldigt tacksam för svar.
kolvbyte
Re: kolvbyte
Tjenare,
Jag brukar då bara köra på din så kallade "moppe varianten".
Har du kollat så du har rätt kolvringsgap, nu vet inte jag exakt va de ska vara för gap, men har du för litet gap så kan de göra att de blir svårt att få i, du kan testa att montera ringarns löst i cylindern och kolla så dom passar bra.
Jag brukar då bara köra på din så kallade "moppe varianten".
Har du kollat så du har rätt kolvringsgap, nu vet inte jag exakt va de ska vara för gap, men har du för litet gap så kan de göra att de blir svårt att få i, du kan testa att montera ringarns löst i cylindern och kolla så dom passar bra.
ET300 -81
ET340 -79
ET250 -81
ET340 -79
ET250 -81
Re: kolvbyte
Nu när jag satt å käka Tacos satt jag å funderade å kom på att man säkert sätter i kolven i cylindern färdigt sen bara sätta fast kolven i staken. ska prova tack för svar iaf
Re: kolvbyte
Du gör precis som på mopeden. Du ser till att kolvringsgapet är vid stiftet och klämmer sedan ihop och vickar in kolven i cylindern, elegant och smärtfritt.
Men har du kollat HUR du monterade kolvringarna? Du vet att de har en ovansida och en undersida, vänder du dem fel så blir det inte bra.
Men har du kollat HUR du monterade kolvringarna? Du vet att de har en ovansida och en undersida, vänder du dem fel så blir det inte bra.
- Sonofsnowman
- Sponsor medlem
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 07 jan 2011, 20:21
- Ort: Ö-vik
Re: kolvbyte
Kolla precis som SS440-80 säger!
Jag köpte en Exciter ST -93 för en spottstyver som inte hade gått igång efter en renovering. Motorn gick otroligt tungt att dra runt! När jag plockade upp den så var 3 av 4 kolvringar insatta upp och ner!
Efter att jag hade vänt ringarna och satt i nya Cyl- samt Toppackningar så "hoppade" den igång på 4:e draget och sedan har den fungerat felfritt!
/K-G Ö-vik
Jag köpte en Exciter ST -93 för en spottstyver som inte hade gått igång efter en renovering. Motorn gick otroligt tungt att dra runt! När jag plockade upp den så var 3 av 4 kolvringar insatta upp och ner!
Efter att jag hade vänt ringarna och satt i nya Cyl- samt Toppackningar så "hoppade" den igång på 4:e draget och sedan har den fungerat felfritt!
/K-G Ö-vik